Hilmi Gültay

Hilmi Gültay

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Değerli trafik dostlarım!

Trafikte yaşanan çirkinliklerle ilgili okurlarımdan gelen soruları çoğu kez cevaplayamıyorum.

En çok sorular soru şu: Altınyol’da yaşanan çile nedendir?

Altınyol dediğimiz yol, 1960 lı yıllarda Meles Deltası’ndan şimdiki Karşıyaka Turan üst geçidinin olduğu noktaya kadar denizin doldurularak yapılan sahil yoludur.

Adı, senelerce Anadolu Caddesi’nin trafik sıkışıklığı ile Bayraklı ve Karşıyaka’ya ulaşımlarda zorluk çeken halkın söylemleriyle konmuştur.

Çünkü bu yolun geçtiği Meles Deltası ile Turan arasındaki alan; İzmir in meşhur balığı çipuranın yaşadı ve avlandığı yerdir.

Haberin Devamı

Eskiden burada banyolar vardı. Plajlardan insanlar denize girerdi.

Meşhur Süleyman Ferit Köşkü, bu bölgenin en heybetli malikhanesi olarak bilinir.

Bayraklı adlı Körfez vapuru sefer yapardı bu bölgeye...

***

Bu yolun, mevcut Anadolu Caddesi’nin arasına By-pass edilen ara yol olduğu unutulmamalıdır.

Bugünlere gelindiğinde; her ne kadar çevre yolu yapılmışsa da şehrin kuzey yönünde giriş-çıkışları çoğunlukla yine de bu yol üstlenir.

Özellikle ağır sanayinin oluştuğu Aliağa sanayi bölgesinden gelen ve yüklü ağır vasıta araçlar günün her saatinde bu yolu kullanır ve sıkışıklığa sebep olurlar.

Evet; Altınyol’un tıkanmasına o ağır araçlar sebeptir.

Soğukkuyu’dan başlayıp Alsancak yönünde yolun sol veya orta şeridini kullanırlar.

İzmir trafiği için şehre giriş ve çıkış noktası ile yol boyunca en büyük engeldirler.

Özellikle Naldöken ile Turan köprü arası, trafikte bir darboğazdır.

Ancak bu yol üzerindeki bir diğer önemli ‘Kör Nokta’, her iki yönden gelen otobüs ve minibüslerin yolcu indirme-bindirme noktalarıdır.

Burası Turan otobüs duraklarıdır.

Burada yayalar için üstgeçit yapılmıştır. Otobüslerin duraklara girişleri ve çıkışları yoldan geçmekte olan araçlar için tehlike yaratır.

Bu durum sadece trafik kazalarına sebep olmakla kalmaz, trafiğin sıkışmasına da yol açar.

***

İşte bu noktada her iki yönde araçlar hız keser veya durarak çıkış yapan otobüslerden korunurlar ki ; böylece akan trafik yavaşlar. Bazen de durur.

Haberin Devamı

Yabancı sürücüler için ise bir tuzaktır. Çünkü,durakların bulunduğu her iki noktada uyarıcı sarı ikaz ışıkları veya benzeri tedbir, eksik veya yetersizdir.

Hatta belirgin trafik levhaları dahi yoktur.

Her birisi 18 metreyi bulan uzun otobüsler, cep durağa giremezler dahi.

***

Anlayacağınız böylesine geniş bir yolda trafik her zaman tıkanabilmektedir.

Çünkü, bu yol ortadan bölünerek ,kaza sonrası diğer araçlar için kaçış yolu yoktur, bekler dururlar.

Yol boyunca orta şeritte dikili çiçekler egsoz dumanında siyahlaşırlar.

Garibim sulamacı işçiler ise, her an tehlike yaşarlar.

Trafikte böyle bir uygulama nerede var acaba?

Çünkü, böylesi yol hataları yanı sıra, nice ihmallerin olduğu bu yolda, bence araç kullanması dahi yasaklanması gerekli kişilerin de sol şeritte seyrettiklerini biliyorum.

Üstelik, her bir şeritte makas atan motosikletler kol gezer.

***

Sözün kısası, bu yola bir neşter vurma zamanı gelmiştir.

Altınyol, adına yakışır biçimde akıcılık kazanmalıdır.

Bunun çözümünü bulmak da yetkililere düşüyor.