TEKNOFEST’i gezerken yerli imkânlar ile geliştirilip üretilen ilk genel maksat helikopteri olan GÖKBEY’i de gördüm. Etrafı şerit ile kapatılan ve tüm heybeti ile tek başına duran GÖKBEY’in yanında TUSAŞ Genel Müdürü Temel Kotil ile sohbet etme imkânı buldum.
Yalnızlığı ve uzaktan seyredilmesi onun da dikkatini çekmiş olacak ki Kotil görevliye niye şeridi açmadığını ve GÖKBEY’i insanlarla buluşturmadığını soruyor. Çok kalabalık olduğunu ve ara ara açtığı yanıtı alınca Kotil çocukları tek tek almaya başlıyor helikoptere. GÖKBEY bir anda 7-8 yaşındaki çocuklarla doluyor. Kimi arkasına geçiyor oturuyor kimi helikopteri kullanmak için öne oturuyor. Ayakları pedallara yetişemeyen çocuklara Kotil yardımcı oluyor. Kotil, ‘büyüyünce oturacaksın, kullanacaksın merak etme. Hatta sizler daha iyilerini yapacaksınız’ diyor. Çocuklar çok mutlu, görevli paniklemiş olsa da Kotil çok mutlu ve heyecanlı.
Daha iyilerini gençlik yapacak
‘Yeni hayalleriniz var mı?’ diye soruyorum Kotil’e. “Biz gece gündüz çalışıyoruz. Daha büyük helikopterler için çalışıyoruz. Ama arkamızdan gençlik geliyor. Onlar daha iyilerini yapacaklar. Geleceğin teknolojisini yapacak olan yeni neslin şimdi yerli uçaklara, helikoptere dokunması çok önemli. TEKNOFEST çok motive ediyor gençliği. Gençlerimiz mühendis olmak istiyor.
Neredeyse ilkokuldaki çocuklarımız ‘uçak yapayım, helikopter, İHA yapayım’ diyor. 20-30 yıl sonra teknolojiyi bu çocuklarımız yapacak. Gençlerimiz yapacak” vurgusu yaptı.
5.nesil milli muharip uçak olan KAAN, ATAK helikopteri, HÜRJET’i ve ANKA gibi SİHA’ları yapan TUSAŞ’taki mühendis sayısı 7 binlere yaklaşıyor. Teknoloji üssü olan TUSAŞ’ta toplam çalışan sayısı ise 15 binlere geliyor.
Genç mühendislere de büyük önem verdiklerini belirten Kotil, “Yeni genç mühendisler alıyoruz. Tasarım yapıyorlar. 4 ayda 4-5 metrelik İHA yapıyorlar” diyor.
Her yıl savunma sanayiine 2 bin genç mühendis kazandırdıklarını belirten Kotil, yeni mezun mühendislere yönelik eğitim programları da uyguladıklarını dile getirdi. Ayrıca Kotil, 6 aylık uzun stajlarla da gençlere, içindeki potansiyeli ortaya çıkarabilme olanağını sunduklarını vurguladı.
Dünyadan GÖKBEY’e ilgi var
GÖKBEY’i ilk 2018 yılında uçurduklarını ve şimdi seri üretime geçtiklerini belirten Kotil, “GÖKBEY çok beğeniliyor. Dünyadan da büyük ilgi var. Özellikle Arap dünyası ve Afrika ülkelerinden. Çok amaçlı kullanıma uygun. En zorlu iklim ve coğrafyalarda, yüksek irtifa ve yüksek sıcaklıkta, gece ve gündüz koşullarında etkin bir şekilde faaliyet gösterebilir. Helikopter geniş görev yelpazesine sahip olmasından ötürü taşıma, VIP, kargo, hava ambulans, arama kurtarma ve kıyı ötesi taşıma görevlerini icra edebilecek. Türkiye içine yapıyoruz. Yurtdışı satışımız da çok önemli. Polis helikopteri olabilir. Cephe gerisinde asker taşıyabilir. 12 kişi taşıyabilir” diyor.
KAAN heyecanı
Milli savaş uçağımız KAAN için uçuş testleri başlamış. Aralık ayında KAAN’ı havada görebiliriz. İniş takımları gibi birkaç parçanın gelmesi bekleniyormuş. Kotil’i çok heyecanlı gördüm KAAN konusunda.
KAAN radara yakalanmayan 5. nesil savaş uçağı olacak. Görünen o ki F35’ten de daha iyi olacak. Türkiye 5. nesil savaş uçağı yapan dünyadaki 5 ülkeden biri oluyor.
Yani Türkiye savunma sanayiinde şampiyonlar liginde. Ankara’daki TEKNOFEST bunu bir kez daha dünyaya gösterdi.
Savunma sanayinde yerlilik oranı yüzde 80’lerde. KAAN da Türkiye’nin gücüne güç katacak.
Baykar, TUSAŞ, ASELSAN, Havelsan, Roketsan... Uçak, helikopter, gemi, denizaltı, savunma sistemleri, radar, roket... Say say bitiremeyiz.
Özetle Türkiye dünyadaki dengeleri değiştirdi ve değiştirmeye de devam edecek...