Bu cümle Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na ait. Bakan Uraloğlu bundan sonra artık demiryollarına biraz daha ağırlık vereceklerini açıkladı. Farklı bölgelerdeki 10 yeni hızlı tren hattı projesi Türkiye’yi daha da hızlandıracak.
Bakan Uraloğlu’nun birkaç gün önceki medya buluşmasına katıldım. Geçmişte Karayolları Genel Müdürlüğü yapan Bakan Uraloğlu 1 saati aşkın projeleri ve yapılacakları anlattı. Danışmanları uyarmasa daha 5 saat anlatır gibiydi.
Ben Bakan Uraloğlu’nu çok heyecanlı ve hiç oturmayarak sürekli arazide olacak gibi gördüm.
Uraloğlu ile birlikte o gün milli elektrikli treni ve Demiryolu Müzesi’ni de gezdik. Yerli imkanlarla yapılan milli elektrikli tren 160 km hıza uygun olarak tasarlanmış. 410 koltuğa sahip trende maksimum araç sayısı 6 olabiliyormuş.
Demiryolları Müzesi ise tam bir tarih. Kurtuluş Savaşı sırasında Ankara’da bulunan birkaç devlet binasından biri olan binaya ‘Direksiyon Binası’ deniyor.
Atatürk’ün konutu olmuş
1892 yılında Bağdat Demiryolu’nun yapımı sırasında inşa edilen bina, 27 Aralık 1919 tarihinde Ankara’ya gelişinden itibaren Başkomutanlık Karargâhı ve konutu olarak Atatürk’ün emrine tahsis edilmiş.
Giriş katı Demiryolları Müzesi olarak düzenlenen binada demiryolları ile ilgili çeşitli belgeler, hatıra madalyaları, o dönemde kullanılan makaslar, ray örnekleri var.
İngiliz Hükümeti tarafından Sultan Abdülaziz’e armağan edilen altın kaplama minyatür vagon, sultanın özel vagonunda kullandığı sedef kakmalı çalışma masası, duvar saatleri ve 1925 yılında Atatürk’ün Samsun-Çarşamba Demiryolu Hattı’nın temel atma töreninde kullandığı kazma ve kürek müzenin eserleri arasında.
‘Demiryollarına ağırlık vereceğiz’
Bakan Uraloğlu projelerini anlatırken bundan sonra artık demiryollarına biraz daha ağırlık vereceklerini söyledi. Yüksek hızlı trenlerle 77 milyon üstünde yolcu seyahat ettiğini belirten Uraloğlu, birçok bölgeye yönelik hızlı tren projeleri olduğunu kaydetti.
Bakan Uraloğlu, “3 bin 593 kilometre hızlı ve yüksek hızlı, 202 kilometre konvansiyonel olmak üzere toplam 3 bin 795 kilometre demiryolu ağı yapımına devam ediyoruz. Karayolundaki taşıma oranlarını yüzde 72’den yüzde 57’ye düşürmeyi hedefliyoruz. Demiryollarındakini de yüzde 5’ten yüzde 22’ye çıkarmayı hedefliyoruz” diyor.
“Türkiye hızlandı ve daha da hızlanıyor” diyen Bakan Uraloğlu yeni hızlı tren hattı projelerini şöyle anlattı:
- Ankara-İzmir hızlı tren hattı (508 km-bitiş tarihi 2028)
- Ankara-İstanbul süper hızlı tren hattı (80 dakika - 350 km hızla)
- İstanbul-Eskişehir-Antalya hızlı tren hattı (İstanbul-Antalya 4 saat 45 dakika, Eskişehir-Antalya 2 saat 15 dakika)
- Samsun-Trabzon-Sarp hızlı tren hattı (513 km)
- Kuzey Marmara hızlı tren hattı (143 km)
- Halkalı-Kapıkule hızlı tren hattı (229 km)
- Ankara-Yerköy-Kayseri hızlı tren hattı (142 km - bitiş tarihi 2028)
- Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep hızlı tren hattı (313 km - bitiş tarihi 2027)
- Bursa hızlı tren hattı (201 km - bitiş tarihi 2026)
- Kırıkkale-Çorum-Samsun hızlı tren hattı (293 km)
‘İnsanlarımızın ayakları yerden kesiliyor’
Bakan Uraloğlu, ulaşım alanında yapılanlarla ilgili de şunları vurguladı:
“Türkiye’de altyapıyı büyük oranda tamamladık ve bu veriler birer sayı olmanın çok ötesinde vatandaşımızın hayatında karşılığını bulmaktadır. Yollarımızda artık araçlarımız daha hızlı ilerliyor, yüksek hızlı ve hızlı tren ağlarımızda trenlerimiz daha hızlı mesafe katediyor, havalimanlarımızla insanlarımızın ayakları yerden kesiliyor. Kısaca, Türkiye hızlandı ve daha da hızlanıyor.”
‘2 kişiden 1’i araç sahibi olacak’
Bakan Uraloğlu’nun geleceğe yönelik verdiği şu mesajları da ilgi çekici:
- Nüfusumuzun 2029’da 92,5 milyon, 2035’te 98 milyon ve 2053’te de 112,6 milyona çıkacağını tahmin ediyoruz
- Ülkemizde araç sahipliği sayısı şu anda bin kişiye 160-170 civarındadır. Bunun 2050 yılında bin kişiye 500 olacağı ülkemizde, yani her 2 kişiden birisinin artık araç sahibi olacağını öngörüyoruz
- Ülkemizde şu anda yaklaşık 26,5 milyon olan araç sayısının da 2050 yılında yaklaşık 55 milyona çıkmasını öngörüyoruz.
- 2020-2050 yılları arasında ulaşıma yönelik talebin yolcu sayısı kilometre cinsinden tam 2 katına çıkacağını öngörüyoruz. İşte biz bütün çalışmalarımızda bu verileri dikkate alıyoruz.