14.12.2018 - 08:15 | Son Güncellenme:
Paşa Alyurt - Ankara / DHA
Ankara’da dün sabah saatlerinde Ankara-Konya seferini yapan Yüksek Hızlı Tren, (YHT), Marşandiz istasyonuna girişi esnasında raylarda bulunan kılavuz tren ile kafa kafaya çarpıştı. Kazada dokuz kişi hayatını kaybetti, 86 kişi de yaralandı. Hayatını kaybedenlerden ikisinin YHT, birinin kılavuz trenin makinisti, altı kişinin de yolcu olduğu belirtildi. Kazada kusuru bulunan üç TCDD personeli gözaltına alındı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, kazanın ardından tüm birimlerin seferber edilmesi talimatını verdi.
Ankara-Konya seferini yapan YHT, dün sabah 06.30 sıralarında Marşandiz istasyonuna girişi esnasında raylarda bulunan kılavuz tren ile çarpıştı. 206 yolcusu bulunan YHT’nin iki vagonu raydan çıkarak üst geçide çarptı, üst geçit trenin üzerine devrildi. Büyük hasar gören kılavuz tren ise yaklaşık 30 metre savrularak ters dönüp raydan çıktı. Olay yerine çok sayıda ambulans ve itfaiye ekipleri yönlendirildi. Enkazdan çıkarılan yaralılar hastanelerde tedavi altına alındı. Tren kazasına ilişkin 06.38’de ihbar geldiği öğrenilirken, olayın hemen ardından çeşitli noktalardaki istasyonlardan toplam 55 itfaiye personelinin 20 araçla birlikte 06.39’da olay yerine sevk edildiği kaydedildi. Kaza sonucu üçü makinist dokuz kişi hayatını kaybetti, 86 kişi yaralandı. Kazada yaşamını yitiren makinestlerden ikisinin YHT, birinin de lokomotif makinisti olduğu öğrenildi.
Savcılık soruşturuyor
Kazayla ilgili kusuru olduğu gerekçesiyle TCDD’de görevli hareket memuru S.Y., tren teşkil memuru (makasçı) O.Y. ve kontrolör E.E.E. gözaltına alınarak Yenimahalle İlçe Emniyet Müdürlüğü’ne götürüldü. Konuyla ilgili üç cumhuriyet savcısının da görevlendirildiği ifade edildi.
Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı’ndan yapılan yazılı açıklamada olayın başsavcılığa bildirilmesi üzerine ivedilikle olay yerine hareket edildiği ve üç cumhuriyet savcısının görevlendirildiği kaydedildi. Hayatını kaybeden dokuz kişiden ikisinin YHT’nin, birinin kılavuz lokomotifin makinisti, altı kişinin de YHT’de yolcu olarak bulunan kişiler olduğu bildirildi. Açıklamada şunlar kaydedildi: “Olayın kesin nedeninin tespiti için ilgili kurumlarla koordinasyon sağlanarak gerekli talimatlar verilmiştir. Soruşturma kapsamında ilk belirlemelere göre olayın meydana gelişinde kusuru bulunduğu tespit edilen kontrolör E.E.E., tren teşkil memuru (makasçı) O.Y. ve tren hareket memuru S.Y. haklarında gözaltı kararı verilmiş olup, bu şüpheliler bakımından ve tüm yönleriyle soruşturmaya devam olunmaktadır.”
'KARAKUTU' İNCELENİYOR
Soruşturma kapsamında, cumhuriyet savcıları nezaretinde çalışmalarını sürdüren Ankara Emniyet Müdürlüğü olay yeri inceleme ekipleri seyrüsefer bilgileri ve telsiz konuşması kayıtlarının yer aldığı, trenin “kara kutusu” niteliğindeki cihaz ile trendeki güvenlik kamerası görüntülerinin bulunduğu hard diski incelemeye aldı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yetkilileri tarafından da kazaya ilişkin kriz masası oluşturuldu. Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu’nca üç kişilik heyet olay yerine gönderildi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, kaza hakkında yetkililerden bilgi aldı. Tüm birimlerin seferber edilmesini istedi. Kazada yaralanarak hastaneye kaldırılan makinist Kenan Günay’ın vücudunun çeşitli bölgelerinde kırıklar oluştuğu ve ameliyata alındığı kaydedildi. Günay’ın ameliyat sonrası eşiyle görüştürüldüğü, her türlü olasılığa karşı tekrar yoğun bakıma alındığı dile getirildi.
7 YARALI DAHA TABURCU OLDU
Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, Twitter’dan yaptığı açıklamada, “Hepimizi üzüntüye boğan tren kazasında yaralananlardan 7’si daha taburcu oldu. Toplam 27 kişinin tedavisi devam etmekte olup, 2’sinin durumu ciddiyetini korumaktadır” ifadelerine yer verdi.
