08.12.2023 - 02:58 | Son Güncellenme:
AYLİN RANA AYDİN
AYLİN RANA AYDİN- Teknosa, fiziksel mağazaları da olan bir dijital platforma dönüşme yolculuğunu sürdürüyor... Bu hedef doğrultusunda şirket yılın ilk 9 ayında hem mağaza, hem de dijital kanallara 294 milyon lira yatırım gerçekleştirmiş. 2024'te de yatırımların süreceğini dile getiren Teknosa Genel Müdürü Sitare Sezgin, şirketin gelecek hedeflerini anlattı...
Teknosa olarak 2023 nasıl geçti?
2024 yılına dair beklentileriniz neler? 2023 yılı bizim için dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik alanında önemli yatırımlar gerçekleştirdiğimiz bir yıl oldu. Yılın ilk 9 ayında pazarın yüzde 139 üzerinde büyüyerek, güçlü ciro büyümemizi ve sürdürülebilir kârlılığımızı devam ettirmeyi başardık. Operasyonel kârlılığımızın da yüzde 127 artış gösterdiği bu süreçte 24.9 milyar TL ciroya ve 591 milyon TL net kâra ulaştık. Geçtiğimiz yılın şubat ayında ülkemizde ilk kez hayata geçirdiğimiz teknoloji odaklı pazaryeri yatırımımızla brüt işlem hacmimizi (GMV) üç katına, neredeyse 5 milyar TL'ye çıkardık. Burada pazarın ve dünya örneklerinin de üzerinde bir büyüme sergiledik. Yıl başından itibaren, 8 yeni mağaza açtık ve 11 mağazayı da dijital konseptimizle yeniledik. Ayrıca farklı kanallar aracılığıyla 2.2 milyon yeni müşterimize dokunduk. Pazaryerinin etkisiyle online platformumuzun trafiği bir önceki yıla göre yüzde 42 artış gösterdi. Hem dijital kanalda, hem de mağazalarımızda yıllık trafiğimiz 250 milyonun üzerinde bir sayıya ulaştı. Müşteri memnuniyetini ölçen Net Promoter Score (NPS) skorumuz ciddi artış gösterdi. 2024 yılında da müşteri deneyimi, çoklu kanal, dijitalleşme ve toplumsal odaklı yatırımlarımız aralıksız devam edecek.
Yeni yatırım hedefleri var mı?
Biz Teknosa olarak fiziksel mağazaları da olan dijital bir platforma dönüşüyoruz. Bu hedef doğrultusunda da bu yılın ilk 9 ayında mağaza ve dijital kanallarımıza toplamda 294 milyon TL'lik bir yatırım gerçekleştirdik. Bundan sonraki süreçte de mağazalar, teknosa.com, pazaryeri, müşteri deneyimi, iş sürekliliği, operasyonel mükemmellik ve insan kaynağına olan yatırımlarımızı sürdürerek, istikrarlı bir büyüme ortaya koymaya devam edeceğiz.
2023 yılı büyüme ve ciro hedefiniz nedir?
Yılın bitmesine çok az kaldı ama yılın son çeyreği perakende sektöründe fırsat ve kampanyaların olduğu önemli bir dönem. Hem dönemsellik etkisi hem de yeni ürün lansmanları ve son teknoloji ürünlerin piyasaya sunulmasıyla birlikte sektörde büyümenin devam edeceğini öngörüyoruz.
Şu an kaç mağaza ve çalışanınız bulunuyor?
Türkiye'nin 64 ilinde 184 mağazamız bulunuyor. Yaklaşık 3 bin uzman çalışanımızla müşterilerimizin yanında oluyoruz. Mağazalarımızdaki dijital deneyimi geliştirmek için yatırımlarımızı aralıksız sürdürüyoruz. Yeni lokasyonlarda fırsatları değerlendirmeye, mevcut mağazalarımızı dijital konsept ile yenilemeye devam edeceğiz.
Yeni bir mağaza konsepti hayata geçirmiştiniz. Dijital etkinliklerle zenginleşen daha fazla deneyim alanına sahip, sürdürülebilirlik köşeleri olan mağazalar... Bundan bahseder misiniz?
