GündemTürk havacılığı için tarihi gün! KAAN görücüye çıktı

Türk havacılığı için tarihi gün! KAAN görücüye çıktı

01.05.2023 - 15:48 | Son Güncellenme:

Savunma Sanayii Başkanlığı’nın, Türk hava gücünün dış bağımlılığını azaltmaya yönelik projeleri içinde önemli yeri bulunan Yerli savaş uçağı KAAN, Hürjet, Atak-2 helikopteri ve Anka-3 insansız savaş uçağı bugün Ankara'da görücüye çıktı.

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Ankara’da düzenlenen İstikbalin Yüzyılı Tanıtım Programı'nda Milli Muarip Uçağın isminini KAAN olduğunu açıkladı. Erdoğan, "Şu anda Hürjet ve KAAN'ımız karşımızda. Ülkemize hayırlı olsun. Bu programımız versilesiyle 15 Temmuz şehitlerimizi minnetle yad ediyorum. Öyle bir uçak düşünün ki görünmeden düşmanın inine girecek. Geldiği gibi sessizce üssüne geri dönecek. Bu uçağı ülkesinin kendi mühendisleri yapacak ve pilotları uçuracak. Kaan kendi radar ve görev bilgisayarıyla donatılacak. Birkaç yıl içinde tüm testlerini tamamlayarak envantere teslim edeceğiz. Dünyada bu tipte üretebilen 5 ülkeden biri olacağız." ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

Törende Milli Savunma Bakanı Hulusi Akar, burada yaptığı açıklamada," Savunma sanayi teknolojilerindeki atılımlarımıza devam edeceğiz, bizi durduramayacaktır." dedi.

Türk havacılığı için tarihi gün KAAN görücüye çıktı

BAKAN AKAR: PROJELER ZİHNİYET DEVRİMİDİR

Bakan Akar'ın açıklamalarından satır başları şöyle: "Yakın zamanda TGC Anadolu'yu teslim ettik, İMECE'yi uzaya gönderdik. Birçok projeyi  hayata geçirdik, geçiriyoruz. Hudut güvenliğini sağlanmasında başarıyla icra edilen operasyonlarda Mehmetçiğin görevini yerine getirmesinde bu silahların katkısı büyük olmuştur. Silah sistemlerindeki etkinlik tüm dünyanın dikkatini çekmiştir. Ülkemizi artık üretim üssü haline gelmiştir. Ülkemizi için bir projeler bir zihniyet devrimidir.

Son 20 yılda hemen hemen her alanda yer edilen başarılan zihinlerde yer etmiştir. Şanlı tarihimize yakışır bir özgüveni yeşertmiştir. Gençlerimiz ülkemizi çok daha ileri taşıyacaktır.

Haberin Devamı

Milli teknoloji hamlesi ülkemizin stratejik konusu itibariyle elzemdir. Türkiye artık savunma ve güvenliğini kendi imkan ve kabiliyetlerine göre sağlayan bir özne ülke konumuna gelmiştir. Savunma sanayi teknolojilerindeki atılımlarımıza devam edeceğiz, bizi durduramayacaktır. Silah sistemlerimiz ülkemizi hayırlı olmasını temenni ediyorum.

TUSAŞ’IN 4 PROJESİ ÖZETLE ŞÖYLE:

5.nesil Türk jeti KAAN: Türkiye’yi 5. nesil savaş uçağı üreten ABD, Çin, Rusya gibi sayılı ülkelerin yer aldığı üst lige taşıyacak Milli Muharip Uçak (KAAN), 18 Mart’ta hangardan çıktı ve taksi testlerini yaptı. MMU’nun ilk uçuşunu bu yıl içinde Aralık ayında yapması ve 2028’ten itibaren de seri üretimine geçilmesi planlandı. 2030’dan itibaren F-16’ların aşamalı olarak devreden çıkması ile MMU (KAAN), Türk Hava Kuvvetleri’nin envanterinde ağırlıklı bir savaş uçağı haline gelecek.

