GEÇMİŞ yıllara ait trafik para cezası ödeme emri bugünlerde eline ulaşan araç sahipleri çok rahat. Oysa taşıtlar vergi daireleri gece gündüz çalışmakta. Fakat 31 Temmuz 2010 tarihine kadar olan cezalarını af kapsamına gireceği açıklandı.
Üstelik Torba Yasa kapsamı da gün geçtikçe genişletiliyor. Kanunlaşması ise önümüzdeki ay olacağı kesinleşti.
Buraya kadar her şey tamam!
Peki bu af yasasının çıkacağı açıklandıktan ve çıkacağı güne kadar geçen sürede aracının vizesi sona eren sürücüler ne yapacaklar? İşte gözden kaçan ve ilginç olduğu kadar ürkütücü bir konu. Üstelik yıllardır yıl sonu araç satış kampanya programları sonucu Aralık ve Ocak ayları trafiğe çıkan ve vize işlemlerinin yoğun olduğu aylardır. Oysa araç vize istasyonlarında şimdi tık yok. Çünkü af çıkacağı düşüncesiyle neredeyse 3 aydır borcu nedeniyle araç vizesini yaptırmayanların sayıları her gün artıyor. Şimdi bu vizesiz araçlar trafikte cirit atıyor. Korku saçıyor, ölüm saçıyor. Çünkü bu araçların son iki yıldır hiçbir teknik donanımları denetlenmemiş.
Frenleri tutuyor mu?
Farları yanıyor mu?
Rotları bozuk mu?
LPG ise gaz kaçağı var mı?
Anlayacağınız bu denetimden kaçırılmış araçların her biri kazaya sebep verecek nitelikte olup trafikte hareketli birer bomba dırlar.
İşte bu düşünceler çerçevesinde ülkemizin özelleştirmede en güzel örneğini sergileyen TÜV- TÜRK ün Ege Temsilcisi AKTUR araç muayene istasyonuna gittim. Genç fakat konusunda deneyimli Genel Müdür Mehmet İlem, anlattıkça hem sevindim, hem korktum. Çünkü bilmeden yaşananlar ve İzmir trafiğinde dolaşan vizesiz araçlar korkutucu idi?
Ak-Tur, Ege de dört ilde hizmet veriyor. İzmir’de sekiz ayrı istasyon ile ilçeleri dolaşan mobil araç istasyonları da mevcut. Gördüm ki; sadece trafik için verildiği sanılan bu hizmetler, gerçekte insan hayatını kurtarmaya hedeflenmiş.
Oysa geçmiş yıllarda sadece araç ruhsatları gönderilerek yapılan vize işlemleri artık yok!
Biz Avrupalı olmuşuz, haberimiz yok.
Çünkü; Dünya standartlarında araç vize denetimleri yapılıyor.
* * *
* Önce kaydı yapılan aracın;sicili ile vergi borcu ve sigorta gibi sorumlulukları sorgulanıyor.
* Teknik denetimde ise; ön düzen, elektrik aksamı, yürüyen kısımlar, fren ve akaryakıt donanımları, benzin ve gaz kaçakları ile aksamı ve nice tavizsiz yapılan kontroller var.
İşte bu kontrolleri yaptırılmamış ve sayıları çok fazla olan İzmir de dolaşan vizesiz araçlar; sürücüleri ve yolcuları ile yayalar için trafikte dolaşan birer tabut değil midirler?
İşte acı örnekleri; 2010 yılında Ak-Tur araç vize istasyonlarında yaklaşık üçyüz elli bin civarında karışık araç denetimleri yapılmış. Ancak bunların içersinde onbin adet yukarıda belirtilen ağır kusurlu olan araç tespit edilmiş. Yani bu araçlara, trafiğe çıkamazsınız acil eksikleri tamamlayın denilip,kayıtlara geçmiş. Genel Müdür Mehmet İlem; bu teknik eksikliklerin ölüm getirebileceğini vurguluyor. Oysa bizim uyanık sürücülerin çoğu, bir daha gelmemiş.
* Bu araçlar İzmir trafiğinde dolaşmıyor, ölüm için kurban arıyor.İşte Avrupa örneği; trafik denetleme bunu ihbar kabul edip,kayıtları olan bu araçları toplasın. Oysa plakaya yazılan ceza caydırıcı olmaz.
* Diğer taraftan tekrar vizeye gelmesi beklenen traktör ve motosikletlerin sadece yüzde 10 kadarı geliyormuş.
* Plakası olmadığı görünen ve bilinen motosikletler ise bu denetimlerin dışında. Ne kadar acı değil mi? Bu görevleri yürütenler için?
Trafikte para cezaları af edilmemeli. Zaten parasını peşin ödeyene yüzde 25 indirim var.
Diğer taraftan Trafik Denetimlerinde; evrak ve araç kontrolları ve sıkça yapılamalı.
GÖRÜŞLERİNİZİ GÖNDERİN, ‘BLOG’DA SİZ DE DÜŞÜNCE VE YORUMLARINIZLA YER ALIN