13.07.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
Nil Kural - Semih Kaplanoğlu’nun yeni filmi “Bağlılık Hasan”, 74. Cannes Film Festivali’nin Belirli Bir Bakış bölümünde gösterildi. 2007’de “Yumurta” ile Yönetmenlerin 15 Günü bölümünde yer alan Kaplanoğlu, “Bağlılık Aslı” ile başlayan üçlemenin ikinci filminde çiftçi Hasan karakterini merkeze alıyor. Hasan, tarlasından geçmesi planlanan yüksek elektrik hattı ve aşırı ilaçlama nedeniyle yaşanan problemlerle uğraşmaktadır. Bir yandan eşiyle birlikte hacca gidebileceğini öğrenir. Hacca gitmeden önce helalleşirken yakınlarına yaptığı haksızlıklar ve arasının bozuk olduğu ağabeyiyle kopan ilişkisiyle yüzleşir.
2010 yılında “Bal” ile Berlin’den Altın Ayı kazanan Kaplanoğlu, “Bağlılık Hasan” hakkında festivale verdiği söyleşide, “’Buğday’ı sunmayı beklerken kısa hikâyeler yazmaya başladım. ‘Bağlılık Hasan’, bunların ikincisiydi. Bu hikâyelerde dünyanın dört bir yanında hepimizin yaşadığı çatışmalardan bahsediliyor. Hayatlarının farklı yerlerinde, farklı sınıflardan ve kimliklerden karakterlerin arayışlarını merkeze alıyor” diyerek filminin çıkış noktasını anlatıyor. Kaplanoğlu’na göre önemli olan “izleyicinin bir insanın acısını, pişmanlıklarını ve çaresizliğini yüzeyde görünen çelişkilere rağmen hissedebilmesi.” Kaplanoğlu, bu acının insanları birbirine bağlayan görünmez bağların merkezinde olduğunu düşündüğünü de ifade ediyor.
Filmin yaratım sürecinin mekân bakarken şekillendiğini de belirten Kaplanoğlu, “Senaryonun anlatımı bu yolcuklarla olgunlaşıyor. Doğa, insan yüzü, ışık ve gölge, gece sesleri, hayvanlar beni senaryonun kelimelerinden uzaklaştırıp filmin gerçek dünyasının içine çekiyor” diyor.
Filmde Hasan’ı canlandıran Umut Karadağ’ın yüzünden çok etkilendiğini ve başrol oyuncusunun sabrıyla o yüzü ikonik bir imaja dönüştürdüklerine inandıklarını belirtiyor. “Bağlılık Hasan”ın da yer aldığı Belirli Bir Bakış bölümünün, Andrea Arnold başkanlığındaki jürinin belirleyeceği ödülleri 16 Temmuz’da sahiplerini bulacak.
Festivalde çevre bilinci
Cannes Film Festivali, bu yıl seçkisindeki iklim değişikliğini işleyen filmleri özel bir program çerçevesinde tanıtıyor. Belgeselciler ve aktivistler festivalin bu konudaki çabalarını değerli bulduklarını ifade ettiler. Festival atık ve karbon izini azaltma konusunda da bu yıl devreye giren önlemler aldı. Festivalin yeşil filmler seçkisinde Louis Garrel’in “The Crusade” adlı filminin de olduğu yapımlar bulunuyor.
Filistinli oyunculardan boykot
İsrail’de yayımlanan Jerusalem Post Gazetesi “Let It Be Morning”in Filistinli oyuncuları filmin İsrail filmi kabul edilmesi nedeniyle Cannes’a bir mektup yolladı ve festivali boykot etme kararı aldı. Mektupta, “Filmimizin yapımında İsrailli dostumuz Eran Kolirin’in yer almasından onur duyuyoruz. Bununla birlikte filmin festivalde ‘İsrail filmi’ olarak kabul edilmesindeki tutarsızlığı görmezden gelmemiz mümkün değil” denildi. Belirli Bir Bakış bölümünde yer alan filmin yönetmeni Eran Kolirin, İsrail Film Fonu’ndan destek alan filmlerin İsrail filmi kabul edilmese yol açan kanunu onaylamadığını daha önce verdiği bir söyleşide belirtmişti.