14.07.2022 - 07:01 | Son Güncellenme:
EBRU SUNGUR - Önceleri sadece gelinlik gibi özel kıyafetler için yapılan ‘kiralama’, moda sektörünün geneline yayılırken 2018’de 1 milyar dolar olan küresel hacmin 2028’de 4.4 milyar dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Ana ivmesini sürdürülebilirlik ve artan çevre bilincinden alan kıyafet kiralama sektörünün büyümesinde, küresel enflasyonist ortamın da rol oynayacağı öngörülüyor.
Sektörün Türkiye’deki temsilcilerinden Rentony’nin kurucusu Yasemin Eke, “Elbise kiralama aslında paylaşım ekonomisinin bir parçası. Uber, Airbnb gibi ev, araç paylaşım trendinin bir devamı. Günümüz yaşam koşullarının doğurduğu bir ihtiyaç. Büyüyüp gelişecek bir akım diyebiliriz” şeklinde konuşuyor.
Sırada ‘çocuk’ var
Günümüz koşulları buna çok elverişli olduğu için; kıyafet kiralamak çok hızlı büyüyen bir iş kolu. Daha da hızlı büyüyeceğine inanıyorum. Bizim de amacımız duymayanları veya uzak duranları bu sistemin içine dahil etmek. Böylece, yeni trendlere ulaşmanın kolaylığını lüksünü yaşayabilmeleri. Eğer kiralama şirketleri de sürdürülebilir markaları desteklemek ve her iş adımında doğaya destek olacak yöntemleri tercih etmek gibi adımları da atarlarsa yaşadığımız dünyayı korumak için çok daha büyük ilerlemeler kaydedebiliriz.”
Yasemin Eke, “Son dönemlerde genelde ne tarz kıyafetler kiralanıyor?” sorusunu şöyle yanıtlıyor:
“Biz herkesin daha çok gece kıyafetlerine ilgi göstereceğini düşünmüştük, ama şu anda ürün yelpazesini görenler daha smart casual dediğimiz günlük parçaları tercih eder oldular. Ayrıca mezuniyet dönemi olduğu için mezuniyet kıyafetlerinde de artış var. Müşterilerimiz, doğum günlerine, iş yemeklerine, hafta sonu tatillerine giyebilecekleri parçalara çok para vermek yerine kiralıyorlar. Şu an Rentony, sadece elbise değil, günlük ceket, gömlek, etek, hatta jean bile kiralayabileceğiniz bir platform. Saç tokası, çanta ve takı gibi aksesuarları da bulabiliyorsunuz. Yakın zamanda koleksiyonumuzu çocuk kıyafetleri de eklenecek.”
Kıyafet kiralamanın avantajları
- Tüketim çılgınlığının önüne geçiliyor.
- Kullanıcı, kuru temizleme, stil danışmanlığı, depolama hizmeti de alıyor.
- Kıyafetleri satın almadan trendleri takip edebiliyor.
- Ürünlerin gönderimi ve iadesi kapıdan kapıya olduğu için kullanıcı lojistik avantajından da yararlanıyor.
Kadın girişimcilere kurumsal deneyim önerisi
Yasemin Eke, kendi deneyimlerinden yola çıkarak kadın girişimcilere şu önerilerde bulunuyor:
“İşletme okuduktan sonra kurumsal bir şirkette çalışmaya başladım, sonra da moda sektörüne geçtim. Kurumsal şirket tecrübesinin bana büyük faydası olduğunu düşünüyorum. Moda sektörünün içinde herhangi bir işi yaparken çalışma yöntemlerime disiplin ve prensip katmamda çok faydası oldu. Değişime ayak uydurmak ve içindeki fırsatları görmek çok önemli diye düşünüyorum.”