14.06.2011 - 16:59 | Son Güncellenme:
Ipsos KMG Sosyal Araştırmalar Enstitüsü’nün seçim günü SKYTürk için gerçekleştirdiği araştırma sonuçlarını açıkladı. 12 Haziran genel seçimlerinde oy kullanan seçmenlerin oy tercihlerinin nedenleri, karar süreci, kampanya-reklam etkisi, projeler ve son politik olayların etkisi hakkında bilgi edinmek için yapılan araştırmada, bilgisayar destekli telefon görüşmesi (CATI) yöntemi kullanıldı. Bu yöntemle, Türkiye seçmen nüfusunu temsilen 30 ilde rastlantısal olarak seçilen bin 200 oy kullanan seçmenle görüşüldü. Araştırma, 12 Haziran Pazar günü saat 10.00 ile 18.00 saatleri arasında gerçekleştirildi.
-SEÇMENLERİN YÜZDE 80’İ, SEÇİMİNİ İKİ AY ÖNCE YAPTI-
Araştırma sonuçlarına göre seçmenlerin yüzde 80’i seçimlerden iki ay önce kararlarını vermiş durumdaydı. AKP seçmeninde bu oran yüzde 85 olurken, CHP seçmeninde yüzde 78. İki ay öncesinden karar vermiş olanların oranı, MHP seçmeninde yüzde 68 oldu. AKP seçmeninin yüzde77’si, bu partiyi tam olarak benimseyerek oy verdiğini söylerken, CHP seçmeninde bu oran yüzde 52’ye ve MHP seçmeninde yüzde 47’ye düşüyor. AKP seçmeninde, "tam benimsemesem de yakın hissettiğim parti" diyenlerin oranı yüzde 19, CHP’de 27, MHP’de yüzde 30 oldu.
-LİDERLERİN TELEVİZYON KONUŞMASI OY TERCİHİNDE ETKİLİ OLDU-
AKP seçmeninin, "başka bir partiyi engelleyeceğini düşündüğüm parti" diyerek oy verenlerin oranı yüzde 4 olurken, CHP’de bu oran yüzde 21, MHP’de yüzde 23’e yükseliyor. Seçmenlerin, "Oy tercihinizde partinin kendisi mi, lider mi, politikaları mı daha etkili?" sorusuna verdiği yanıt, AKP’de yüksek oranla "Partinin lideri" oldu. AKP seçmenlerinin oy tercihinde "Partinin lideri" diyenlerin oranı 47 oldu. CHP seçmenlerinin oy tercihinde "parti lideri" diyenlerin oranı yüzde 32, MHP’de yüzde 18 oldu. 12 Haziran seçimlerinde seçmenler, liderlerin televizyon konuşmalarının oy tercihinde yüzde 58 oranla etkili olduğu düşüncesinde. Buna göre AKP seçmeninde bu oran yüzde 61, CHP’de yüzde 59, MHP’de yüzde 54.
-AKPLİ SEÇMENDE "HAYALLERİN GERÇEKLEŞMESİ", CHP’DE KILIÇDAROĞLU ETKİLİ OLDU
Araştırmada, "AKP’nin istikrarı sürdürme ve hayalleri gerçekleştirme yönündeki söylemi, oy tercihi üzerinde etkili oldu mu?" sorusuna, AKP seçmeni yüzde 86 oranla "evet" dedi. Aynı şekilde, "CHP’nin, Kılıçdaroğlu liderliğindeki yeni çizgisi oy tercihiniz üzerinde etkili oldu mu?" sorusuna, CHP seçmenleri yüzde 77’lik yüksek bir oranla "evet" yanıtını verdi. MHP’ye yönelik sorulan, "MHP’nin, ülkenin bütünlüğüne yaptığı vurgu, oy tercihiniz üzerinde etkili oldu mu?" sorusuna CHP seçmeni ise yüzde 82 ile "evet, etkili oldu" dedi. AKP seçmenlerinde, partinin büyükşehirler konusunda açıkladığı projeler yüzde 67’lik oranla oy tercihinde etkili oldu. CHP seçmeninde, CHP’nin, demokrasi ve özgürlük konusunda açıkladığı projelerin oy tercihine etkisi yüzde 68’e çıktı. MHP seçmenlerinin yüzde 45’i, YGS’de şifre iddialarının oy tercihinde etkili olduğunu belirtiyor.
-KÜRT MESELESİ OY TERCİHİNDE ETKİSİZ KALDI-
AKP’nin, Güneydoğu-Kürt meselesine yaklaşımının oy tercihinde etkisi olmadığını söyleyenlerin oranı yüzde 69 oldu. CHP seçmenlerinin yüzde 74’ünde, CHP’nin, Gümeydoğu-Kürt meselesiyle ilgili yaklaşımının oy tercihinde etkisi olmadı. CHP seçmeninde kadın oranı yüzde 65’i buluyor. BDP ve bağımsızlarda ise erkek oranı daha yüksek.