11.06.2024 - 07:02 | Son Güncellenme:
EBRU SUNGUR - Pek çok girişimci için köklü bir markanın bir parçası olmak önemlidir. Böylesi bir ağın içinde yer alarak risklerini en aza indirecekleri görüşünü taşıyan bu girişimciler, markaların bayilik tekliflerini bir fırsat olarak görür. 2024’e bayilikle 400 yeni mağaza açma hedefiyle giren Arçelik de halen 140 yeni bayi arıyor. Arçelik Türkiye Genel Müdürü Can Dinçer, sorularımızı yanıtladı.
- Arçelik bu yıl kaç yeni bayilik verecek?
Arçelik ve Beko olarak Türkiye genelinde yaklaşık 3000 yetkili satıcımız ile hizmet veriyoruz. İhtiyaç olan her noktaya odaklanarak ülke çapında yeni mağaza yatırımlarımız devam ediyoruz. 2024 yılı özelinde hedeflediğimiz 400 mağaza yatırımımızda şimdiye kadar 260 mağazaya ulaştık. Yıl sonuna kadar hedeflediğimiz sayıya ulaşarak yetkili satıcı ağımızı daha da güçlendirmeyi amaçlıyoruz.
- Bayilik başvurusunda bulunacak girişimcilerde aranan özellikler nelerdir?
Şirketimizin temel kültürel değerleri arasında yer alan kapsayıcılık ve çeşitlilik, bayilik başvurularında da en önemli önceliklerimiz arasında yer alıyor. Bu yaklaşımla dil, din, ırk, yaş, cinsiyet, eğitime ilişkin bir kriter aramıyoruz. Ticari veya profesyonel iş hayatı tecrübesi olan, girişimci olarak nitelendirilebilecek tüm adayların bayilik başvurularını değerlendiriyoruz. Koç Topluluğu ve şirket kültürüne uyum sağlayan, temsil kabiliyeti olan, perakendecilik yönü kuvvetli, yenilikçi, vizyoner bakış açısı ile işletme fonksiyonlarını tüm yönleriyle yöneten ve müşteri memnuniyetini önceliklendiren girişimcilerin daha hızlı ilerleyebildiklerini gözlemliyoruz.
Sermaye, 3 aylık ciro
- Ortalama büyüklükte bir Arçelik/Beko bayisi açmak için yapılması gereken yatırım yaklaşık olarak ne kadar?
Bir mağaza açmak için yapılması gereken yatırım miktarı mağazanın açılacağı konuma ve mağazanın büyüklüğüne göre değişiyor. Mağazaların açılacağı konum, coğrafi konum analizi ile belirleniyor. İlgili konumdaki bayilik yapılanması için ilgili ekiplerimiz girişimci adaylarla birlikte değerlendirmeler yapıyor. Ortalama perakende cirosu, yeni bayinin coğrafi konum analizi ile belirlenen potansiyeline göre değişiyor. Bir mağazanın aylık perakende ciro beklentisinin yaklaşık 3 katı bir nakit sermaye ortaya koyabilmesi ve bunun biraz üzerinde teminat gösterilebilmesinin sağlıklı bir yatırım için uygun olacağını düşünüyoruz.
Perakende Akademi’de eğitim
- Bayilere eğitim veriliyor mu?
Şirketimizin perakende eğitim departmanı bünyesindeki Perakende Akademi aracılığıyla bayilerimize mağaza yönetimi, ekip ve personel yönetimi ve finansman yönetimi gibi yönetsel kabiliyetlerini desteklemeye yönelik eğitimler sağlıyoruz. Bayilerimiz bazı eğitimlerimize çevrim içi olarak katılabiliyor, bazıları ise mağazada fiziki olarak uzman eğitmenler tarafından veriliyor. Bununla birlikte mağaza yöneticileri ve satış temsilcisi ekiplerine ürün ve davranış eğitimleri ile süreç eğitimleri de sağlıyoruz. Perakende TV üzerinden düzenli olarak yaptığımız yayınlarla da tüm bayilerimizle sektörel gelişmeler ve sosyal içerikleri paylaşıyor, bayilerimize güncel konularda gelişim desteği veriyoruz.
Kadınları destekliyor
- Arçelik/Beko bayisi olmak isteyen kadın girişimcilere, pozitif ayrımcılık yapılıyor mu?
Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına katkıda bulunmak sürdürülebilirlik kapsamında en önemli önceliklerimiz arasında yer alıyor. Mesleklere yönelik cinsiyet kalıplarının aşılarak kadınların hayatın her alanında eşit temsiliyetine katkıda bulunmayı hedefliyoruz. Bayiliğin “erkek işi” olduğuna dair yaygın önyargıyı değiştirmek bizim için çok önemli. Bayi ekosistemimizde de kadın girişimcilerin varlığını güçlendirmek ve bu ön yargıları kırmak amacıyla Beko markamızla sürdürdüğümüz, “Kadının İşi, Gücü’’ projesi cumhuriyetin 100. yılında 100 kadın bayiye ulaştı. Bugün 114 bayimizin, 137 mağazası bulunuyor, halihazırda bayi kadınların sağladığı istihdamın yarısından fazlasını yine kadınlar oluşturuyor. Böylece proje bayilerdeki kadın istihdamını da artırıyor. 2026 yılına kadar bayi kadın oranını yüzde 25’e yükseltmeyi hedefliyoruz.
“Kadının İşi, Gücü” projesi kapsamında, bayi olmak isteyen girişimci kadınlara, başvuru aşamasından itibaren tüm süreç boyunca destek sağlıyoruz. Arçelik coğrafi konumlandırma ekibi, fırsat analizi yaparak mağaza konumunun belirlenmesine yardımcı oluyor. Dekorasyondan, token pos cihazına; reklam, tanıtım hatta sosyal medya desteğiyle, kira desteğine kadar kapsamlı bir teşvik paketi sunuyoruz. Kadın bayilerimiz, özel olarak atanan satış ekiplerimizle çok yakın çalışıyor.