28.10.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
Bugün gelinen noktada yerli ve milli imkanlarla geliştirilen çok sayıda proje 100 yıllık bir serüvenin eserleri. Milli Muharip Uçak KAAN’dan Bayraktar Kızılelma’ya, ATAK helikopterlerinden Kargu ve Cezeri’ye kadar çok farklı görevler üstlenebilecek onlarca proje Türk havacılık tarihinde yarım kalan hikayenin yeni oyuncuları olarak öne çıkıyor. 10 Ocak 1944’te Nuri Demirağ’ın fabrikasında üretilen Türk yolcu uçağının ilk uçuş denemesinin üzerinden 79 yıl geçti. Bugün Türkiye söz konusu alanda bambaşka bir seviyeye gelmiş durumda. Türkiye’nin milli duruşu ve savunma sanayisinde kendine yeten bir ülke olma konusundaki kararlılığı, yerli projelerin hızlanmasına ve Türk savunma sanayisinin giderek güçlenmesine yol açtı. Türk savunma ve havacılık sanayii ihracatında, silahlı insansız hava aracı platformları ile mühimmat ihracatları ön planda duruyor. Şu ana kadar BAYKAR, 32 ülkeye Bayraktar TB2 SİHA ve 8 ülkeye AKINCI TİHA ihracatı gerçekleştirdi. TUSAŞ ise en az 7 ülkeye ANKA ve AKSUNGUR SİHA’ları ihraç etti. SİHA’ların yannıda; MAM-L, MAM-C, MAM-T ve İHA-230 gibi Roketsan üretimi mühimmatlar da ihracat başarısı elde etti. Hava savunma sistemleri ve uzaydaki girişimleri ile Türkiye adından söz ettirdi. Türkiye, havacılık ve uzay sanayisindeki başarısını TEKNOFEST Festivalleri ile dünyaya duyurdu. Türkiye’de milli teknolojinin geliştirilmesi konusunda kritik rol oynayan birçok kuruluşun paydaşlığıyla düzenlenen Türkiye’nin ilk ve tek havacılık, uzay ve teknoloji festivali TEKNOFEST oldu.
Anka Siha
Temel olarak, uydu üzerinden ve Türk Silahlı Kuvvetleri Muhabere Sistemi (TAFICS) üzerinden mesafe bağımsız kontrol yeteneği ile geliştirilen ANKA-S sisteminde, otonomi özellikleri artırılmış, yeni nesil milli yüksek çözünürlüklü (HD) gece ve gündüz kamerası ve telsiz rölesi faydalı yükleri ile görev kabiliyeti üst seviyeye çıkartılmıştır. Özellikle uydudan kontrol yeteneği ile görev menzili binlerce kilometreye ulaşmış olan ANKA-S İHA sistemi ile birlikte Türk Silahlı Kuvvetlerine stratejik anlamda önemli bir katma değer yaratmış ve yetenek sağlanmıştır.
Aksungur Siha Silahlı insansız hava aracı
Aksungur SİHA, gündüz/gece İstihbarat, gözetleme, keşif ve taarruz görevlerini eo/ir, sar ve elektronik harp faydali yükleri ve çeşitli havadan yere silahlarla icra eden orta irtifa uzun havada kalişli bir insansiz hava araci sistemidir. AKSUNGUR SİHA, çok etkili bir vuruş gücüne sahip olup uzun süreli operasyonlara imkan veren iki adet çift turboşarjlı dizel motora sahiptir.
Bayraktar TB3 Siha
Milli ve özgün olarak geliştirilen Bayraktar TB3 SİHA, kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip silahlı insansız hava aracı sistemidir. Keşif, gözetleme ve istihbarat görevlerinin yanı sıra kanatları altında taşıdığı yerli akıllı mühimmatlarla operasyon icra etme kabiliyetine sahiptir. Katlanabilen kanat yapısıyla helikopter gemileri ve uçak gemilerinde kullanıma uygun olarak tasarlanan hava aracı kullanıcıya deniz aşırı görevlerde silahlı insansız hava araçlarıyla operasyon icra etme kabiliyeti sunabilecektir. Görüş hattı haberleşmenin yanı sıra görüş hattı ötesi haberleşme kabiliyetine de sahip olacak Bayraktar TB3, bu sayede çok uzun mesafelerden kumanda edilebilecektir.