EN HIZLISI
Ankara-Eskişehir hattında saatte 250 kilometre hıza ulaşabilen hızlı trenin ardından, Türkiye’nin hizmete giren ikinci hızlı treni olan Ankara-Konya Hızlı Treni, 25 Mayıs 2015’te ilk seferini yaptı. 306 kilometre mesafeyi 1.5 saatte kat edebilen tren, TCDD tarafından Alman Siemens firmasına yaptırıldı. Saatte 320 kilometre hıza ulaşabilen hızlı tren, 111’i business, 333’ü ekonomi sınıf olmak üzere 444 yolcu kapasiteli. Trende 16 kişi oturma kapasiteli bir restoran, iki adet tekerlekli sandalye yeri, vagon tavanlarında yolcu bilgilendirme amaçlı monitörler ve engelli yolculara yönelik alanlarda personelle iletişim sağlanması için dahili telefonlar yer alıyor.
‘YHT YANLIŞ HATTA YÖNLENDİRİLDİ’ İDDİASI
Makinistlerin, Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) üyesi olduğunu söyleyen Ankara Şube Başkanı İsmail Özdemir, Milliyet’e yaptığı açıklamada, “Kadir Ünal (40), Adem Yaşar (35) ve Hulusi Böler (31) kardeşimizi kaybettik. Ağır yaralı makinist kardeşimiz Kenan Günay ise Gazi Üniversitesi Hastanesi’nde ameliyata alındı. Durumu kritik. Çok üzgünüz” dedi. Özdemir, kaza için, “YHT’nin çıktığı ray baştan hatalı. Yani yanlış yönlendiriliyor. Çünkü karşıdan aynı raydan gelen bir tren var. Bu görülerek YHT karşıdan gelen rayın üzerine yönlendirilmemeliydi” diye konuştu. Kazanın meydana gelmesindeki temel sebebin, “sinyalizasyon” eksikliği olduğunu belirten Özdemir, şunları söyledi:
“Tren işletmeciliğinde günümüzde sinyalizasyon sistemi olmazsa olmazdır. Şu anda burada sinyalizasyon sistemi yok. Sinyalizasyon sisteminin olmaması, insan odaklı, yani her an her türlü kaza olma ihtimalini doğurur. Kazanın ana sebebi budur. Yol geçici kabulle açıldı. Sadece traves ve rayların döşenmesiyle yol bitmiş anlamına gelmiyor. Trenler, telsiz ve telefon trafiğiyle yönetilince ortaya böyle sonuç çıktı.”
BTS Başkanı Hasan Bektaş da 9 “İlkel bir yöntem olan telsizlerle anlaşma sağlanınca sonuç bu oldu” ifadelerini kullandı. Kazada, haber merkezinde lokomotiflere karşıdan gelen YHT treniyle ilgili uyarı verilmediği ya da geç uyarı verildiği iddia edildi.
‘Preslenmiş gibi oldu’
Kazadan yaralı kurtulan Gazi Üniversitesi doktora öğrencisi H.Ç., kaza anını anlattı. İlk vagonda son sıralarda oturduğunu anlatan H.Ç., “Tren hareket ettikten 6-7 dakika sonra kaza meydana geldi. Bir anda her taraf birbirine girdi. Bulunduğumuz vagon preslenmiş gibi oldu. Yaklaşık 10 dakika sonra ambulanslar geldi” dedi.
Kazadan yara almadan kurtulan bir yolcu ise “Gardan hareket edeli 10 dakika falan olmuştu. Tren henüz hızını artırmamıştı” dedi.
‘Hiç olmayacak bir durum’
Afet Uzmanı Kubilay Kaptan bir televizyon programında yaptığı açıklamada “Daha önce kılavuz trenle ana hat treninin çarpıştığını görmemiştim açıkçası. Çünkü o kadar olamayacak bir durum ki... İnsanı ilk başta hem üzüyor hem hayrete düşürüyor. Bir hatta bir tren şehir içi ya da dışı işliyorsa orada kılavuz trenin işi yoktur. Kılavuz trenin görevi hatta bir sorun olup olmadığını kontrol etmektir. Ana hattaki tren sefere çıkmadan raylarda bir sorun var mı ya da sinyalizasyon sistemi doğru çalışıyor mu diye bakıp işi bittikten sonra hattan çekilir” dedi. Kılavuz tren hatta bulunurken asıl trenin yola çıkmasının anlaşır bir durum olmadığını belirten Kaptan, “Ya sinyalizasyon sıkıntısı var ya da zaten sinyalizasyon çalışmaları devam ederken, yani sinyalizasyon çalışmıyorken telsizle iletişim gerektiği kadar kurulamamıştır. Her iki tren de birbirinden habersiz bir şekilde yola çıkmıştır” diye konuştu.