03.11.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
ÖNDER YILMAZ Ankara - Milliyet’te konuşan Ilıcalı, İstanbul’da kaldırımların araçlar, motosikletli kuryeler tarafından yayaların hayatlarını tehlikeye atarak kanunlara aykırı şekilde kullanıldığını belirtti. Tüm çabalara rağmen Türkiye’de trafik kazalarının azaltılması konusunda mesafe kaydedilmekte zorlanıldığını dile getiren Ilıcalı, çözümün ilk adımının “kalıcı bilinç” olduğunu vurguladı. “Küçük yaşta öyle bir eğitim verilmeli ki, trafik kültürü oluşsun” diyen Ilıcalı, şöyle devam etti:
“Toplumda öncelikli olarak kalıcı bilinç oluşturulmalı. Çocuk yaşta eğitim olmalı. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) daha ilkokullarda hatta okul öncesinde trafik kültürünün aşılanması için çalışmalar yapmalı, müfredatları hayata geçirmeli. Bu konudaki önerimizi MEB dikkate aldı. ‘Trafikte küçük hata yoktur’ diyerek teatral oyunlar, bilgisayar ve teknolojik imkanlar eşliğinde çocuk yaşta eğitimlere başlandı. Küçük yaşta kalıcı bilince sahip olan çocuklar, hem büyüklerini araba kullanırken uyarabilir hem de kendileri büyüdüklerinde trafiğe saygılı insanlar olurlar.”
Elektronik denetim
Mustafa Ilıcalı, ikinci adımın ise “güçlü denetim” olduğunu kaydetti. Trafikte sıkı denetimin olmazsa olmaz olduğunu ifade eden Ilıcalı, “Güçlü denetimde ileri teknoloji yüzde yüz kullanılmalı. Sürücü yanlış hareket yapmayacak, yaptığında kendisinin gözetlendiğini, elektronik sistemlerle tespit edileceğini bilecek. Türkiye’nin her yerinde bu sistemleri kurmak lazım” dedi.
Trafikte teknoloji kullanılarak sürücülerin “interaktif uyarı” sistemiyle alarmize edilebileceğine işaret eden Ilıcalı, şunları kaydetti:
“Örneğin yolda herhangi bir sıkıntı, kaza varsa sürücüye uyarı veriyor. Yolda keskin viraj varsa, mesela Osmangazi Köprüsü’nden geçmeden önce Yalova çevre yolunda 50 kilometre hızda bile savrulacak virajlar yapmışlar, tehlikeyi bizzat yaşadım ve savruldum ben de. Araç içinde uyarı verecek bir sistem. Kazaya yol açabilecek kör noktaları, varsa gizli buzlanmaları algılayıp sürücüyü uyaracak. Uyuması halinde aracın titreşimle uyarması, alkollü olunca daha direksiyon başına otururken kilitlenme. Direksiyonda kural dışı hareket yapıldığında uyarı verilmesi gibi örnekler çoğaltılabilir. Otobüslerde çoğunlukla uyuma nedeniyle kazalar oluyor, bu önlenebilir. Teknolojik sistemle kazaların yüzde 90’ı azaltılabilir.”
Ayıplama duygusu
Kaldırımların yayalar için olduğunu, elektrikli scooter, motosikletler ve hatta otomobillerin çekinmeden buraları istedikleri gibi kullanamayacağını vurgulayan Ilıcalı, “Sürücüler sürekli izlenildiğini ve güçlü denetim olduğunu bilirse kurallara uyuyor, yoksa hayatta uymazlar. Gelişmiş ülkelerde yaya kaldırımı, banket, emniyet şeridi kullanıldığında diğer sürücüler ve insanlar ayıplıyorlar. Bu ayıplama duygusunu da oluşturmak lazım” ifadelerini kullandı.