09.04.2023 - 04:52 | Son Güncellenme:
HANİFE BAŞ
HANİFE BAŞ- Yatırımcı daha seçici olacak
Spyke Games Kurucusu ve CEO’su Rina Onur Şirinoğlu, 2022 yılında oyun şirketlerinin tekrar normalleşmeye başlayan yaşantıya adapte olduklarını belirterek, “Mobil oyun pazarı büyümeye devam etti ve özellikle bölgedeki oyun şirketleri yüksek yatırımlar almayı sürdürdü. Birçok teknoloji şirketi küçülmeye giderken, oyun şirketleri hem ekip, hem ürün gamı içerisinde sağlıklı bir büyümeyi koruyabildi. Fakat Kovid’i takip eden tekrar açılma süresinde birçok teknoloji platformu gibi oyunlar içerisinde geçirilen sürede de küçük bir düşüş yaşandı” dedi.
2022 yılını da tüm olumsuzluklara karşın başarıyla geçiren sektör 2023 yılından da umutlu. Sektörde yatırımların sürmesi ve yeni unicorn’lar (değeri milyar doları aşan start-up) çıkması da bekleniyor. Oyun sektöründe 2023 yılı beklentilerini ve yeni trendleri sektör oyuncularına sorduk...
2022 yılı içerisinde başlayan ve küresel piyasaları etkisi altına almış olan ekonomik sıkışıklığın 2023 yılıyla birlikte oyun sektöründe de hissedilmeye başlandığını ifade eden Şirinoğlu, şöyle konuştu:
“Dünya çapında gerçekleşen enflasyon problemi ve daralan şahsi harcama kapasitesi hem oyun sektörüne yapılan harcamayı, hem de yatırım sermayesi fonlarından oyun sektörüne olan iştahı birçok sektörde olduğu gibi vurdu. Birçok küresel teknoloji firması bu değişen rüzgârdan oyun sektörüne kıyasla çok daha fazla etkilendi ama oyun sektörünün de likidite sıkışmasından etkilenmiş olduğu gerçeği yadsınamaz. 2023 yılında birçok oyun şirketinin kârlılığa veya sürdürülebilir oyun geliştirme sistemlerine ivedilikle yönelmeye çalışacağını tahmin ediyoruz. Sektördeki konsolidasyonun da devam etmesini öngörüyoruz.”
Kalifiye ekip eksiği
Şirinoğlu, sektörün 2023 yılında yatırım çekmeye devam edeceğini dile getirerek, şunları söyledi: “Özellikle önümüzdeki 12-18 ay sonrasında küresel piyasalara giren kapitalin çok daha büyük iştahla başarılı oyun şirketlerine akacağını öngörüyoruz. Bu dönem öncesinde de yatırımlar gerçekleşecek, fakat kriz öncesi döneme kıyasla daha az sayıda ve daha seçici olacağını öngörüyoruz. Yatırımlar gerçekleşirken daha sıkı denetimler olacağını tahmin ettiğimiz gibi yatırımların gerçekleşeceği koşullar ve değerlemeler konusunda da sertleşme beklemekteyiz.” Şirinoğlu, sektörün finansal büyüklüğüyle ilgili de, “2022’de dünya oyun pazarı 185 milyar dolarlık bir boyuta geldi. En büyük payı 2.7 milyar oyuncu ile mobil oyun aldı. Bunu 1 milyar oyuncu ile bilgisayar oyunları ve 600 milyon kullanıcı ile konsol oyun takip ediyor. Toplam oyun pazarından mobil oyun 2022 yılında 92 milyar dolarlık pay aldı. Mobil oyun segmenti içerisinde strateji, aksiyon, RPG oyunları ile puzzle oyunları en popüler türler” bilgisini verdi. Rina Onur Şirinoğlu, sektörün sorunlarını da şöyle aktardı: “Sektörün yerel anlamdaki en büyük sorunu kalifiye ekip arkadaşlarının sayısı. Hızla büyüyen oyun sektöründe kurulan şirket sayısının artış oranı, potansiyel iş gücünün artış oranıyla doğru orantılı değil. Üniversitelerde oyun sektörüne yönelik açılmış ders, kürsü ve eğitim sayısı da hergün artıyor olmakla birlikte, sektör ihtiyaçlarını karşılayacak oranda değil. Dünyanın en büyük mobil oyun merkezlerinden biri olarak görünen Türkiye’de bu konuya artan ilgi ve yatırımın artması mantıklı olacaktır.”
