GündemYÖK Başkanı Yekta Saraç kadın öğretim elemanı sayısını açıkladı!

YÖK Başkanı Yekta Saraç kadın öğretim elemanı sayısını açıkladı!

15.10.2020 - 14:43 | Son Güncellenme:

YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç, "Hepimizin takip ettiği Türk yükseköğretimi, pandemi sürecinde dijitalleşmede önemli bir aşama katetti. Elbette ki gelişmeye açık noktaları var. Ama akademinin dijital dünyada elde ettiği birikim, yükseköğretimin geleceğini ve yönetimini ciddi olarak etkileyecek niteliktedir." dedi.

YÖK Başkanı Yekta Saraç kadın öğretim elemanı sayısını açıkladı

Saraç, Beştepe Millet Kongre ve Kültür Merkezi'nde düzenlenen 2020-2021 Yükseköğretim Akademik Yılı Açılış Töreni'nde yaptığı konuşmada, bilim  ve teknolojideki baş döndürücü gelişmelerin toplumun beklentileri ve  ihtiyaçlarını yeniden şekillendirdiğini, YÖK'ün bu değişim ve dönüşüme hayata  geçirdikleri yeni ve yenilikçi proje ve icraatlerle ayak uydurduğunu belirtti.

Haberin Devamı

Toplumsal beklenti ve taleplerdeki değişmelere bağlı olarak geçmişte  oluşturulan bazı kurumların yapı ve fonksiyonlarında zaman içinde değişmelerin  kaçınılmaz olduğunu ifade eden Saraç, bu bağlamda son yıllarda, Cumhurbaşkanı  Recep Tayyip Erdoğan'ın da verdiği destekle YÖK'ün artık yeni bir yapıya  dönüştüğünü dile getirdi.

Bir kurumun dıştan müdahalesiz kendisini dönüştürmesinin zor olduğu  şeklinde yaygın kanaat bulunduğuna işaret eden Saraç, fakat bazen kurumların  kurumsal değişim ihtiyacını hissederek dıştan müdahale gerekmeksizin bunu  planlayıp gerçekleştirebildiğini söyledi.

Kamu yararını ve çıkarını, kurumsal ve bireysel çıkarların ötesinde ve  önünde görenlerin kurumsal değişimi bizzat kendilerinin arzu ettiğine ve bunu  gerçekleştirmek için çalıştığına dikkati çeken Saraç, "YÖK olarak son 5-6 yıl  içindeki icraatımızla bu zoru başarmak üzere olduğumuzu rahatlıkla ifade  edebiliriz. Geçmişte kalan müdahaleci YÖK'ten şikayetler, ortaya koyduğumuz  uygulamalarımızla, yetki paylaşımı ve yetki devirleri sonrasında artık  kalkmıştır." diye konuştu.

Haberin Devamı

Saraç, son dönemde YÖK'ün dışında yapılan anketlerin öğrenci ve  öğretim üyesi nezdinde YÖK'e duyulan güvenin gittikçe artarak yüksek oranlara  ulaştığını gösterdiğini belirtti.

"ÖĞRETİM ÜYELERİ AÇIK ARA KADINLARDAN OLUŞACAK"

Kadın öğretim elemanı sayısının 2003'te toplam öğretim elemanınınyüzde 38'i iken bugün bu oranın yüzde 45'e yükseldiğini bildiren Saraç, şunları  kaydetti:

"Bugünün araştırma görevlileri yarının öğretim üyeleridir.  2003'te 27  bin 380 araştırma görevlisinin yüzde 42'si kadın iken bugün bu oran, yüzde 51'nin  üstüne çıktı. Araştırma görevlilerinin 26 bin küsuru kadın, 24 bini erkektir.  Yani yarısından çoğu kadındır. Diğer bir ifadeyle son yıllardaki bu artış  önümüzdeki bir iki yıl daha sürerse beş yıl içinde öğretim üyelerinin açık ara  kadınlardan oluştuğu bir yükseköğretim sistemi söz konusu olacaktır. Hukuk  alanından bir örnek verelim. Hukuk alanında 2003 yılında yüzde 24 olan kadın  öğretim üyesi oranı, bugün yüzde 38'e yükseldi.  Daha da dikkat çekici olanı ise  hukuk fakültelerindeki araştırma görevlilerinin de şu an yarısından çoğunun,  yüzde 52'sinin, kadın olması. Bu araştırma görevlileri öğretim üyesi  olduklarında, yani dört beş yıl sonra bütün akademide olduğu gibi hukuk  fakültelerinde de kadın akademisyen sayısının erkeklerden fazla olacağı açıktır."

Haberin Devamı

Saraç, yakın bir gelecekte, yani 4-5 yıl içinde kız öğrencilerin ve  kadın öğretim üyelerinin çoğunlukta bulunduğu bir yükseköğretim sistemi  oluşacağının kesin göründüğünü ifade etti.

