Türkiye’de Black Friday (Kara Cuma) kutlanıyor mu?
Black Friday (Kara Cuma) sanılanın aksine yalnızca ABD'de değil başka ülkelerde de kutlanıyor. Peki Türkiye Black Friday (Kara Cuma) kutlamalarında nerede yer alıyor?
Şükran günü bir Amerikan Bayramı olabilir ancak takip eden gün, şimdilerde dünya genelinde büyük bir olay olma niteliğine sahip. Bir zamanlar Amerikan işçileri için işten kaytarmak ve bayram alışverişine erkenden başlamak için resmi olmayan bir fırsatken, Black Friday (Kara Cuma) dünyanın her tarafında en aktif alışveriş günlerinden biri haline geldi.
Elbette bu alışveriş karnavalı bu denli küreselleşmesini çoğunlukla e-ticarete borçlu. Peru’dan Pakistan’a insanlar, Amerikanlar gibi mağaza mağaza indirim avcılığı için boş bir gün fırsatına sahip olmasalar da, internet denen tanrı lütfu, indirimlerin peşinden koşmayı her yer için mümkün hale getiriyor.
Black Friday coşkusu dünya genelinde o kadar yoğun ki, sadece bir gün yeterli olmuyor – Cyber Monday şimdi indirimleri elektronik ticaret fanatikleri için bir gün daha uzatıyor. Picodi, bu iki günde alışverişin nasıl tavan yaptığını görmek için, edindiği 2016 satış verilerine bir önceki ay ile karşılaştırarak ışık tuttu.
Black Friday nedir? Black Friday ne zaman kutlanır?
Genel olarak, Kasım ayında dünya genelinde 19.3 milyon ziyaretçiye ulaşarak, Picodi.com sitesindeki trafiğin 3’e katlandığını gördü. Ancak tüm ülkelerde Black Friday kaynaklı aktivite artışını gözlemlenebilirken, bazı ülkelerde Kasım ayında alış verişe sıra dışı bir ilgi gözlemlendi. Finlandiya’daki web oturumları Ekim verilerine kıyasla %500’ün üzerinde artış gösterirken, Yunanistan ve Portekiz web oturumlarında %450’nin üzerinde bir artış gösterdi.
Kasım’da, Ekim oturumlarına kıyasla %936’lık bir sıçrama ile bu dönemin tadını Güney Afrika kadar hiçbir ülke çıkartmamış gibi görünüyor. Bu aktivite, yetişkin nüfusun %43’ünün internet üzerinden, yurt dışından ürünler satın alması kapsamında ülkenin uluslararası e-ticaret alanında filizlenmekte olan ilgisini yansıtıyor olabilir.
Bazı ülkelerde de, internet kullanımının nüfuslarına oranla düşük olmasına rağmen, şaşırtıcı bir ilgi görüyoruz. Pakistan nüfusunun sadece %15’inin internete düzenli erişiminin olmasına rağmen, internet oturumları Kasım ayında yaklaşık %338 artış gösterdi. Bu da nüfüzun e-ticarete olan ilgisini gösteriyor.
Picodi’yi kullanan Türkler alışverişlerde normal bir güne oranla %621’lik bir sıçramanın kaynağı oldular ve tasarrufları göz önünde bulundurarak, sebebini görmek pek de zor değil. Ortalama olarak Türkler Black Friday’de, normal bir gündeki 34,25 TL (9,65 €’luk) indirimlerine kıyasla 63,15 TL (17,79 €) tasarruf sağladılar. Ayrıca tasarrufları, tipik %40’a oranla %47’leri buldu. Bu rakamlar ülke genelinde 3 364 480 TL (947 741 €’luk) devasa bir tasarruf olarak karşımıza çıkarken, Türkiye’nin bir ülke olarak Black Friday işini çözdüğünü bize göstermiş oldu.