Türkiye’de oyun sektörü yükselişini sürdürüyor. 2022 yılını da tüm olumsuzluklara karşın başarıyla geçirdi. Sektör 2023 yılından da umutlu. Yatırımların sürmesi ve yeni unicorn’lar çıkması da bekleniyor. İşte her yönüyle oyun sektörü...
Mobil oyunlar rekor kırıyor
Digital Turbine EMEA Latam Pazarlama Müdürü Melisa Matlum Bileke, mobil oyun pazarının hem Türkiye hem de dünyada büyümeye devam ettiğini kaydederek, “Türkiye’de kullanıcıların mobil oyunlar özelinde harcadığı tutar 430 milyon dolara ulaştı. Bu oranın 2023 yılı sonuna kadar yüzde 13.7 artması bekleniyor. Türkiye’de mobil oyun indirme sayısı ise 2019’dan günümüze yüzde 44.6 artış gösterirken, 2022 yılı sonunda 1.9 milyara ulaştı. Geçtiğimiz yıl 17.9 milyona ulaşan mobil oyuncu sayısının ise 2023 yılında yüzde 9 oranında artarak 19.5 milyon ulaşması bekleniyor. Digital Turbine olarak MMA Türkiye ile birlikte yayınladığımız Türkiye’deki Mobil Oyuncular araştırmasına göre, Türkiye’deki kullanıcıların yüzde 81’i mobil oyun oynadıklarını belirtirken, bu kitlenin yüzde 51’inin erkek, yüzde 49’unun kadın olması ise mobil oyunları yalnızca erkekler oynar tabusunu yerle bir ediyor” açıklamasını yaptı. Bileke, sektörün 2023 yılı beklentisiyle ilgili de şunları söyledi: “Newzoo’nun yayınladığı 2022 Küresel Oyun Pazarı raporuna göre, oyun pazarının 2020’de 179.1 milyar dolardan 2025’te 211.2 milyar dolara çıkacağı öngörülüyor. Yeni piyasaya sürülen oyunlarla beraber oyuncu sayısının da 2025’e kadar 3.6 milyara ulaşacağı tahmin ediliyor. Mobil oyunların kolay ulaşılabilir olması onları Türkiye’deki kullanıcılar için vazgeçilmez kılıyor. Ülkemizdeki mobil oyuncu kitlesi artmaya devam ederek bir kuluçka merkezi yaratıyor. Günlük yaşantımızın bir parçası haline gelen bu aktivitenin eriştiği kullanıcı sayısı da her gün ivme kazanırken, sektörü beslemeye devam ediyor. Özellikle tüketicilerin mobil oyunlara yönelik ilgisinin artması ve son birkaç yıl içerisinde oyun ekosisteminin kazandığı hızlı ivme ile Türkiye, bu alanda potansiyeli açısından dikkat çekici ülkelerden biri haline geldi. Türkiye’de sektöre yatırımlar sürüyor. Türkiye’de kullanıcıların mobil oyun harcamalarına baktığımızda ise Statista’nın en güncel datalarına göre, 2022 yılı içerisinde Türkiye’deki kullanıcıların mobil oyunlara 680 milyon dolar harcadığını görüyoruz. 2023 yılı içerisinde ise bu harcamanın yüzde 13.7 büyüyerek 780 milyon dolara ulaşması bekleniyor. Türkiye de hem genç nüfusu hem de hızla büyüyen mobil kullanım sayısıyla dünya devlerinin merceği altında olan bir mobil pazar. Bu nedenle önümüzdeki yıllarda bu sektöre yapılacak yatırımlar da hız kesmeden devam edecektir. Son birkaç yılda, mobil oyunların rekorlar kırdığını ve milyarlarca dolar gelir elde ettiğini gördük ve bu rekorlara yenilerini eklemeye devam ettiklerini seyrediyoruz. Her geçen gün daha fazla kişi oyun oynamak için mobil cihazlarını kullanıyor. Bunun en büyük nedenlerinden biri de mobil oyunların oynanışlarının kolay ve eğlenceli olması.”