YÖK Gelecek Projesi ile Türkiye'de ilk defa başarılı bölümlerin,  akademik kadro takviyesiyle ödüllendirilmeye başlandığını hatırlatan Saraç, şöyle  devam etti:

"İnşallah bu ay sonuna doğru yine üniversite akademik personel  istihdamına yeni bir vizyon kazandıracak olan YÖK Kariyer-Liyakat Projesi'ni  hayata geçireceğiz. Liyakat sahibi nitelikli doktoralı gençlerimiz ile  üniversitelerimizi ülkemizde ilk defa uygulanacak bir kurgu ile eşleştireceğiz.  YÖK Gelecek Projesi de YÖK 100/2000 Projesi gibi aslında bir Türkiye projesidir.  Ülkemizin bilim hayatına yön verecek bir projedir."

Haberin Devamı

Saraç, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınının dünyada  yükseköğretimi, eğitim-öğretim sistemlerini derinden etkilediğini, öğrenme,  öğretme ve iletişim yöntemlerini yeniden şekillendiğini dile getirdi.

Dünyada neredeyse bütün üniversitelerin, salgını takiben birkaç gün  içinde yüz yüze eğitimden vazgeçip, dersleri çevirim içi ortama aktarmak zorunda  kaldığını anımsatan Saraç, şu değerlendirmelerde bulundu:

"Bugünlerde de yüz yüze eğitime dönen pek çok üniversite görülen  vakalar dolayısıyla tekrar online eğitime dönüyorlar. Yükseköğretim Kurulu  olarak, Mart 2020'den bu yana üniversite yönetimlerimiz ve diğer paydaşlarımızla  birlikte aldığımız esnek kararlarla, Sağlık Bakanlığımızın tavsiyeleri  çerçevesinde yükseköğretime ilişkin bütün süreçleri dinamik süreçler şeklinde  yürütmekteyiz. YÖK olarak bu dönemde; sisteme kazandırdığımız hibrit/karma  öğretim modelinin ve üniversitelerimizin bu dönemdeki olağanüstü çabalarının  bugünün sorunlarını çözmekten daha da öte bir noktada yükseköğretimimize ve  ülkemize kalıcı fayda sağlamasını hedefliyoruz. "

Haberin Devamı

Yekta Saraç, küresel salgından önce, 2019'da başlattıkları  "Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm Projesi"ni bu dönemde daha da geliştirip  genişlettiklerini söyledi.

"EĞİTİM VE ÖĞRETİMDE ESAS OLAN ÖRGÜN, YANİ YÜZ YÜZE EĞİTİMDİR"

Çevirim içi eğitimi, zor zamanlara has bir konu olarak değil Kovid-19  salgını döneminden 1,5 yıl önce başlattıkları "Dijital Dönüşüm Projesi"  kapsamında, eğitimde bir sistem ve yöntem farklılaşması, paradigma değişikliğinin  temel bir unsuru olarak ele aldıklarına işaret eden Saraç, şu açıklamalarda  bulundu:

"Hepimizin takip ettiği Türk yükseköğretimi, pandemi sürecinde  dijitalleşmede önemli bir aşama katetti. Elbette ki gelişmeye açık noktaları var.  Ama akademinin dijital dünyada elde ettiği birikim, yükseköğretimin geleceğini ve  yönetimini ciddi olarak etkileyecek niteliktedir.  Eğitim ve öğretimde esas olan  örgün, yani yüz yüze eğitimdir. Fakat bütün dünya gibi Türkiye de;  yükseköğretimin durmaması, öğrenme ve öğretme sürecinin kesintiye uğramaması için  bu imkandan yararlanıyor."

Saraç, Cumhurbaşkanı Erdoğan'a hitaben, "Sizin liderliğinizde ülkemiz,  diğer alanlarda olduğu gibi yükseköğretimde de bu zor süreci inşallah en az  hasarla atlatacaktır." dedi.

YÖK Başkanı Saraç, yükseköğretimin dijital dünyasının bilgiye ulaşmayı  kolaylaştırdığını, bilgi kaynaklarını zenginleştirdiğini ve başkaca pek çok imkan  sunduğunu belirtti.

Bununla birlikte online eğitimin, kendi içinde, toplumlardaki sınıfsal  farklılıkları derinleştirme tehlikesini de barındırdığına dikkati çeken Saraç,  şunları söyledi:

"Yeni YÖK olarak özellikle 2006'dan sonra kurulan üniversitelerimizi  özel bir hassasiyetle kurumsal olarak destekliyoruz. Dijital Dönüşüm Projemizin  merkezine bu üniversiteleri koyduk. Onlar için yeni ve yenilikçi programlar  başlattık."

Saraç, Erdoğan'a hitaben "Sizin ülkemiz için koyduğunuz yüksek  hedeflere ulaşmak için ülkemizin küresel bir güç olma yolundaki yürüyüşüne katkı  sağlamak için bilim dünyasının tekellerini yıkmak, bu vatan ve toplum için  bilimsel faaliyetler yapmak, bilim emperyalizmine yenilmemek, eğitimde sosyal  adalet ve fırsat eşitliğini sağlamak için gayret göstermeye ve çalışmaya devam  edeceğiz." diye konuştu.