10.05.2017 - 15:29 | Son Güncellenme:
LMC Otomotiv'e göre, Volkswagen Touran ve Renault Scenic gibi modellerin yıllık toplam hacminin 2020'de 500.000'in altına düşmesi bekleniyor (geçen yıl segmentte 644.300 adet satış gerçekleşmişti).
Sektördeki lüks modeller için 2020'ye kadar yıllık ortalama 167.000 adet satış öngörülüyor. Geçen yıl, segmentteki toplam satışlar % 4.4, yüksek hacimli modellerde ise neredeyse % 7 düşüş gösterdi. BMW'nin 2-Serisi Active ve Grand Tourer modelleri öncülüğünde lüks kompakt minivan satışları 2016 yılında arttı ancak JATO Dynamics verilerine göre bu yılın ilk iki ayında bu tip modeller de zemin kaybetti.
Otomobil üreticileri kompakt minivanları SUV'lerle değiştirdikleri veya tipik olarak minivanlarında bulunan esneklik ve pratiklik özelliklerinin çoğunu sunan SUV'leri piyasaya sürdükleri için satışlar düşüş eğiliminde. JATO Dynamics global analisti Felipe Munoz, "Kompakt SUV'lerin popülaritesi ana tehditlerden biri" dedi.
Bu popülerlik, Peugeot'da yaşananlar ile de anlaşılabilir. Fransız otomobil üreticisi 3008 minivan modelini, 2016 yılının sonlarında aynı adı kullanan bir SUV model ile değiştirdi. Peugeot, yılın ilk iki ayında iki kat daha fazla 3008 sattı ve iki aylık 21.431 adet satış rakamı, Avrupa'nın en çok satan minivan otomobili VW Touran'dan daha iyiydi. 2016'da Touran, Avrupa'da en baskın kompakt minivan oldu. 2015'te değiştirilen modelin satışları, geçen yıl yüzde 52 artışla 112.850 adede yükseldi. Ancak Touran'ın satışları, bu yılın ilk iki ayında % 8 düşüşle yavaşladı. Yedi koltuk kapasitesine sahip olan minivan, Tiguan kompakt SUV modelinin yedi koltuklu Allspace versiyonunun bu yıl satışa çıkması üzerine daha da fazla baskı altına girdi.
Volkswagen İngiltere marka yöneticisi Alison Jones, Allspace'in Touran'dan müşteri çalabileceği itiraf etti ancak minivanın hala kilit bir model olduğuna inanıyor. Jones, "Touran modelinin satışlarımızda sağlam bir yeri olduğunu hala görüyoruz" dedi. Mazda, Seat, Fiat, Honda ve Skoda ise segmentten tamamen ayrıldılar. Skoda artık minivan modeller yerine yedi koltuklu Kodiaq SUV'yi sunuyor.
Yeni yaklaşım
Modern kompakt minivan segmentini 1996'da Scenic ile yaratan Renault bile SUV rüzgarına adapte olmak zorunda kaldı. Marka geçen yıl dördüncü nesil Scenic ile yeni bir yaklaşım denedi. Renault tasarımcısı Laurens van den Acker, tamamen pratikliğe odaklanmak yerine daha duyusal bir tasarıma gitti. Laurens van den Acker yeni model için "Bu minivan stiline daha seksi ve daha modern bir yaklaşım" dedi.
Renault aynı tekniği 2015'te Espace büyük minivan modelinin daha yeni, daha SUV benzeri bir versiyonunu piyasaya çıkardığında da kullanmıştı. Bu yenileme ile Espace daha az fonksiyonel hale geldi ancak daha çekici bir stile kavuştu, bu da firmaya korktuğu kadar çok müşteri kaybettirmedi.
Yeni beş koltuklu Scenic ve yedi koltuklu Grand Scenic, Kadjar kompakt SUV ile yakından ilişkili. Bu da yerden daha fazla yükseklik ve daha fazla genişlik ile sonuçlandı. Yeni Scenic, Avrupa'da 48 voltluk bir hibrit sürüş sistemine sahip ilk üretim otomobillerinden biri olacak. Continental ve Schaeffler'den temin edilen ve Renault'nun 1.6 litrelik dizel motoruyla birlikte çalışan 48 voltluk sistem, CO2 emisyonunu kilometre başına 92 grama kadar düşürüyor. Renault, bu yılın ilerleyen aylarında Avrupa'da yeni hibrit sisteme sahip Scenic versiyonları sunacak.
Değişikliklere rağmen, Scenic segmentinde henüz büyük bir sıçrama yapmadı. JATO verilerine göre, iki ay boyunca, Avrupa satışları % 4.7 artışla 12.224'e çıktı ve Ford'un C-Max serisinin hemen önüne geçti, yine de eski Citroen Picasso ailesini geride bırakamadı.
Öte yandan, BMW 2 serisi Avrupa'nın en çok satan lüks kompakt minivan modeli oldu ve geçen yıl 100.000'den fazla satışla genel sıralamada üçüncü sırada yer aldı.
Piyasa düşüşleri
Fransa, 2016 yılında yüzde 8.6 pay ile Avrupa'nın en büyük minivan pazarı oldu ancak satışların %16 düşmesiyle bu yılın ilk iki ayında Fransa'nın payı yüzde 7.3'e geriledi. Minivan segmentinde Avrupa'nın en önemli 10 ülkesinden 7'sinde talep düşüşü iki haneli rakamlara ulaştı. Geçtiğimiz yıl, Almanya genel satışlarda en büyük piyasa oldu ve bu yılın ilk iki ayında 1 numaradaki yerini korudu. Almanya'da, Touran, 2-Serisi, Mercedes B-Serisi ve Opel Zafira gibi yerel üretilen modeller etkili oldu.
Opel, 2018 yılının başında Peugeot 3008 ile aynı platformu paylaşan Grandland X kompakt SUV’yi çıkartacağını duyurmasına rağmen, Zafira modelini üretmeye de devam edecek. JATO ise Opel’in eninde sonunda Zafira’yı portföyünden çıkartacağına inanıyor. 2020 yılı itibariyle Opel dört SUV modele sahip olmayı hedefliyor, bu sayede firma Zafira’nın 1999’da ilk çıkışından bu yana kompakt minivan sektöründe elde ettiği başarıdan vazgeçecek güveni bulabilir.
Kaynak: Oto Teknik Veri