Eğlence sektörünü dönüştürüyor
Games United Başkanı Bilgehan Baykal, 2022 yılında oyun sektöründeki tüketici harcamasının yüzde 5 düşmesine karşın Türkiye’de oyunun en yüksek yatırım alan dikey olmayı başardığını söyledi. Baykal, “Oyun sektörü 362 milyon dolar yatırım aldı ve reel anlamda çıkış sağlayan endüstri olma niteliğini sürdürdü. Resesyonun da etkisiyle 2023’te sektörde yüzde 3 düşüş bekleniyor. Daha sonra düşüşün durması ve 2024’te tekrar büyüme trendi bekleniyor” dedi.
2023 yılında sektörün yatırım çekmeye devam ettiğini vurgulayan Baykal, şunları söyledi: “Yılın ilk yatırımını Games United olarak biz aldık. 60 milyon dolar değerlemeden kurumsal ve bireysel yatırımcılar Games United’a ortak oldu. Bu sektöre yatırımlar artarak sürecek. Hem eriştiği pazarlar hem büyüme potansiyeli nedeniyle oyun sektörünün cazibesi çok yüksek. Dünyada oyuncu sayısı 3 milyarı geçmiş durumda. Özellikle merge, puzzle ve simulasyon kategorilerine ilginin artacağını öngörüyoruz. Yetenekli işgücü, özellikle pazarlama maliyetlerinin yüksekliği en önemli sorunlar arasında. Oyun sektörü bütün eğlence&medya sektörünü dönüştürecek önemli dikey oldu. Farklı dikeylere etkisi ve metaverse’ün gelişimi oyun sektörünün önemini artırıyor.”
Yeni unicorn’lar için formül ne?
Funverse CEO’su Tolga Öztürk, Türkiye’de 2022 yılında oyun sektörünün daha da büyüdüğünü, Avrupa’da İngiltere’den sonra en çok yatırım alan ülke olmayı başardığını aktardı. Öztürk, “Kullanıcı başına harcamalar artarken, bir yandan da üretim kaslarımız daha da güçlendi. Tecrübeli startup sayısı gitgide artıyor. Bunun sonucu olarak globalleşen çok daha fazla stüdyo görmeye devam edeceğiz. Özellikle mobil dikeyinde büyüme yakalayan Türkiye’de yavaş yavaş PC ve konsol platformlarında da oyun geliştirmeye başlayan ekiplerin artmaya devam etmesi umut vaat ediyor” dedi. Öztürk, 2023 beklentisiyle ilgili de şunları söyledi: “Bu yıl 2022’nin üzerine çok daha fazla koyarak devam edecek. Türkiye’deki startup’lar tohum sürecinden artık ürün pazar uyumunu yakalamaya ve büyümeye odaklanacak. Bu anlamda ihtiyacımız olan yatırım miktarı da giderek artacak. Bu yıl yeni unicorn’lar görebiliriz. Buna çok yakın olan startup’lar var, çok yakından takip ediyoruz. Funverse Games de bunlardan birisi olabilir. Sektör yatırım çekmeye devam edecek. Türk girişimciler çok zeki ve iş bitirici. Burada kendilerini ve ürünlerini doğru konumlandıran her startup işi bir sonraki aşamaya taşıyacaktır. Tabii zamana ihtiyacımız var. Erken aşamada çok fazla girişim varken, know how eksikliği nedeniyle bazı yerlerde tıkanıp pes eden görüyoruz. Bu ekiplerin eksiklerini danışmanlıklar ve doğru insan kaynağı transferi ile işi çözüp çok daha fazla yatırım getirebileceklerini düşünüyoruz. İşin en olumsuz yanı tecrübe eksikliği ve erken yaşta girişimcilerin fazlalığı. Bunu tersine çevirmek de girişimcilerin elinde.” Tolga Öztürk, oyuncu sayısı konusunda da, “Şu anda battle royale, MOBA ve FPS oyunları PC alanında trend olmaya devam ediyor. Türkler genellikle mobil oyuncu. Match 3, merge oyunlarını kitle severek tüketiyor. Bulmaca ve strateji oyunları da aynı şekilde alıcısı fazla olan türler” bilgisini verdi. Öztürk, sektörün sorunlarıyla ilgili şunları anlattı: “Sektördeki ana sorunlardan biri yatırımların azlığı. Hala yeterince iyi girişim ve yatırımcı eşleşmesi maalesef yok. Fonların sayısının artması gerekiyor. Özellikle Serie A oyun yatırımı yapan fon neredeyse yok denecek kadar az. Erken aşama yapılan yatırımlarda girişimcilere know-how aktarımı yapılması da çok önemli. Sadece yatırımı yapıp bırakmak da bizce bu aşamada doğru değil. Ekosistemi büyütmek ve yapılan yatırımların geri dönüşünü artırmak için girişimciyatırımcı ilişkisinde bu kilit bir rol oynuyor diye düşünüyoruz. Yurt dışında bunun güzel örneklerini görüyoruz.”
