22.06.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
MELTEM GÜNAY İstanbul - Bu makalenin, Georgia Institute of Technology’de çalışırken liderliğini üstlendiği ve NASA’nın programı için yaptıkları çalışmayı anlattığını söyleyen Çınar, “Makalede, 2030 yılında kullanıma girebilecek, kısa ve orta mesafe uçuş yapabilen uçakların itki sisteminin nasıl elektriklendirileceğini ve bu uçakların nasıl tasarlanması gerektiğini, bu sistemin uçus sırasında nasıl kullanılabileceğini detaylı olarak inceledik ve sunduk. Ayrıca bu sistemin çeşitli uçak tasarımları üstündeki etkisini ve yakıt tüketimini nasıl ve ne kadar azaltabileceğini de inceledik. Varolan bir yöntemi geliştirdik. Amacımız uçaklarda fosil yakıt tüketimini azaltmak” dedi. Çınar, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Ödül tamamen sürpriz oldu hiç beklemiyordum. Kendimi bir gün NASA’nın sosyal medya hesaplarında göreceğimi hiç düşünmezdim. Bir çocukluk hayalim daha bu şekilde gerçekleşmiş oldu.”
Çalışmalarının son sürat devam edeceğini anlatan Çınar, Michigan Üniversitesi’nde kendi laboratuvarında öğrencileriyle birlikte sürdürülebilir havacılık için gerekli teknolojileri ve geleceğin uçak tasarımlarını yapmak için araştırmalarını sürdüreceğini dile getirdi.
ODTÜ MEZUNU
ODTÜ Havavcılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü’nü bitiren Çınar, mühendislik ve bilişim konusunda dünyanın sayılı üniversitelerinden biri olan Georgia Institute of Technology (Georgia Tech) de master ve doktorasını tamamladı.
HEDEF BÜYÜK UÇAKLARI ELEKTRİKLENDİRMEK
Bu çalışmada örnek olarak 50 yolcu kapasiteli bir uçağı incelediklerini anlatan Çınar, “Aslında biz bu teknolojiyi kısa mesafeli uçaklar yerine, pazar payı çok daha yüksek olan Boeing 737 büyüklüğündeki yolcu uçaklarına aktarmak istiyoruz. Küçük uçaklarda yakın süreçte konsept ispatı yaptıktan sonra 2035-2050 arasında asıl hedefimiz 100 kişi üstü taşıyabilen uçakları elektriklendirmek. Çünkü en çok kullanılan uçaklar bunlar olduğu için en yüksek karbondioksit salınımı da bu uçaklar gerçekleştiriyor” dedi.