GündemSözleşmenin süresi kısaldı

Sözleşmenin süresi kısaldı

24.10.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:

2023 Eğitim Vizyonu’na göre zorunlu ders saatleri ve çeşitleri azalacak, sözleşmeli öğretmenlerin görev süreleri kısalacak, Öğretmenlik Meslek Kanunu çıkacak, 5 yaş erken çocukluk eğitimi zorunlu olacak, pedagojik formasyonu MEB verecek, elverişsiz koşullarda görev yapan öğretmenlere teşvik sağlanacak.

Sözleşmenin süresi kısaldı

Eğitim camiasının odaklandığı 2023 Eğitim Vizyonu, dün Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk tarafından açıklandı. Beştepe Millet Kongre ve Kültür Merkezi’nde düzenlenen “Milli Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu Tanıtım Toplantısı”nda Erdoğan, sözleşmeli öğretmenliği yeniden düzenlediklerini belirterek, “Hâlen 4+2 olmak üzere 6 yıl olan sözleşme süresini, 3+1 olarak 4 yıla indiriyoruz” dedi.

Haberin Devamı

Yeni düzenlemeyle göreve yeni başlayan bir öğretmen, 3 yıl sözleşmeli olarak aynı yerde görev yapacak; isterse 3 yılın sonunda kadroya geçecek ancak tayin isteme hakkını elde etmesi için aynı yerde 1 yıl daha görev yapması gerekecek. “4+2 çakılı öğretmenlik” sistemi, darbe girişiminin ardından çıkarılan 2. OHAL KHK’sı ile getirilmişti. Erdoğan, öğretmenliğe kabul için pedagojik formasyon şartının da kaldırılacağını, bu eğitimi artık Milli Eğitim Bakanlığı’nın vereceğini de kaydetti. Toplantıda konuşan Erdoğan, şunları söyledi:

İLERLEME KAYDEDEMEDİK: Eğitim öğretim konusunda çok büyük yatırımlara imza attık. Aynı dönemde eğitimin içeriğinin geliştirilmesi konusunda da pek çok adım attık. Müfredattan sınav sistemlerine kadar çok sayıda farklı projeyi hayata geçirmiş olmamıza rağmen, bu konuda arzu ettiğimiz ilerlemeyi kaydedemediğimizi bir öz eleştiri olarak her fırsatta ifade ediyorum. Türkiye’nin sorunu, geçmişte uzun zaman eğitimin insanı geliştiren değil, insanı formatlayan, dikte edileni nesillere aktaran bir mekanizma görülmüş olmasıdır. Bu çarpık anlayış, maalesef nesillerimizin heba edilmesine yol açmıştır. Bu süreçte ne sınav sisteminin ne ders kitaplarının ne de eğitime dair neredeyse hiçbir şeyin kalıcı olmaması, işin felsefesi konusundaki çarpıklığın neticesidir.

Haberin Devamı

BOŞLUKTAN FAYDALANDILAR: Çocuklarımızı, zihinlerini bilgiyle doldurarak, diploma sahibi yapmanın peşinde koşarken, onların gönül dünyalarını doyurmayı ihmal ettik. Böyle olduğu için o diplomalar hep yetersiz kaldı. Çocuklarımızı iyi bir talimle hayata hazırlamak için imkânlarımızı seferber ederken, onların terbiyesini eksik bırakmakla ne büyük hata yaptığımızı attığımız her adımda daha iyi anlıyoruz. Geçmişte FETÖ gibi terör örgütleri eğitim sistemimizin işte bu eksiğini kullanarak sinsice ülkemizi ve toplumumuzu ele geçirmeye çalışmışlardır. Aynı şekilde PKK’nın insan gücü kaynağı da eğitim sistemin boşlukları ve hatta yanlışlarıdır. Eğitimde bugüne kadar attığımız adımlardan istediğimiz sonuçları alamamış olmamızın muhasebesini kendi içimizde yaptık. Eğitimde bir yanlış yapıldığında nesiller, asırlar kaybedilir. Eğitim işi aceleye gelmez. Bununla birlikte eğitim işi ertelenemez, geciktirilemez.

Haberin Devamı

FETÖ’YE YILDA 1-2 MİLYAR PARA KAZANDIRILDI: Türkiye’nin dershane meselesi bunun en çarpıcı örneğidir. O zaman arkadaşlarıma ‘Dershaneler varsa, okullar niye var? Bir an önce bu dershaneleri tasfiye etmemiz ve her şeyi okullarımızda halletmemiz gerekir’ dedim. Ne yazık ki bu, geç başarıldı. Bu zaman kaybıyla FETÖ’ye yılda 1-2 milyar para kazandırıldı. Ama artık onlar tarih oldu. Şimdi yeni bir dönem başlıyor.