Türk havacılığı için tarihi gün KAAN görücüye çıktı

Küçük F-16 olacak: Türkiye’nin ilk jet motorlu eğitim uçağı Hürjet, 25 Nisan’da yerden teker keserek havalandı. Hürjet’in varyantları arasında Jet Eğitim Uçağı versiyonu, Akrotim Gösteri Uçağı versiyonu, Harbe Hazırlık Uçağı Versiyonu, Red Aircraft Versiyonu ve TCG Anadolu’da görev yapacak Uçak Gemisi Versiyonu bulunuyor. Üst irtifa limiti 45 bin ft. Olan Hürjet, ses hızının 1.4 katı hızda uçuş yapabilmek kabiliyetine sahip. Hürjet; ABD ve Güney Kore’deki benzerleri ile birlikte alanında dünyada ilk üç içinde yer alıyor. 2025 yılında Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın envanterine girmesi planlanıyor. Hürjet’in taarruz tipi, bomba yükü ve avcı özelliğiyle pratikte F-16’nın küçük bir versiyonu olacak.

Haberin Devamı

Türk havacılığı için tarihi gün KAAN görücüye çıktı

Apaçi’ye rakip: ATAK-2, T-129 ATAK’tan elde edilen deneyim ve operasyonel tecrübe sayesinde tamamen özgün olarak geliştirilen 11 tonluk ağır sınıf taarruz helikopteri. Taarruz, yakın hava desteği, hava-yer ve hava-hava muharebesi, müşterek taarruz operasyonları ve silahlı keşif ve gözetim gibi görevlere uygun olacak şekilde tasarlandı. 28 Nisan’da ilk uçuşunu yaptı. ATAK - 2’nin dünyadaki iki benzeri Rusların Mİ-28 denilen savaş helikopteri ile Amerikalıların Apache (Apaçi) helikopteri.

Türk havacılığı için tarihi gün KAAN görücüye çıktı

Gökyüzünün hayaleti: ANKA-3, Kızılelma’dan sonra Türkiye’nin ikinci insansız savaş uçağı olacak. Radar görünürlüğünün düşüklüğü nedeniyle hayalet uçak olarak adlandırılıyor. Turbofan motorlu, gövde içinde silah sistemleri barındıran, yüksek yük taşıma kapasiteli insansız savaş uçağının 2025’te envantere girmesi öngörülüyor.

Haberin Devamı

Türk havacılığı için tarihi gün KAAN görücüye çıktı

 

Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir'in açıklamaları şu şekilde:

"Kızılelmadan farklı görevler üstlenecek ANKA-3 ile bu alandaki varlığımız geliştiriyoruz. Önümüzdeki günlerde ANKA-3'ü de uçuracağız. Kardeşi KIZILELMA’nın yanında olacak. 

Ülkemizin ilk insan spersonik uçağı HÜRJET’de bu tesislerde üretildi ve uçuldu. ATAK helikopterimizin envantere girişi ve GÖKBEY’in geliştirilmesi bu alanda bizi az sayıda ülkenin ulaştığı bir seviyeye getirdi. ATAK’ın abisi ATAK-2 burada. 

'MİLLİ MUHARİP UÇAK'IMIZ EN İDDİALI UÇAĞIMIZ'

Bizi az sayıda ülkenin ulaştığı bir seviyeye getirdi. Milli Muharip Savaş Uçak’ımız bu alandaki en iddialı uçağımız. Bayraktar Mini İHA’dan geldiğimizde bakıyoruz, nereden nereye diyoruz. Topyekün bu başarıda emeği olan herkesi cani gönülden kutluyor, bütün çalışanlarımızı tebrik ediyorum. 

