12.07.2022 - 10:50 | Son Güncellenme:
Özlem YURTÇU KARABULUT- Özgür KUMANOVALI / İSTANBUL (DHA)
Son yıllarda yaygın kullanımıyla sokak ve caddelerde hatta trafikte bile kullanılan skuterlerin ölümlere bile neden olan ciddi yaralanmalara neden olduÄŸu tespiti yapıldı. Hastanelerin acil servislerine skuter kazaları nedeniyle baÅŸvuran hastalarda son birkaç yıldır ciddi bir artış gözleniyor. Uzman doktorlar kazaların sanıldığı gibi sadece el, kol ve bacak kırıklarına neden olmadığını, kafa travması gibi hayati tehlikeler yaÅŸandığını açıkladı. Â
"SON 2-3 YILDIR GÄ°DEREK ARTIYOR"
Ä°stanbul Ãœniversitesi-CerrahpaÅŸa CerrahpaÅŸa Tıp Fakültesi'nden Estetik Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi Uzmanı Doç. Dr. Semih BaÄŸhaki, bedeni koruyacak bir kafes olmadığı için skuter kazalarının tehlikeli olduÄŸunu belirterek "Daha çok baÅŸ boyun bölgesinde meydana gelen yaralanmalar plastik cerrahlar olarak bize geliyor. Ama bunun haricinde el ve kol kemiklerine ait yaralanmalar da ikinci sırayı alıyor. Bu hastaların önemli bir kısmını ameliyat etmek zorunda kalıyoruz. Son 2-3 yıldır giderek artan ve artacak gibi de gözüken bir yaralanma grubu elektrikli skuter kazaları. Göz küresini çevreleyen kemiklerin kırıkları sonucu, gözünü, görmesini kaybeden hastalar da gördük. Daha da kötüsü hayatını kaybeden hastalar da duyuyoruz. Hastaların önemli bir kısmı 20-40 yaÅŸ grubu genç eriÅŸkinler. Fakat 50-60 yaÅŸ üzeri, orta yaÅŸ ve ileri yaÅŸ hastaları da son dönemde görmeye baÅŸladık. Çünkü genç kullanıcıların çarpması sonucu yaralanıyor bu kiÅŸiler de. Skuter kazaları tehlikeli tabii ki. Sağı solu kontrol edecek herhangi bir ayna düzeneÄŸi yok. Bedeni koruyacak bir kafes yok, bu araçlar bildiÄŸiniz ÅŸehir trafiÄŸine çıkabiliyor" diye konuÅŸtu. Â
"ACÄ°LE ÇENE VE DÄ°Åž TRAVMASIYLA GELENLERÄ°N ÇOÄžU SKUTER  KAZASI"Â
DiÅŸ Hekimi Dr. Hatice AÄŸan, en çok baÅŸ boyun bölgesi kırıklarıyla gelen hastalar olduÄŸuna dikkat çekerken, skuter kazası geçiren hastaların sanıldığı gibi sadece basit kol bacak yaralanmaları ile deÄŸil, kafa travmalarından göz küresi ve çene kemiÄŸi kırıklarına, hatta beyin kanamalarına dek çok ciddi yaralanmalarla geldiÄŸine iÅŸaret etti. AÄŸan şöyle konuÅŸtu: "Eskiden diÅŸ acillerine ev ya da trafik kazaları sonucu travma hastaları sık gelirdi. Åžimdi acile gelen çene ve diÅŸ travmalarının çoÄŸunluÄŸu elektrikli skuter kullanımına baÄŸlı oluyor. Son yıllarda bunlarda büyük bir artış görüyoruz. Travmanın geliÅŸ açısına baÄŸlı olarak en çok ön diÅŸlerde kırıklar oluyor. Kask kullanımı tabii ki kafa travmalarının önüne geçilebilir. Ama skuterlerde direkt öne doÄŸru düştükleri için, çene ve burnun üstüne düşme ihtimalleri çok daha fazla. Onda da çene geriye doÄŸru gittiÄŸinde eklem bölgesinde basılar ya da kırıklar oluyor. Dolayısıyla çene koruyucusunu da dahil olduÄŸu bir kask kullanılması gerekiyor. Bisiklette kullanılan kasklar çene ya da burun travmaları için tam da önleyici olur diyemeyiz." Â
5 DAKİKALIK YOLCULUK İÇİN 7 AY TEDAVİ GÖRDÜ