2022 Haziran ayında müşteri odaklı, daha dijital, erişilebilir ve sürdürülebilir yeni mağaza konseptimizi hayata geçirdik. Karşılama anından uğurlamaya kadar deneyim alanları ve bilgilendirme ekranları aracılığıyla içerik karmaşasından uzak, sade bir yapı oluşturduk. Müşterilerle daha çok konuşan mağaza konseptimizde farklı deneyim alanlarımız, engelli müşterilerimize özel tasarımlarımız ve sürdürülebilirlik yaklaşımımız yer alıyor. Görme engelli müşterilerimiz için yürüyüş alanları ve satış danışmanlarına kolayca ulaşabilecekleri butonlar, fiziksel engelli müşterilerimiz için kasada ve Tekno Hizmet alanında bölümler oluşturduk. 'Sürdürülebilirlik duvarı' ile geri dönüşümden karbon ayak izini hesaplamaya pek çok konuda müşterilerimizi bilgilendiriyoruz. Ayrıca yeni konsept mağazamızda ilk kez pazaryeri ürünlerimize yer verdik.
Son dönemde dijital pazar yerinizde ne gibi yenilikler yaptınız?
Pazaryerini pek çok yenilikle büyütüyor, geliştiriyoruz. Bizim çıkış noktamızda tüketicilerimizi daha çok çeşit ve teklifle buluşturmak, bunu da en iyi deneyimle sunmak vardı. Geldiğimiz noktada, 2022 Şubat ayından bu yana ürün çeşitliliğimizi yaklaşık 27 kat artırarak, 138 bine çıkardık. Şimdiye kadar Türkiye'nin her ilinden 300 bine yakın sipariş aldık. Şu anda pazaryerimizde 440 aktif satıcımız bulunuyor. Bu sayıyı her geçen gün daha da artırıyoruz. Teknosa.com'da canlı yayınla ürün tanıtımı ve satışı gerçekleştiriyoruz. Teknosa.com üzerinden yapılan yayınlarda farklı ürün gruplarını tanıtarak özel fiyatlarla tüketicilerimizin ilgisine sunuyoruz. Sosyal medya son dönemde sadece alışverişin yapılması için değil bilgi edinmek, keşfetmek ya da ilham almak için de öne çıkan bir mecra. Biz de teknosa. com'u sosyal ağların gücüyle birleştirdik ve 'Bi'linkle Paylaş Kazan' projemizle teknoloji sever herkesi iş ortağımız haline getiriyoruz. Kullanıcılar, kendileri için özel olarak oluşturulan ürün linkini sevdikleriyle paylaşıyor ve paylaştıkları linkten satın alım yapıldığı zaman nakit kazanç elde ediyor. Müşterilerimiz için kiralama hizmeti de sunuyoruz. Teknosa.com üzerinden ürünlerini seçen tüketicilerimiz, akıllı telefon, kulaklık, saat, oyun ekipmanları gibi 300'den fazla ürünü kiralayabiliyor. Teknosa. com'da yenilenmiş telefon satışımız da var.
Kariyer yolculuğunuz nasıl ilerledi?
İş hayatıma 1999 yılında Bain&Company şirketinde danışman olarak başladım, burada yönetim danışmanlığı, stratejik liderlik ve kurumsal yönetim gibi çeşitli faaliyetlerde etkin rol oynadım. Sonrasında The Boston Consulting Group'ta Kıdemli Danışman olarak çalıştım. 2004 yılında Sabancı Topluluğu'na katıldım. Sabancı Holding Perakende Grup Başkanlığı'nda Strateji ve İş Geliştirme Müdürü, Akbank'ta Yeni Ürün ve Kanal Geliştirme biriminde Bölüm Başkanı olarak görev aldım. 2011 - 2018 yılları arasında Boyner Grup'a bağlı Back-Up ve Bofis Turizm şirketlerinin genel müdürlüğünü üstlendim. Aynı zamanda Carrefoursa ve Avivasa'da Bağımsız Yönetim Kurulu Üyesi olarak görev aldım. Şubat 2018'de Akbank iştiraki AkÖde şirketinde Genel Müdür ve Yönetim Kurulu üyesi olarak sorumluluklar üstlendim. 1 Eylül 2021'den bu yana da Teknosa Genel Müdürü olarak görevime devam ediyorum. Ayrıca, SEV Vakfı, Zincir Mağazalar Derneği ve Avrupa'nın en büyük elektronik satın alma grubu olan Euronics'te Yönetim Kurulu Üyesi olarak aktif görevlerimi sürdürüyorum. Profesyonel kariyerimin yanı sıra, toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda çalışmalar yürüten Yönetim Kurulunda Kadın Derneği, W-Tech ve Yanındayız gibi çeşitli derneklerde de etkin olarak yer alıyorum.