E-spor’da taraftar ve oyuncu sayısı artıyor
BBL Esports CEO’su Okan İlker Demirel, sektöre yoğun ilginin devam ettiğini dile getirerek, “Dünya genelinde oyun sektörünün gelişmeyi sürdürdüğünü görüyoruz. Her geçen gün popülaritesi yükselen oyun ekosisteminde, taraftar ve oyuncu sayısı artmaya devam ediyor. Bu yıl sektör içerisinde birçok değişikliği gözlemleme fırsatı bulduk. Oyun sektöründe kaydedilen istikrarlı büyüme, geçtiğimiz yıllardaki ivmenin hızlanmasını ve alandaki yatırımların artmasını sağladı. Oyun girişimlerine yapılan yatırımların toplam tutarı 2 milyar doları aşmış durumda. E-spor’un bilinirliğinin artmasıyla daha entelektüel ve anlayışlı bir yaklaşım görülmeye başlandı. Önümüzdeki dönemde hem oyun ekosistemine yenilikçi fırsatların sunulması hem de toplulukların sahip oldukları imkanlarının iyileştirilmesi gerekiyor. Bu durum, sektöre bakış açısını da şekillendiriyor daha geniş kitlelerin topluluklarla etkileşime girmesini sağlıyor” dedi. Demirel, sektörün 2023 yılı beklentisiyle ilgili “2023 yılında da sektörün istikrarlı büyümesinin devam etmesi bekleniyor. Yeni kuşakların endüstriye olan yoğun ilgisiyle oyun sektörü kültürünün inşasında büyük rol kat edilebilir. Oyun ekosistemi güçlendikçe ve sektörde daha fazla yer edindikçe reklam gelirlerinin artması, bu sayede de marka iş birliklerinin çoğalması muhtemel görünüyor. Gelişmekte olan sektörün daha profesyonel hâle gelmesiyle bu alanda daha fazla başarı görebiliriz. Her geçen gün daha fazla oyuncu topluluğa katılmaya devam ediyor. Bu durum oyuncular tarafından altyapının sağlamlaştırılması, oyunların geliştirilmesine daha fazla bütçe ayrılması ve teknolojiye daha iyi erişim sağlanması gibi taleplerin oluşmasını sağlıyor” açıklamasını yaptı. Oyun sektöründe, oyuncu sayısı ve katılım düzeylerinin rekor seviyelere ilerlemeye devam ettiğine işaret eden Demirel, şunları söyledi: “Ekosistemdeki ilgi artmaya devam ederken, oyun şirketlerinin gelir elde etme modelleri de uygulama içi satın almalar, paralı oyunlar ve hatta NFT tabanlı oyunlarla yenilikçi hâle geliyor. Oyun sektörü eğlence sektörüne yeni bir soluk getirirken, yeni nesil oyun geliştiricileri yenilikçi ve farklı modeller sunuyor. Bu durum katılım, izleyici ve seyirci sayısındaki artışla doğrudan bağlantılı olarak daha yüksek bir gelir modelinin oluşmasının da yolunu açıyor. Endüstrinin sahip olduğu potansiyel ve oyunlara ilgi duyan insanlar düşünüldüğünde, yatırımcıların bu alana daha fazla yönelmesine öncülük edebilir. Yeni oyuncuların ekosisteme dahil olmasıyla oyunların indirilme sayıları da artış gösteriyor. Global anlamda dikkat çeken böylesi değişiklikler, yatırımcıları oyun sektörüne ve iş geliştirme fırsatlarına yatırım yapmaya teşvik ediyor. Oyun sektörü büyümeye ve farklılaşmaya oldukça açık bir sektör. Bu alanda gerçekleştirilecek her değişiklik profesyonel ilerlemenin önünü açmaya katkı sağlıyor. Oyun sektörü gelecekte daha fazla oyuncunun dahil olması, geliştiricilerin çoğalması ve marka iş birliklerinin artmasıyla çok daha büyük kitlelere ulaşabilir.”