Bayraktar TB2 Siha
Bayraktar TB2 Taktik S/İHA Sistemi, kullanıcıya tüm çözümleri bir arada sunan bütünleşik ağ tabanlı bir sistem mimarisidir. Sistem, Bayraktar TB2 S/İHA Platformu, Yer Kontrol İstasyonu, Yer Veri Terminali, Uzak Görüntü Terminali, Simülatör ve Jeneratör modüllerinden oluşur. Bayraktar TB2 Taktik Silahlı İnsansız Hava Aracı; keşif, gözetleme, istihbarat ve imha görevleri için orta irtifa-uzun havada kalış süresi sınıfına giren (MALE) insansız hava aracıdır. Üç yedekli aviyonik sistemleri ve sensör füzyon mimarisi ile tamamen otonom taksi, kalkış, iniş ve normal seyir kabiliyetine sahiptir.
AKINCI TİHA Taarruzi insansız hava aracı
AKINCI TİHA, kendine özgü bükümlü kanat yapısıyla 20 metrelik bir kanat açıklığına sahip olan ve çok sayıda milli akıllı mühimmatı taşıyabilen taarruzi bir İHA sistemidir. Özgün yapay zekâ sistemi sayesinde, daha akıllı ve çevresel koşulların daha farkında olarak, kullanıcılarına ileri uçuş ve teşhis fonksiyonları sunabilmektedir. AKINCI TİHA, savaş uçaklarının yaptığı bazı görevleri de icra edecektir. Elektronik harp sistemleri, uydu haberleşme sistemi, hava-hava radarı, sentetik açıklıklı radar gibi çok daha gelişmiş faydalı yüklerle görev yapacaktır. Ülkemizde milli olarak geliştirilen hava-hava füzeleriyle donatılacak Akıncı İHA, hava-hava görevlerinde de kullanılabilecektir.
Bayraktar Kızılelma Muharip insansız uçak - Mius
Milli ve özgün olarak geliştirme çalışmaları devam eden Bayraktar Kızılelma, geleceğin muharebe konseptine yön verecek muharip insansız uçak sistemi, geleceğin teknolojileriyle donatılarak hizmet edecektir. Agresif manevralarla hava-hava muharebesi icra edebilecek olan Bayraktar Kızılelma, düşük radar kesitiyle güvenlik güçleri için güç çarpanı olacaktır. Kısa pistli gemilerden kalkış ve iniş kabiliyetine sahip olacak olan Bayraktar Kızıelma, gövde içinde taşıyacağı mühimmatları ile belirlenen hedeflere taarruz gerçekleştirebilecektir.
Hürjet Jet Eğitim Uçağı
HÜRJET Jet Eğitim ve Hafif Taarruz Uçağı, tek motorlu, tandem ve modern aviyonik suite sahip kokpiti ile üstün performans özelliklerini kullanarak kritik rol oynamak üzere tasarlanmıştır. HÜRJET’in silahlı varyantı, geniş görev yelpazesi ve üstün faydalı yük kapasitesi ile muharebe alanlarında önemli bir güç unsurudur. HÜRJET, Jet Tekamül Eğitimi kapsamında kullanılan T-38 uçakları ile Akrotim gösterilerinde kullanılan F-5 uçaklarının yerine Türk Hava Kuvvetleri envanterine dahil edilmek üzere başlatılmıştır. HÜRJET’in hizmet süresi 20 yılı aşkın Jet Eğitim Uçaklarının yerine kullanılması, Sayısı hızla artan 5. nesil uçaklar ve güncellenen konfigürasyonlarına hitap edecek jet eğitim uçağı olarak kullanılması hedeflenmektedir.