'Z kuşağı şeffaflık arıyor'
Z jenerasyonuna yönelik pazarlama stratejilerinizi nasıl düzenliyorsunuz?
Z kuşağı, markaların kendileri ile her zamankinden daha şeffaf ilişkiler kurmalarını bekliyor. Güven ve ulaşılabilirlik onlar için çok önemli. Biz de güven ile özdeşleşen ve her kanalda müşterilerine kesintisiz hizmet sunan bir markayız. Z kuşağı alışveriş yolculuğuna online kanalda başlıyor, bu nedenle dijital kanal deneyiminde kişiselleştirme, yapay zeka kullanımları, online ve offline kanal entegrasyonlarına ilişkin geliştirmeler ve iyileştirmeleri sürekli yapıyoruz. Ayrıca mağaza deneyimini de beklentileri doğrultusunda geliştiriyoruz. Özellikle oyun ve yeni teknolojiler için gençlerin deneyimleyebileceği alanlar oluşturmaya özen gösteriyoruz. Yeni nesil müşteriler için bir önemli konu da sürdürülebilirlik. Çevreye, topluma değer katan markaları daha çok tercih ediyorlar.
Şirket olarak sürdürülebilirlik odağında ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?
Sürdürülebilirlik konusunda özellikle toplumsal cinsiyet eşitliği, doğal kaynakların tasarruflu kullanımı, döngüsel ekonomiye katkı ve yenilenebilir enerji kullanımı gibi konularda çalışmalarımızı yoğunlaştırıyoruz. Çevresel sürdürülebilirlik kapsamında Adana Sabancı mağazamızın çatısına GES kurduk. Proje sayesinde 94 ton karbon salımı engellenmiş olacak. İklimsa ile başlattığımız Güneş Enerjisi Sistemleri (GES) alanında güçlü iş birlikleriyle yola devam ediyoruz. Bugüne kadar konut, tarımsal sulama ve endüstriyel tesisleri kapsayan birçok önemli proje ile anlaşma sağladık. Ayrıca bu alanda müşterilerimize finansman destekleri sunuyoruz. 80 lokasyonumuzda da yenilenebilir enerji temin ediyoruz. Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda kadınların iş dünyasında daha fazla temsil edilmesi, daha fazla liderlik pozisyonuna yükselmesi ve iş hayatında daha iyi bir deneyim yaşaması için çalışıyoruz. Son iki yılda genel müdürlükte kadın çalışan oranımız ciddi artış göstererek yüzde 52 oranıyla erkeklerin önünde yer aldı. Yönetici pozisyonlarında da kadın oranımız arttı. İlk kademe yöneticilerimizin yüzde 52'si ve orta kademe yöneticilerimizin yüzde 38'i kadın çalışanlardan oluşuyor. Saha tarafında da kadın çalışan sayısını artırmaya yönelik özel projeler ve iş birlikleri geliştiriyoruz. Potansiyel kadın çalışanlarımız için mentorluk fırsatları yaratıyor ve doğum sonrası süreçlerde toplumsal cinsiyet eşitliği kapsamında iyileştirmeler yapıyoruz. 2020 yılında başlattığımız 'Teknosalı Anne Mentorlar' projesi bu bağlamda bizim için özel bir yere sahip. Bu projede Teknosalı anneler, yeni anne olan veya henüz anne adayı olan iş arkadaşlarına yüz yüze veya telefonla seanslar yaparak, tamamen gönüllü olarak mentorluk yapıyor.
