13.06.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
GİZEM ÇETİMEN - Aralarında DasDas, Tatbikat Sahne ve Moda Sahne’nin de yer aldığı tiyatrolar, oyunlarını sahneden naklen çekerek çevrimiçi olarak izleyicilerin evlerine konuk oldu. Zorlu PSM ise aralarında “Martı”, “Bir Yaz Gecesi Rüyası” ve “Antigone”nin de olduğu 10 kısa oyunu seri halinde YouTube hesabı üzerinden ücretsiz sanatseverlerle buluşturdu. Ancak pandemi öncesinde yıllardır sürdürdüğümüz tiyatro kültürüne ters olan bu durum insanları nasıl etkiledi? İzleyici evinden oturup izlediği, oyuncuyla hiçbir şekilde etkileşime girip hatta alkışlayamadığı bu yeni düzeni sevdi mi?
Bu konuyla ilgili Moda Sahnesi kurucularından Kemal Aydoğan, tiyatro seyircisinin çevrimçi oyunlarda kendilerini yalnız bırakmayarak büyük bir dayanışma örneği gösterdiklerini belirtti. Aydoğan çevrimiçi oyunların tiyatro olmadığının altını çizerek “Seyirci de tiyatro oyunundan alınan haz açısından çok benimsemedi. Ehven-i şer bir durum olarak kabul etti. Bir avantajı şu: İleride kısa dönemli ya da sınırlı kullanımları olabilir. Ama pandemi dönemindeki gibi bir yoğunlukla devam etmemiz tiyatro sanatına büyük ihanet olur” dedi.
Yaklaşık 70 binden fazla bilet satıldı
2020 yılının aralık ayında tiyatroseverlerle buluşan ve bir arşiv niteliği de taşıyan Tiyatronet’in kurucularından oyuncu Onur Şenay ise şu ana kadar tahmini olarak 70 binin üzerinde bilet sattıklarını ve her şeyin çok yolunda geçtiğini söyledi. Şenay, oyunların arşiv açısından önemli olduğunu belirterek birçok okulun da oyunlarını derslerde öğrencilere gösterdiklerini sözlerine ekledi.
İzleyici gözüyle bakıldığında çevrimiçi tiyatronun aslının asla yerini tutmayacağını itiraf etmekte fayda var. Ancak yaşadığımız koşullarda ne olursa olsun iyi geldiği de bir gerçek. Ayrıca zamanında oynanan bu oyunlara ulaşamayan, farklı şehirlerde yaşayan insanlar için de dijital tiyaronun bir nimet olduğunu da söylemek gerek. Takdir ise size kalmış.