PazarKahvenin 105 çeşidi

Kahvenin 105 çeşidi

07.08.2001 - 00:00 | Son Güncellenme:

Amerikanın ünlü kahve dükkanı zinciri Gloria Jeans, Türkiyedeki 9. şubesini açıyor. Türk kahvesine göre daha hafif olan bu kahvelerin sunulduğu mekanlarda pasta, salata ve sandviç de bulunuyor

Kahvenin 105 çeşidi

Aslında, Gloria Jeansin Türkiyede hizmete başlaması, kahveyle 500 yıl önce tanışmış, çevresinde büyük bir gelenek oluşturmuş bir toplum için şaşırtıcı bir yenilik değil. Ama Türk kahvesinin sert tadına olan alışkanlıktan dolayı yine de farklı. Çünkü Amerikan işi bu kahvelerin tadı bizimkine göre biraz daha hafif. Üstelik filtre edildiği; yani telvesi olmadığı için falına da bakılmıyor! Gloria Jeansin Türkiyede 8 şubesi var. Ama "Beş yıl içinde 60-75 arası bir dükkan sayısı hedefliyoruz" diyor Dınızlı... "Ayrıca insanlar bizim mekanlarımıza sadece kahve içmeye gelecekleri için farklı bir kültür oluşturmayı da amaçlıyoruz"... Aslında, yakın zamanda bir başka ünlü Amerikan kahve kuruluşu olan Starbucksın da Türkiyeye açılacağını düşünürsek haksız da değil. Caner Dınızlıyla onlar yolun henüz başındayken kahveyi ve Gloria Jeansi konuştuk. Bebekte, İstanbulun yeni kahve mekanı Gloria Jeans Coffeesin Boğaza bakan dükkanında, genel müdür Caner Dınızla konuşuyoruz. Her yer, kavanozlar, ambalajlar, kutular içinde yüzlerce çeşit kahveyle dolu. Makinalar çalıştıkça da inanılmaz hoşlukta kahve kokuları yayılıyor etrafa... Gloria Jeans yalnızca kahveye dayalı bir işletme mi? Evet, tamamıyla kahve ağırlıklı bir işletme. Zaten Gloria Jeans Coffees de temelde kafe değil. Amerikada, alışveriş merkezlerinin içinde bulunan bir zincir olarak çalışıyor daha çok. Biz bu durumu Türkiyede birazcık değiştirdik ve biraz daha kafe konsepti içine soktuk. Amerikadakilerden temel farkı bu mu Türkiyedeki dükkanların? Evet. Amerikadaki coffee shoplar daha çok kahve satış dükkanı olarak çalışıyor. Zaten kafeleri de bizdekilere pek benzemiyor; biraz daha restoran-bistro gibi oradakiler. Biz kahve yapısına bağlı kalmak şartıyla Türk geleneğine uyarladık biraz. Nasıl bir uyarlama oldu bu? Biz millet olarak oturmayı, oturup sohbet etmeyi, bize hizmet edilmesini seviyoruz. Ayrıca ne içsek yanında bir şeyler yiyoruz. Yalnızca kahve içip kalkmıyoruz. Salata, sandviç tarzı şeyler de yemek istiyoruz yanında. Amerikadakilerde böyle yan ürünler yok mu? Sadece pasta türü şeyler var. Onlar da çok fazla rağbet görmüyor açıkçası. Gloria Jeansin kahveleri Türk damak tadına uygun mu, yoksa bu konuda da çözümler aradınız mı? Kahve Türk damak tadına çok uygun bir şey zaten. Hatta bizim kahvemiz Türk kahvesine göre biraz daha yumuşak. Türk kahvesi içinde telve olduğu için serttir. Ama filtre kahve benzeri içeceklerde kahvenin posası yoktur. Dolayısıyla içimi de daha kolay ve hafiftir. Bu yüzden Türk insanı çok sevdi bu kahveleri. Türk kahvesine alışık olan damak tadımız işinizi kolaylaştırdı yani... Evet... Ama bir şey itiraf edeyim mi size? Bu işe girerken birçok kişi "Sen hayal kuruyorsun" dedi bana. Çünkü Türkiyede insanlar bir işletmeye ya çevreyi, manzarayı seyretmek, ya sohbet etmek ya da birileriyle buluşmak amacıyla gidiyor. Asıl önemli olan ürün ikinci plana itiliyor. Bizim için önemli olan ne yazık ki o mekana kimlerin gittiğidir, manzarasıdır falan... Peki insanlar Gloria Jeanse kahve içmeye geliyor demek mümkün mü? Yüzde 1000 böyle. Bebekteki shop için okey. Manzarası var ve bu bir artı. Ama sadece manzara önemli olsa Havaalanı, Levent, Suadiye şubeleri iş yapmazdı. Şu anda kaç şubeniz var? Şu anda 8. Haftaya da Nişantaşı şubesi açılıyor. Kaç çeşit kahve satıyorsunuz? Kahve çeşidi değişmekle beraber, şu anda 105 çeşide ulaştık. Bunlar hangi ülkelerin kahveleri daha çok? Etiyopya, Meksika, Hawai, Jamaika, ve Kenya. Türkler en çok hangi kahveyi tercih ediyor? Gariptir, başta espresso, kapuçino, Irish cream, French vanilya gibi biraz daha bildikleri kahve çeşitlerini tercih ediyorlardı. Fakat daha sonra diğer kahve çeşitlerini, soğuk içecekleri de test ettiler. Ve sonunda herkes kendi damağına uygun bir seçim belirledi. Açık söylemek gerekirse artık çoğu müşterimiz personelimizi zorlayacak bilgiye sahip. Bu da beni mutlu ediyor. Türkiyedeki kahve piyasasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Gelişmekte olan 3. dünya ülkesine benziyor. Sporda, siyasette, edebiyatta neredeysek kahvede de oradayız. Gloria Jeans Amerikada uzun süredir bir başka kahve dükkanı zinciri olan Starbucksla rekabet içinde. Starbucks yakında Türkiye piyasasına da giriyor. Bu rekabet sizi korkutuyor mu? Hayır, korkutmuyor. Amerikada bir sürü coffee shop var. Bu bir rekabet gibi değerlendirilez. Çünkü aynı kulvarda değiller. Mesela, Starbucks 4 bin dükkana ulaştı şimdi. Oysa biz bu kadar yüksek rakamları hedeflemiyoruz.

KEŞFETYENİ
Garsonluktan Megastar’lığa: Onları böyle hayal etmediniz!
Garsonluktan Megastar’lığa: Onları böyle hayal etmediniz!

Cadde | 25.04.2025 - 07:55

Onlar Türkiye'nin en çok bilinen isimleri. Şimdi ışıl ışıl yaşayan ünlülerin hayat yolculukları hep böyle başlamadı. Kimi kaset satarken söylediği şarkılarla keşfedildi, kimi inşaatlarda çalıştı. İşte ünlülerin ilk işleri...

Yazarlar