Gerçekleştirdiğiniz sosyal sorumluluk projeleriniz var mı?
Teknosa olarak daha eşit bir geleceğin şekillenmesinde teknolojinin belirleyici rol oynadığını düşünüyoruz. Bu inançla 16 yıldır Kadın için Teknoloji projemizi sürdürüyoruz. Habitat Derneği iş birliğiyle yürüttüğümüz bu projemizle, Türkiye'nin dört bir yanındaki kadınların dijital okuryazarlıklarını artırmaya ve teknoloji kullanımında daha aktif hale gelmelerine yardımcı olmayı amaçlıyoruz. Bugüne kadar 28 bin kadına eğitim verdik ve geçen yıl düzenlediğimiz online ve fiziksel eğitimlerimize 3 binin üzerinde kadın katıldı. Yaşadığımız deprem felaketinden sonra tüm fiziksel atölye çalışmalarını depremden dolaylı veya doğrudan etkilenen bölgelere yönlendirmeye karar verdik. Şu ana dek konteyner kentler ve halk evleri olmak üzere 16 fiziksel atölye çalışması yaptık. Bu yıl yüz yüze eğitimleri de kapsayan projemizde 4 bin kadına ulaşmayı hedefliyoruz.
Şirket olarak toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik neler yapıyorsunuz?
Biz Sabancı Topluluğu'nun eşitlik, çeşitlilik ve kapsayıcılık politikasından aldığımız güçle toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması ve kadınların iş hayatındaki yerlerinin güçlendirilmesi için ciddi adımlar atıyoruz. İşe alım ilanlarımızda, atama/terfilerde, gelişim süreçlerimizde ve mülakatlarımızda adaylarımızdan dil, ırk, cinsiyet, milliyet, etnik köken, politik ve dini inanç bilgileri talep etmiyor, değerlendirme ölçütü olarak kullanmıyoruz. Her ay kadın - erkek çalışan oranlarımızı takip ediyoruz ve işe alım stratejilerimizi güncel tutuyoruz. Şirketimizde sürdürülebilir, eşit ve adil yetenek yönetimi planlamaları yapıyoruz. Fırsat eşitliği ve kapsayıcılık ışığında tüm eğitim süreçlerimizi de kadın - erkek dengesini gözeterek ilerletiyoruz. UN Global Compact ve UN Women'ın ortak girişimi olan Kadının Güçlenmesi Prensipleri'ni (WEPs) imzalayarak, toplumsal cinsiyet eşitliğini ilerletecek şirket politikaları oluşturmaya taahhüt verip Türkiye'de bu platforma katılan ilk teknoloji perakende şirketiyiz. Sabancı Üniversitesi Kurumsal Yönetim Forumu tarafından aile içi şiddete karşı iş yerlerinde destek mekanizmaları oluşturup, kadına uygulanan şiddeti daha görünür hale getirmek amacıyla tasarlanan "İş Dünyası Aile İçi Şiddete Karşı" projesi katılımcıları arasındayız. Teknosa olarak kadınların eşitlik mücadelesinde erkeklerin de aktif rol almasını amaçlayan Yanındayız Derneği'nin ve perakende ve tüketici ürünleri sektöründe çalışan kadın liderleri destekleyen, üst düzey kadın yöneticilerin sayısını artırmayı ve gelişimlerine katkıda bulunmayı misyon edinen Lead Network'ün de kurumsal üyesiyiz. Kadınlar iş hayatında hak ettikleri yerde olmayı istiyorlar. Toplumsal cinsiyet eşitliği, büyük bir zihinsel dönüşüm gerektiriyor. Bu da zaman alıyor. Bu süreçte özellikle karar alma aşamalarında daha fazla kadın olmalı. Toplumdaki cinsiyetçi tutumların ortadan kalkması için iş dünyası olarak çok daha fazla çaba sarf etmemiz gerekiyor.