28.05.2023 - 02:00 | Son Güncellenme:
CEYDA ULUKAYA
CEYDA ULUKAYA- Okul Destek Derneği, devlet okullarında okuyan ortaokul çağındaki öğrencileri, uzaktan eğitim araçlarını kullanarak temel eğitim alanlarında desteklemek üzere bundan üç yıl önce kurulan bir girişim. Özellikle pandemi döneminde eğitim sürecinin aksaması nedeniyle derinleşen fırsat eşitsizliğine karşı gönüllü eğitmenler ve dijital teknolojilerden güç alan dernek, bugün 70 ilde 3 bine yakın öğrenciye her hafta matematik, fen bilimleri, Türkçe ve İngilizce ders desteği veriyor. 6 Şubat depremlerinin ardından LGS’ye hazırlanan öğrencilerin duyduğu ihtiyaç üzerine dernek, programına sınav odaklı eğitimleri de dahil ederek depremzede öğrencilerin akademik ve psikolojik olarak sınava hazırlanmasına katkı sağlıyor.
Bu süreçte, LGS’ye hazırlanan depremzede öğrencilere birebir eğitim desteği sağlayan gönüllü eğitmenlerden Burçin Belmen Dündar, öğrencilerin yaşadığı zorlukları şöyle anlatıyor: “Bölgedeki öğrencilerimizin en başta derse girebilecek imkanları olmadı. Kitapları, kalemleri, bilgisayarları yoktu. Moral olaraksa nasıl hissetmeleri gerektiğini bilmiyorlardı. Sınavın sadece birinci dönemi kapsaması onları biraz sakinleştirdi. Fakat bazılarının fiziki olarak bir okulunun olmaması ya da ailelerin korktukları için okula gönderememeleri öğrenciler üzerinde strese sebep oluyordu. Dernek olarak ek kaynak göndermek, derslerde bol soru çözmeye çalışmak ve daha önceki öğrencilerimizin tecrübelerini onlarla paylaşmak kaygılarını biraz daha kontrol altına almalarını sağladı.”
Okul Destek Derneği gönüllü eğitmenlerinden Hüsnü Özger ise başta çadırda kalanlar olmak üzere depremzede öğrencilerin, kendilerine ait çalışma ortamı ve internet bağlantısı bulmak konusunda sorun yaşadıklarını, bu nedenle derse odaklanmakta güçlük yaşadıklarını anlatıyor: “Çoğu öğrencimiz ailesi ile çadırda kalmaya devam ediyor. Çadırdan derse bağlanan öğrencinin derse odaklanması çok zor oluyor. Çünkü öğrencinin ders esnasında yalnız kalması, dikkatini toplayabilmesi için çok önemlidir. Ancak çadırdan katılan öğrencilerin böyle bir çalışma ortamı yok. Asıl en büyük sorunu ise derse bağlanma noktasında yaşıyoruz. Bölgede internet kalitesi gittikçe iyileşse de ilk zamanlar oldukça kötüydü ve öğrencilerimizin nerdeyse hepsi bir telefon ekranından derse bağlanmak zorundalar. Genelde derslere bir bilgisayardan ya da tablet ile bağlanmak daha verimli oluyor. Ekran büyük olduğu için soruları okumak, ders anlatımını takip etmek daha kolay oluyor. Ancak telefon ekranı bu konforu sunmuyor. Öğrencilerimiz oldukça konforsuz bir ortamda ve küçük ekranlardan sınava hazırlanabilmek için yoğun emek veriyorlar. Temel ihtiyaçları aştıktan sonra öğrencilerimizi kendi kendilerine çalışmaları için teşvik etmemiz gerekti. Ders öncesi soru çözmeleri için ders içeriğimizi önceden göndererek kendi kendilerine çalışmalarını istedik. Çadırda kalan, sahra okullarına devam eden öğrenciler için sağlıklı bir çalışma ortamı olmaması sınava hazırlanma sürecini sekteye uğratıyor.”
Dernek, depremzede öğrencilerin sınav stresiyle başa çıkmalarına yardımcı olmak için de rehberlik uzmanları İbrahim Yıldız’dan ‘Sınav Performans Eğitimi’ ve Gülfidan Kement’ten ‘Sınava Zihinsel Hazırlık’ eğitimleri almasını sağlıyor.
Gönüllü eğitmen olmak için
Okul Destek Derneği’nin kurucuları, aynı zamanda ilköğretim öğrencilerini özgün yollarla matematikle tanıştırmak üzere hayata geçirilen Pratik Matematik’in de kurucusu Ebru Ataca ile eğitim teknolojileriyle yakından ilgilenen iş insanı Orkun Oğuz. Dernek, profesyonel öğretmen kadrosunun hazırladığı, MEB müfredatına paralel ders içeriklerini, gönüllü eğitmenler aracılığıyla her hafta bir saatlik çevrimiçi derslerde, 8-10 kişilik sınıflarda öğrencilere aktarıyor. Dernekte gönüllü eğitmen olmak üzere başvurmak mümkün. Detaylar https://okuldestek.org/ adresinde.