26.11.2024 - 12:44 | Son Güncellenme:
Dizi ihracatında dünyada ikinci sıradayız. Bu diziler sayesinde turizm canlanıyor, Türkiye'ye hatta Türkçeye ilgi artıyor. Yani bir dizinin Türkiye'ye çok büyük katkısı oluyor. Sektörün önde gelen isimleri CNN TÜRK'e konuştu. Dizilerin başarısı, Türkiye'ye kazandırdıkları ve sektörün beklentileri... İşte dizi dünyası ve daha fazlası, Fulya Öztürk'ün hazırladığı dosya haberde...
AKŞAM 20'DE MİLYONLAR TV KARŞISINDA...
Dizi saatine yetişmek için eve koşa koşa gidenler, çayını kahvesini çekirdeğini örgüsünü alıp televizyon karşısına geçenler... Akşam 8 olduğunda milyonlarca kişi sevdiği diziyi açıyor. Gözünü kırpmadan izliyor. Reklam aralarında dizi sohbetleri yapılıyor.
Ve bu başarı artık Türkiye sınırlarını da aştı, dünyaya yayıldı. Dünyada da milyonlar kişi Türk dizileriyle gülüyor, Türk dizileriyle ağlıyor. Peki bu başarının sırrı ne? Bir dizi deyip geçmemek gerekiyor. İşte bu kez dizi sektörünü ele aldık ve bu camianın önde gelen önemli isimlerine sorduk.
NEDEN BU KADAR ÇOK SEVİLDİ?
Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre, dünyada yaklaşık 700 milyon kişi Türk dizisi izliyor. Türkiye dizi ihracatında dünyada 2. Sırada. Türk dizileri 170'ten fazla ülkeye ihraç ediliyor. Yani dünya Türk dizilerini izliyor. Hem de fanatik bir şekilde.
Türkiye dünyada dizi konusunda büyük bir marka haline geldi. Bu durum turizme de yansıyor, Türkçeye ilginin artmasına da. Yani dizilerin Türkiye'ye çok büyük katkısı var...
Demirören Medya TV Grup Başkanı Murat Yancı, dizilerin stratejik öneminin altını çizdi;
70'lerde, 80'lerde insanlar Türkiye'ye geldiğinde veya Türklere bakış açısı çok daha farklıydı, şu an daha farklı. Biz bu dizilerle dünyada aslında bir sempati de uyandırdık. 1 milyar dolara yaklaşan bir ihracattan da ötesi, bu diziler sayesinde insanlar Türkiye'yi merak ediyor. Turistik gezi yapıyorlar, merak ediyorlar gördükleri mekanları. Bu çok kıymetli bir şey. Dizilerdeki mobilyaları, aksesuarları, takıları, kıyafetleri almak istiyorlar, sipariş veriyorlar. Baktığınız zaman dünyanın 4 bir tarafına ihracat yapıyoruz. Sadece dizi ihracatı yapmıyoruz, kültür ihracatı, mal ihracatı, aklınıza gelebilecek her şey. Amerika'da ve Avrupa'da birçok destek var bu sektörlere yönelik. Fakat Türkiye'de söz edilebilecek kadar bir destek maalesef yok. Devlet dizi platoları yapabilir, vergi konusunda ciddi şekilde bu sektörün önünü açabilir. Dediğim gibi, çarpanı çok yüksek bir sektör. Sadece bizden bahsetmiyoruz. Bu işin içinde turizm var, mobilya var, aksesuar var.
Ben istiyorum ki, gelecek kuşaklara daha güçlü bir sektör bırakalım. Bu Türkiye'yi de güçlendirecektir, Türkiye'nin elini de güçlendirecektir. Bazen bazı şeyleri bir diziyle anlatmanız çok daha kıymetli. Türkiye'nin tanıtımını çok daha iyi yapabiliriz. Çok daha fazla turist gelmesini sağlayabiliriz, çok daha fazla insanın Türkçe öğrenmesini sağlayabiliriz. Türkiye'nin stratejik gücü, Türkiye'nin ileri savunma hattı bu diziler. Sahip çıkmamız lazım.
"HİKAYE ANLATMA BİÇİMİMİZ FARKLI"
Yapımcı Fatih Aksoy: Hikaye anlatma biçimimiz farklı. Biz daha fazla duygular, daha fazla karakterler. Bir şey olur. Olan şeyin karakterleri üzerindeki etkileri üzerine hikaye anlatma biçimimiz var. Fransa, İtalya, İspanya gibi ülkeler böyle bir pozisyonda olmak için bir kolunu verirdi. Biz İspanya'da da prodüksiyon yapıyoruz yüzde 40'ını devlet destekliyor. Devlet dizi sektörünü desteklemek için harcadığınız parayı size geri veriyor. Bu dijital platformlar bütün bu ülkeleri işgal ettiler.
"ÇALIŞMALAR YAPILIYOR"
Timur Savcı: Üniversitelerde bunun üzerinde çalışmalar yapılıyor. Türk dizileri ve Türk dizilerinin başarıları üzerinde çalışmalar yapılıyor. Bizden röportaj istiyorlar.
"ANAHTARI TÜRK İZLEYİCİSİ AÇIYOR"
Yapımcı Kerem Çatay: En büyük başarımız dizilerimizi Türk izleyicisine sevdirmek. Burada başarılı olacak ondan sonra yurt dışına gidebiliyor. Tüm sektörün anahtarını Türk izleyicisi açıyor. Dünyanın bir sürü ülkesine gönül bağı kuruyorsun. Çocukken Türk dizisi izlemiş birinin Türkiye her zaman aklında olacak.
"SEYİRCİ İÇİN CAZİP HALE GELİYOR"
Yapımcı Ali Gündoğdu: Genellikle aşk teması işleniyor dizilerimizde. Türkiye'nin mistik atmosferi, yöresel güzellikleri kattığımız zaman seyirci için cazip hale geliyor. En son bizim Kanal D'de yayınlanan Üç Kız Kardeş dizisi 50 ülkeyi buldu. Mutlu oluyorsunuz yaptığınız işin yurt dışında seyredilmesi.
"HEMEN DİZİLERİ SORUYORLAR"
Yapımcı Asena Bülbüloğlu: Ben gezen bir insanım. dünyada nereye gitsem böyle bir sohbet ediyoruz. Türk olduğunuzu öğrendiklerinde hemen dizileri soruyorlar. Türkiye'nin tanıtımı için çok önemli.