DERSHANE SORUNU TAM ÇÖZÜLMEDİ: Dershanelerin üzerine kararlı bir şekilde gittiğimizde işin ucu darbe girişimine vardı. Şu anda hâlâ bu sorunun tam manasıyla çözülebildiğini söyleyemem ama çözülecek. Farklı isimler, görüntüler ve kamuflajlar altında bu paralel eğitim sistemi varlığını sürdürüyor. Vizyon belgemizde yer alan öğretmen standardından, okullar arasındaki eğitim öğretim farkının kapatılmasına kadar bir dizi düzenleme hayata geçtiğinde bu sorunu gerçekçi bir şekilde çözmüş olacağız. Devletimiz için tehdide, velilerimiz için de büyük bir yüke dönüşen bu defteri tamamen kapatacağız.

Haberin Devamı

SÖZLEŞMELİ ÖĞRETMEN DÜZENLEMESİ: 2023 Eğitim Vizyonu’nda öğretmenlerimiz çok önemli yer tutuyor. Bu kapsamda önümüzdeki dönemde bir öğretmenlik meslek kanunu hazırlanıp çıkarılacak. Öğretmenlerimizin hem çalışma şartlarını, hem de birikimlerini mesleğin gereklerine uygun bir seviyeye taşımakta kararlıyız. Sözleşmeli öğretmenliği yeniden düzenliyoruz. 4+2 olmak üzere 6 yıl olan sözleşme süresini, 3+1 toplam 4 yıla indiriyoruz.

FORMASYON KALDIRILIYOR: Geri kalmış bölgelerde görev yapan öğretmenlerimizi teşvik edecek bazı tedbirler alacağız. Öğretmenliğe kabulde uygulanan pedagojik formasyon şartını kaldırıyoruz. Bu eğitimi artık bakanlığımız kendisi verecek. Ayrıca tüm öğretmenlerimizin bilgi ve becerilerini meslek içi eğitim yoluyla hedeflerimize uygun seviyeye çıkartacağız. Anaokulu eğitimini de gerekli altyapıyı oluşturduktan sonra zorunlu hale getireceğiz.

Haberin Devamı

ÇOCUKLARI MERDİVEN ALTINA TESLİM ETMEYİN: Hedefimiz velilerimizi yardımcı kaynak, soru bankası, özel ders, etüt ve benzeri tüm yüklerden kurtarmak. Milletimize sesleniyorum, lütfen çocuklarınızı merdiven altına, hafta sonu kurslarına teslim etmeyin. Biz öğretmenlerimizi cumartesi pazar destek kurslarıyla zaten sizin emrinize veriyoruz. Bu ihtiyaç ama ücrete tabi değil. Onun ücretini devlet olarak biz vereceğiz.

Sözleşmenin süresi kısaldı

İşte vizyon kriterleri

2023 Eğitim Vizyonu’nun ayrıntıları şöyle:

- Zorunlu ders saatleri ve çeşitleri tüm kademelerde azaltılacak.

- Tüm okullarda “Tasarım-Beceri Atölyeleri” kurulacak.

- İlkokul ve ortaokullarda ders sayısı ve çizelgesi hafifletilecek. Teneffüs süreleri artırılacak. İkili eğitim 3 yılda tümüyle kaldırılacak.

- Lisede alan seçimi 9. sınıfta başlayacak. 12. sınıf pilot bölgelerden başlamak üzere yükseköğretime hazırlık olarak düzenlenecek.

- Öğrencilere proje, performans ve ödev verme uygulamaları öğrenmeye katkısı bakımından yeniden tasarlanacak.

- Mesleki eğitimde alan derslerinin 9. sınıfta başlaması sağlanacak. Sınavla öğrenci alan okullar azaltılacak.

- Eğitim kalitesinin artırılması için ölçme ve değerlendirme yöntemleri etkinleştirilecek. Bu kapsamda tüm sınavlar; amacı, içeriği, soru tiplerine bağlı yapısı ve sağlayacağı yarar bağlamında yeniden düzenlenecek. Sınavsız yerleştirme konusunda esnek modeller geliştirilecek. Belirlenecek sınıf düzeylerinde herhangi bir notlandırma olmaksızın Öğrenci Başarı İzleme Araştırması yapılacak.

- Öğretim programlarının ülke genelinde tek tip olarak uygulanmasından vazgeçilecek.

- Ülke genelinde, seviye ve okul türlerine göre çeşitlendirilmiş dil eğitim programları uygulanacak.

- İmam hatip öğrencilerinin Arapça ve İngilizce dil becerilerini geliştirmek için yaz okulu programları açılacak. İmam hatip okullarındaki mesleki ve akademik ders saati ile ders türleri azaltılacak.

- Pedagojik formasyon sistemine son verilecek. Yerine MEB’e öğretmenlik hakkı kazanan adaylar için mesleki gelişim çerçevesinde “Öğretmenlik Mesleği Uzmanlık Programları” açılacak.