Pazar“Retro oyunlara ilgi artıyor”

“Retro oyunlara ilgi artıyor”

07.01.2024 - 02:00 | Son Güncellenme:

Özellikle 90’lara damga vuran Tetris oyununu 13 yaşındaki Willis Gibson’ın yenmesi Tetris’i ve retro oyunları yeniden gündeme taşıdı. Retro oyunlara artan ilgiyi konuştuğumuz Murat Kahraman “Bu oyunlar; eğlence, kültür ve mirasın bir araya geldiği birer hazine” diyor.

“Retro oyunlara ilgi artıyor”

Seyhan Akıncı - Çocukluğumda elden ele dolaşan bir gameboy’umuz vardı. El atarisi bir tetris yani. Sonra ne oldu da oynamaktan sıkıldık anımsamıyorum. Pek muhtemel yaz gelmiştir ve kendimizi sokağa atmışızdır. Henüz ekranlara ya da oyunlara bağımlılık tanıları yaygınlaşmamıştı. Bu yüzden 13 yaşındaki ABD’li Willis Gibson’ın Tetris’in orijinal versiyonunu resmi olarak yenmeyi başaran ilk oyuncu olduğu haberleri filmi epey geri sardırdı. Sahi, teknoloji çağında hâlâ oynayanlar var mı bu retro oyunları dedik ve Game Factory Kurucu Ortağı Murat Kahraman ile Gibson’ın bize hatırlattığı oyunları konuştuk.  

Haberin Devamı

“1980’lerde ve 1990’larda çocukluklarını geçiren milyonlarca insan için Commodore 64, atari Nintendo platformları ve Super Mario, Space Invaders, Tetris gibi klasik oyunlar çocukluklarının vazgeçilmez bir parçasıydı. Bu oyunlar, o günlerin basitliğini ve keyfini hatırlatan, nostalji dolu birer hazineydi. Yıllar geçtikçe, beklenenin aksine bu klasik oyunlar popülerliğini kaybetmedi. Aksine, retro oyunlara olan ilgi her geçen gün artıyor. Bu ilginin artmasında, nostalji duygusunun yanı sıra, modern oyunlara göre daha basit ve anlaşılır olan bu oyunların oynanış kolaylığının ve yeni oyunlarda yakalaması çok zor olan verdiği oyun oynama zevkinin de etkisi büyük” diye anlatıyor Kahraman. 

Tüm zamanların en çok oynanan 6. oyunu 

Haberin Devamı

İlk olarak Sovyet bilgisayar mühendisi Aleksey Pajitnov tarafından tasarlanan ve 6 Haziran 1984’te yayınlanmış bir bulmaca oyunu olan Tetris; bilgisayar ortamında oynandığı gibi, asıl olarak bu oyuna yönelik çıkan oyun aletlerinde de popüler oldu. Özellikle 1990’larda oldukça popüler olan oyun rekorlar kitabının verilerine göre tüm zamanların en çok oynanan 6. oyunu. 1 Temmuz 1993’te Mir Uzay İstasyonundaki görevinde yanına bir Game Boy alarak uzayda Tetris oynayan Aleksandr Serebrov uzayda ilk video oyun oynayan insan olarak Guinness Rekorlar Kitabına adını yazdırmıştı. Tetris’i yenen ilk insan olan Willis Gibson’ın “Parmaklarımı hissetmiyorum,” dediği görüntüler bu 40 yıllık tutkunun özeti gibi. Murat Kahraman “Bizi kıskandırsa da, 13 yaşındaki Gibson’ın tam 40 yıl sonra Tetris’i ‘yenen’, yani oyunun sonunu görebilen ilk insan olması bu ilginin yeni kuşaklara da yayıldığını gösteriyor” diyor. “Çocukluğumda Sinclair ZX Spectrum ile Space Invaders oynayarak büyüdüm ve bu oyun, benim için sadece bir oyun değil aynı zamanda bugünkü meslek seçimimin de önemli bir etken” diyen Kahraman retro oyunlara olan ilginin fiyatlara da yansıdığını aktarıyor: “Retro oyunlara olan ilginin artmasıyla, bu oyunların fiyatlarının da yükselişe geçtiğini görüyoruz. Örneğin, 1996’da piyasaya çıkan Nintendo konsolları, şu anda durumuna ve nadirliğine göre beş haneli fiyatlara satılabiliyor. 80’lerin ve 90’ların retro oyunlarının orijinallerini ve bunları oynadığımız cihazları bulmak, bulsak da o fiyatlara almak ise oldukça zor.” 

Haberin Devamı

Remaster oyunlardan 3 milyar dolar gelir

Oyun şirketleri de bu ilginin farkında. Kahraman bu farkındalığın ve teknolojinin etkisini şu sözlerle anlatıyor: “Çocukluğumuzun retro oyunlarını modern platformlarda oynamaya devam edebilmemiz için her gün yeni bir ‘remaster’ oyun piyasaya çıkıyor. Remaster dediğimiz oyunlar aslında klasik oyunların modern platformlara uygun olarak tekrar geliştirilmiş versiyonları. Oyun şirketleri orijinal oyunun özünü korumak ile modern grafikler ve mekaniklerle oyunu zenginleştirmek arasında hassas bir denge kurmayı başardıkları zaman benim gibi eski oyuncuları mutlu ederken, ticari olarak önemli bir gelir elde edebiliyorlar. Geçtiğimiz yıl remaster oyunlar 3 milyar doların üzerinde bir gelir yarattı. Sonuç olarak retro oyunlar, aslında nostaljiden daha fazlası. Bu oyunlar; eğlence, kültür ve mirasın bir araya geldiği birer hazine.”

Yazarlar