01.11.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
ÖNDER YILMAZ Ankara
TBMM Trafik Sorunları Araştırma Alt Komisyonu’nda Bağdat Caddesi başta olmak üzere metropol kentlerin hız yapılan caddelerinde trafik kurallarına uyulması için çarpıcı çözüm önerileri gündeme geldi. Komisyon üyesi İstanbul Milletvekili Hurşit Yıldırım, yıllardır Kadıköy’de yaşadığını belirtirken, Bağdat Caddesi başta olmak üzere arazi değeri yüksek caddelerin kentsel dönüşüme tabi olduğunu bu nedenle kamyon kazalarının gittikçe arttığını kaydetti.
‘Caydırıcı olur’
Yıldırım, şunları söyledi: “Bağdat Caddesi daha önce 24 saat kamyon trafiğine kapalıydı. Şu anda günde yaklaşık 500 kamyon ve beton mikseri buraya geliyor. Sürücü ve yayalar kamyonu göremiyorlar. İki hafta önce burada yine bir kamyon kazası oldu. Bunun için ne olabilir? Mesela, kamyonun sağ tarafında bir kılavuz personel olabilir. Bu işlek caddelerde bir kılavuz personelin kamyon şoförünün yanına istihdam edilmesi öngörülebilir. Kamyonların yüksek ve reflektörlü olması istenebilir. Türkiye’nin her yerindeki işlek caddelere ‘kamyon çıkabilir’, ‘kentsel dönüşüm aracı çıkabilir’ görsellerinin artırılması olabilir.”
Bağdat Caddesi’nde gençlerin ‘drift’, ‘ralli’ yarışı yaptığını anımsatan Yıldırım, “Emniyet uygulama yapıyor ama uygulama kalktıktan sonra, özellikle gece geç saatlerde burada gençler yarışlarını devam ettiriyor. Gençler modifiye araçlarla burada yine kazalara davetiye çıkarıyorlar. Bunun için yüksek miktarda idari para cezası kesiliyor. Bu kazaları, bu ralli yarışlarını engellemek için neler yapılabilir? Tehlikeli araç kullanan, yüksek ve toplu, hızla ralli yapanlara idari para cezası yerine en az iki üç ay trafikten men, aracın trafikten men cezası verilmeli. Çünkü buradaki araçlar sıradan araçlar değil. Bu ralli yapan araçlar 1 milyonluk, 1.5 milyonluk gibi yüksek bedelli araçlar. Bu araçlar trafikten men edildiği takdirde bunun caydırıcı bir sebep olabileceğini düşünüyorum. Ayrıca, trafikten men edilmesi, men edilirken aynı zamanda otoparka çekilmesi, fiilî egemenliğinin de elinden alınması gerekiyor sürücünün” diye konuştu.
Emniyet’ten 12 öneri
Emniyet Trafik Uygulama ve Denetleme Dairesi Başkan Yardımcısı Kayhan Keser ise şu 12 tedbiri öngördüklerini anlattı:
“Toplu taşıma hizmetlerinin iyileştirilmesi, engelli vatandaşlarımıza ait düzenlemelerin yapılması, yaya geçitlerinin yaygınlaştırılması, bisiklet yollarının yaygınlaştırılması, bölgesel otoparkların yaygınlaştırılarak yapılması, okul ve personel araçlarının belirli saatlerde dönüşümlü olarak trafiğe çıkması, taşıma ve araç cinslerine göre kısıtlamaların olması, kara yolu yapısında ve kenarında yapılan yol çalışmalarının vatandaşa zamanında bildirilmesi ve bilgilendirme faaliyetlerinin iyi yapılması, altyapı, kara yolu ve trafik işaretlemelerinin eksikliklerinin giderilmesi, eskilerin değiştirilmesi ve keşfinin yapılarak yeterli şekilde konulması, semt pazarları, galeriler, seyyar satıcılar ve ticari faaliyet gösterenlerin özellikle hafta sonları veya trafiğin yoğun olmadığı saatlerde ve günlerde olması, trafik kural ihlaline yönelik denetimlerimizin artırılması.”
‘Kaza fonu oluşturulmalı’
Yıldırım, ölümlü trafik kazalarında araçların da müsadere altına alınması gerektiğini belirtirken, “buradan alınan bedellerin de, işte bu trafik fonu gibi vardır fonlar, bu fonlarda, değilse böyle bir fon kurularak özellikle trafik kazalarının önlenmesinde faydalı olabileceğini düşünüyorum” ifadelerini kullandı.
Bağdat Caddesi gibi caddelerde trafik polisinin görselliğinin artırılmasını isteyen Yıldırım, insan ve araç sirkülasyonu çok fazla olan yerlerde hafızada her an trafik polisinin çıkabileceği endişesiyle sürücülerin daha dikkatli olabileceğini, daha çok polise dikkat edebileceğini ve sürüş kuralları gibi kurallara daha çok dikkat edebileceğini dile getirdi.
Komisyon, gündeme gelen çözüm önerilerinin emniyete bir rapor olarak iletilmesini kararlaştırdı.