Dizi sektöründeki gelişmeyle yurt dışına açılan ülkemiz sinema alanında da ilerleme kaydetmeye başladı. TV dizisi senaristliği de yapan Çiğdem Vitrinel’in yönetmenliğini üstlendiği Firuz Film yapımı ‘Geriye Kalan’ bu başarının örneklerinden biri.
Yedi yıllık evliliğini sorumluluk duygusuyla yürüten Sevda, kocasına karşı tüm vazifelerini robot edasıyla yerine getirirken bir gömlekten yola çıkıp aldatıldığını keşfeder. Özel hastane rehavetinde hasta bakmadan doktorluk yapan Cezmi, para sorunu olmayan evli erkeklerin aklı uçkurlarına kayar, rutinine uyan bir tiptir. Fıldır fıldır gözleriyle iş ortamında avlanmaya çıkan Cezmi, tavlayacak erkek arayan Zuhal’in ağına düşer. İkili bir hayat sürdürmeye başlayan doktor, bu tempoda koştururken karısı da büyük bir sabır ve özenle aile düzenini korumak için planını hazırlar.
‘Öldüren Cazibe’ gibi seks dürtüsüyle hareket eden erkek aldatması üstüne kurulu pek çok hikâyeden biri olan ‘Geriye Kalan’, erkeği seks dışında bir işe yaramayan nesne konumuna sokup yönlendirici öznelerini evli ve bekâr kadınlardan oluşturmuş.
İhtiyaç giderme ve eğlence anlamında yaşanan erkek cinselliği, iş hayatındaki bekâr kadınların evli olmalarına aldırmadan iş arkadaşlarına asılmaları ve aldatılmanın acısını içine gömüp rol yaparak evliliğini korumaya uğraşan eşin yaşadığı duygu karmaşası… Filmin temaları.
‘Erkek Aldatır, Kadın Susar’ İkiyüzlülüğü!
Bir hevesle başlayıp ilk günlerin ateşi sönünce, modern yaşamların zorunlu cezasına dönüşen evlilik kurumundaki aldatmalar üstüne söylenecek öyle çok söz var ki! En iyisi, aklını ve sabrını doğru kullanmayı bilenin kendine göre zafer kazandığı bir savaş olarak tanımlamak. Ancak ‘Tilkinin dönüp dolaşıp geleceği yer kürkçü dükkânıdır’ misali sürdürülen birlikteliklerde önemli olan, erkeğin ihanetini deşifre etmeyen kadının ne derece kârlı çıktığı konusu.
‘Mutluluk’ kavramının hepten çöpe atıldığı paylaşımsız evlilikleri, şirket çıkarları gereği birliktelik yürüten samimiyetsiz ortaklıklara benzetmişimdir hep. Sürekli tetikte beklenen, güvenin sıfırlandığı, arkadan kuyuların kazıldığı, sevgisiz ve duygusuz bir ortam. Tıpkı dıştan bakıldığında sağlam görünen, içten içe kurtların kemirdiği bir ağaç gibi…
Yasak meyveyi yeme ve tohumlarını elinin altındaki tüm kadınlara saçma güdüsüyle hareket eden erkek cinsinin oyunbazlıklarını ve dışarıdaki niyetine evdekiyle yatağa girme basitliğini net bir dille işleyen ‘Geriye Kalan’daki üçlü yaşam da böylesine ikiyüzlülük ve çıkarcılık üstüne kurulu.
İntikama Değer Mi?
Bir yanda evliliği yürütemeyip hasta oğluyla birlikte yaşayan Zuhal… Öte yanda koca parasıyla rahat bir hayat sürdüren ve kızına, intikamcılığı öğütleyen Sevda… Paylaşılmaya çalışılan nimet ise karısıyla ilişkiyi iş gibi gören kaçamak düşkünü Doktor Cezmi!
Şebnem Hassanisoughi, Devin Özgür Çınar ve Erkan Bektaş’ın performansıyla yatak olayının aslında ne derece basit olduğunu başarılı bir dille yansıtan ‘Geriye Kalan’ın erkekleri tanımlamak için kullandığı saptamalar gerçeğin ta kendisi.
‘Erkekleri hayatın sıkıcı kısımlarına bulaştırmamak lazım’ diyerek sorumluluk gerektiren konuların erkeğe göre olmadığını ve böyle yükümlülüklerin çiftler arasındaki seksi öldürdüğünü söyleyen ‘Geriye Kalan’daki intikamcılık ise filmlere has bir yapıda!
Gerçek hayatta bedeli mutlak ödenen intikama değer mi bakış açısını sıfırlayıp konusunu geliştiren ve evli kadına sabretmeyi ve hemen ortalığı velveleye vermemeyi öğütleyen senaryo, seks dürtülü ihanetlerde asıl suçlunun bekâr erkek kalmamış gibi evlileriyle ilişki kuran kadınlar olduğunu düşündürmekte. Bu noktada açığa çıkan gerçek, bir başka kadının erkeğini yatağa atmayı marifet sayarak elde etme dürtüsünü tatmin eden kadınların, duyarsızlıkta erkeklerden aşağı kalmadığı!
İnce hesaplara ve fazlasıyla duygusuz bir planlamayla gerçekleştirilen intikam olayı ise aldatılma kırgınlığının ötesinde, tamamen insan egosuna dayalı. Vitrinel’in ilk film denemesi olan ve geçen yılki Altın Portakal’da ödüllendirilen ‘Geriye Kalan’, insani tahlillere girmeyen kolay izlenebilir bir film.
Seks odaklı bir kaçamaktan ‘Geriye Kalan’ın final bölümü, mantıkla bağdaşamayacak derecede düz ve basit çözümlü görünse de buradaki asıl amacın, evli kadının ‘Düzenim bozulmasın, ötesi önemli değil’ ruhsuzluğunu öne çıkartmak olduğunu hatırlatalım.
www.twitter.com/guleranibal