Haberin Devamı

Hem onların hem işçilerimizin 1 Mayıs gününü kutluyorum. Bizlerle birlikte olan Hava Kuvvetleri’mizin değerli mensuplarına teşekkür ediyorum. Milli Savunma Bakanlığı’mıza ayrıca teşekkürlerimi sunuyorum. Türk Savunma sanayii olarak desteğini hissettiğimiz Cumhurbaşkanı Erdoğan’a teşekkürlerimi sunuyorum. "

Tören öncesi Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir, CNN Türk’e özel açıklamalarda bulundu. İsmail Demir şu ifadeleri kullandı:

“4 çeşit ürünümüz görücüye çıkacak. Haberlerini paylaşmıştık. Yapılan çalışmalar, tasarımlar, programlamalar, üretimler bugün onların sonuçlarını görmüş olacağız. Türkiye’nin yıldız projeleri, havacılıkta Türkiye aslında iddialı olarak yeni bir lige yükseldiğinin işaretlerini veriyor olacak.

TEKNOFEST’teki rüzgarları gördük, uçan platformlarımızı, HÜRKUŞ’u, AKINCI’yı gördük burada da onların kardeşleri devam ediyor. Gençlerimize artık biz yapabiliriz güveni geldi.

Türk havacılığı için tarihi gün KAAN görücüye çıktı

BU PLATFORMLARLA İLGİLİ KRİTİK TARİHLER NELER, MMU İLK UÇUŞ NE ZAMAN? ANKA-3'TE SON DURUM NE?

MMU için uçuşun emniyetli olduğuna kanaat getirdiğiniz zaman uçuracağız diyorum. Uçuşu düşünürken uçuştan sonraki seri üretimi gözetlemeniz lazım. Uçakları yapanlar bunu kendi ölçülerinde testlere tabi tuttukları gibi uçuş emniyetinde ayrı bir göz bunu değerlendirir. Bu işin emniyet kısmı önemli, HÜRJET’i uçurduk, HÜRJET daha önce giden bir projeydi.

MMU bir yıldız proje, teknolojinin de paraleliyle geliştirilmesi gerekiyor.

ANKA-3'TE İLK UÇUŞ NE ZAMAN?

Risk alabiliriz diyoruz orada da tarih yakın diyebiliriz, bu yıl içerisinde göreceğiz inşallah.

Bizim havacılık yolculuğumuzda artık biz şunu bilerek yola çıktık. Bize kimseden fayda yok biz bunları kendimiz yapacağız, her yaptığımız üründe bir sonraki adımı da düşüneceğiz. Baykar Mini İHA’yı yaptı sonra TB-2, TB-3, KIZILELMA. Bir yolculuğun devamı gibi düşünülmesi gerekiyor. Bize teknoloji olarak daha ileri taşıyacak işlerden bahsediyoruz.

‘4 ÜRÜNÜN HİÇBİRİSİ DÜNYA PAZARINA ÇIKMIŞ DEĞİL’

Gördüğünüz her yeni ürün aslında bu anlamda bize yeni hedef koyuyor. Bu platformların ortaya çıkmasıyla beraber çok sayıda ihraç imkanı da oluşacak. Teknolojide geri kalamazsınız. En iyi teknolojiyi koyduğunuzu göstermeniz, sürekli gelişim göstermeniz lazım. Şu anda göreceğimiz 4 ürününde hiçbirisi dünya pazarına çıkmış değil.

Afetlerde görüntü alma olsun, iletişimi sağlama olsun, orman yangınları, göçmen, kaçakçılık mücadele, bir dizi unsur, aklınıza gelecek birçok konuda asgari alanda geliştirilen projelerini artan oranda göreceğiz

MİLLİ MOTOR SERÜVENİNDEN BAHSEDER MİSİNİZ?

GÖKBEY’de motorla bir adımı daha attığımızı göstermiş olduk. Motor konusu gündeme geldiğinde hep söylediğimiz motor konusunda ne zaman kolları sıvadık. Tarihçeye bakarsanız çok eski değil. Yıllardır motor üretmiş kişilerle konuştuğunuzda size verdikleri tarih 8-10 yıl arasında değişiyor. Biraz sabırlı olalım. Bazı motor teknolojilerinin peşinden koşuyoruz ama bir taraftan da bazı motor teknolojilerinde de gözümüz hidrojenle çalışan motorlarda. Motor çok kolay bir konu değil ama çalışıyoruz onlarca projemiz var onların da meyvelerini almaya başladık.”