28.03.2021 - 03:05 | Son Güncellenme:
Özlem Ülkü
Pandemi nedeniyle geçilen uzaktan eğitim modeli çocukları olduğu kadar öğretmen ve ebeveynleri de etkiledi. Çocukların ekranda geçirdiği süre arttı, ebeveynlerde ekran bağımlılığı korkusu ortaya çıktı. KidZania İstanbul, 30-31 Mart tarihlerinde ebeveyn ve öğretmenlerin pandemi sürecinde çocukların yaşadıkları sorunlarını değerlendirmek üzere ‘Yeni Dünyada Ebeveyn Olmak’ isimli webinar gerçekleştiriyor. Öncesinde internet üzerinden gönüllü katılımcıların oylarıyla bir anket de sunan KidZania’nın çalışmasında, veliler ve öğretmenlerin yanıtları dikkat çekti. ‘Çocuklarda dijital bağımlılık yüzde 100 arttı’ bilgisinin öne çıktığı araştırmanın sonuçlarını etkinlikte konuşmacı olarak da yer alacak Nöro Sağlık Beyin Araştırmaları Merkezi Kurucusu Uzm. Dr. Kerem Dündar ile KidZania İstanbul CEO’su Ebru Timur değerlendirdi.
Beklentiler araştırılıyor
Ebru Timur araştırmanın pandemi sürecinde çocukların temel davranışlarında değişiklik gösterdiğini ortaya çıkardığını söyledi: “Yarısından fazlasında beslenme alışkanlığı ve uyku düzeninde değişiklik olurken, hepsinde dijital bağımlılık yüzde 100 arttı. ‘Salgında çocukların oyun oynama süresi arttı’ diyen ebeveynlerin yüzde 84’ü çocuklarının dijital bağımlılıklarının da artış gösterdiğini söyledi. Hem ebeveynler hem de öğretmenler çocukların günde maksimum 4 saat ekran kullanım süresi olmasını öneriyor.” 28 ülkede faaliyet gösteren KidZania’nın çocukların dünya çapında eğitimden beklentilerini de araştırdığını belirten Timur sonuçları özetledi: “Teknolojinin Günümüz Çocukları İçin Öğrenmeye Etkisi’ çalışmamıza göre, çocuklar öncelikle dört duvar arasına sıkışmış eğitim istemiyor. Yüzde 95’i eğlenerek öğrenmek istiyor. Öğrenmek için önce teknolojik kaynaklara başvuruyor. Araştırmaya dahil olan çocuklar, ihtiyaç duydukları her 5 konudan sadece birinde kitaplardan bilgi alıyor. Yarısından fazlası dijital platformlara başvurduğunu söylüyor.”
“Biz işle, çocuklar okulla sosyalleşiyormuş”
Uzm. Dr. Kerem Dündar sanılanın aksine çocukların bu dönemi negatif algılamadığını belirterek, “Çocuklar bu süreci özgün deneyim olarak yaşayıp atlatabilir. Yetişkinler de bu süreçte çocukların kaygılanacağını düşünmektense deneyimlerinin kalitesini iyileştirme çabalarını artırmalı’’ diyor. Dijital bağımlılık üzerine ise şunları söylüyor: “Buradaki bağımlılık dijital dünyaya değil, ancak içeriğe olabilir. Yönetilmesi gerekense dijital tüketim alanı değil. Belki gelecekte tamamen hayatımızın yüzde 80’ini kaplayacak bir şey olabilir.”
Dündar, çocukların uzaktan eğitim döneminde aslında okullarını değil arkadaşlarını özlediğini belirtti: “En büyük sıkıntı olan sosyalleşememek hepimize şunu öğretti; biz ebeveynler işle sosyalleşiyormuşuz. Çocuklarsa okulla sosyalleşiyormuş. Maalesef yanında alternatif araçlar geliştirmemişiz.”