Skuter kazazedesi 40 yaşındaki Mimar Deniz GümülcinelioÄŸlu, geçtiÄŸimiz yaz yaÅŸadığı kaza nedeniyle çene kemiÄŸinin kırıldığını ve büyük ameliyatlar geçirdiÄŸini söyledi. Geçici yüz felci yaÅŸadığını ve 7 ayının kabus gibi geçtiÄŸini anlatan GümülcinelioÄŸlu ÅŸunları anlattı: "Skuter aslında çok sıklıkla kullanmıyorum. Üçüncü kez kullanmıştım, eve acil dönmem gerekiyordu. Yürümek yerine skuter kullanayım dedim. Sokak köşesinde dönemeçten hemen sonra bir restoran vardı. Restoranın masaları nedeniyle yavaÅŸlamıştım ama döndüğüm an önümdeki mazgalı fark etmedim. Tekerlek o mazgala girdi. Öne doÄŸru savruldum ve çenemi çarptım. Çenem, burnum, bütün yüzümü yere çarptım. Olayın sıcağıyla baÅŸta anlamadım. Çene kemiÄŸim iki taraftan kırılmış. Çok büyük bir cerrahi ameliyat geçirdim. Ameliyat öncesinde diÅŸlerime tel takıldı. Çünkü lastikle çenemi oturtmaları gerekiyordu. Ameliyatın yapıldığı yerden yüz sinirleri geçtiÄŸi için, saÄŸ tarafımda yüz sinirlerimde geçici yüz felci oluÅŸtu. Gözüm kapanmıyordu, güldüğüm zaman aÄŸzım hareket etmiyordu. ÇiÄŸneme, yemek yiyememe bir tarafa, aÄŸrılarım dayanılmazdı. 6-7 ayı buldu iyileÅŸmem. SaÄŸ tarafım, ameliyat sonrası baÅŸka bir ben oldu. Bu olaydan sonra uygulamayı hemen sildim ve çevremdeki insanlara da başıma geleni anlatıp kullanmamalarını öneriyorum."Â
"KANUNLAR KAŞ YAPARKEN GÖZ ÇIKARDI"
Güvenli sürüş teknikleri eÄŸitimi veren Rahmi Barutçu ise elektrikli skuter kullanımında herhangi bir eÄŸitim olmadığını belirterek ÅŸunları söyledi: "Trafikte, herhangi biri, bu vasıtayı ehliyeti olmadan kullanabiliyor. Kanunlar kaÅŸ yaparken göz çıkardı. ÖrneÄŸin, kaldırımda kullanmak yasak. Bu sefer yola, araç trafiÄŸine çıkıyor kullanıcı. Aynası yok, klaksonu yok, arkasına önüne bakmıyor, freni de zayıf. Ä°ki tekerli vasıta kullanma yetkisi olmayan kiÅŸilerin bunları 'açık trafikte' kullanması son derece riskli. Kiralık olmayan kiÅŸisel skuter daha tehlikeli, çünkü onda hız limiti daha yüksek. Fizik gereÄŸi ileri giden bir ÅŸeyden düşerseniz, ileriye doÄŸru fırlarsınız ve yüzünüzün ön bölümünden darbe alırsınız. ÖrneÄŸin, motosiklet kazalarında önden darbe alma olasılığı yüzde 47'dir. Ãœstelik ÅŸehir içinde olan kazalar bunlar. Genelde 50 kilometre altı hızda oluyor. Ä°nsanların 'Zaten yavaÅŸ gidiyorum ne olacak ki?' dediÄŸi bir hız. Bisiklet kas gücü ile çalışır, elektrikli skuter ise motorlu araçlar. Ä°nsanın koÅŸabileceÄŸi hızın çok üstünde bir hızla gidiyor. O hızda düşerseniz ileri gitme hızını da koÅŸarak ya da yürüyerek tolere edemezsiniz. Ayrıca, açık trafikte sürüş yapan vasıtaların azami-asgari hız limiti var. BaÄŸdat Caddesi'nde 20-30 kilometre örneÄŸin. Bunların arasında 10-15 kilometreyle giden bir araç skuter. Akan trafiÄŸe uyum diye bir madde var kanunda da. Kanun kendi kendiyle de çeliÅŸiyor. Ergonomi açısından da sıkıntılı. Küçük tekerlek çapı nedeniyle midye kabuÄŸuna takılsa, bir anda durur ve üzerindeki sürücü aynı hızla uçmaya devam eder. TrafiÄŸe çıkacaksa bu araçlar, eÄŸitimi, ehliyeti olmayan kullanamamalı, kask takılması mecburi olmalı. Bazı motosiklet skuter var, onlarda kask var. Ama diÄŸerlerinde yok." Â
HIZ LİMİTİNİN DÜŞÜRÜLMESİ DE YETMEDİ
Gemius araÅŸtırma ÅŸirketinin verilerine göre sadece 14 Mart-14 Nisan 2022 tarihleri arasındaki sadece 1 aylık dönemde dahi elektrikli skuter uygulamalarını ziyaret edenlerin sayısı yaklaşık 4,5 milyonu buluyor. AraÅŸtırmaya göre, en çok 18-44 yaÅŸ arası skuter kullanırken, erkek ve kadınların kullanım oranı ise neredeyse eÅŸit. Sadece Ä°stanbul'da ortak kullanıma sunulan toplam elektrikli skuter sayısı 50 bini geçiyor. 18 yaşından küçüklerin kullanması, araca iki üç kiÅŸi binilmesi ve kaldırımda kullanımı yasak olan skuterde hız sınırı da yaÅŸanan kazalar sonrası 25'ten 15 kilometreye indirildi.Â
Â
Â