15.03.2019 - 08:15 | Son Güncellenme:
Dünyada ABD, Norveç ve İsveç’te ilk örneği görülen “E-spor Bursu” Türkiye’de ilk kez Bahçeşehir Üniversitesi ile hayata geçti. E-spora ilgi duyan ve özellikle profesyonel anlamda kariyer hedefleyen gençlere burs imkanı sağlayan eğitim kurumunun takımı 2019 sezonuna da fırtına gibi girdi. Lig lideri takımın Koordinatörü Seçkin Topaloğlu, “Bu alanda 4 yıl önce yatırım yapmaya başladık. E-sporun 7 kategorisinde takım ve oyuncularımız var. Süpermassive takımına sponsor olduk. LoL havuzumuzda 20 kişilik oyuncu mevcut. Her biri eğitimlerini sürdürüyor” dedi.
Topaloğlu, Türkiye’deki bir oyuncunun 3 aylık sürede ortalama 50 bin liradan fazla gelir elde ettiğini belirterek, şunları anlattı:
“Bizim için önemli olan LoL oyuncularının hem profesyonel e-sporcu olmaları, hem de eğitim hayatlarını sekteye uğratmamaları. Birçok genç kardeşimizin eğitim hayatlarını bitirdiği veya öğrenim gördükleri bölümleri dondurduklarını biliyoruz. Oyuncularımız mezun olup, jübile yaptıklarında e-spor ekosistemi içinde sosyal medya uzmanı, takım analisti, koç, menajer, yorumcu olabilir. E-spor arenası Türkiye’de son 2 yılda yüzde 40 büyüdü. Türkiye’de ortalama bir oyuncunun 3 aylık ücreti 50 bin liranın üzerinde. Asya ve Kore pazarında 300 bin dolarlara çıkan rakamlar telaffuz ediliyor.”
Kampta antrenman
“Aslında geleneksel sporlardan farkı yok. E-spor oyuncusu da kampa giriyor, antrenman yapıyor, özel yaşamına dikkat ediyor. Profesyonel oyuncu günde 10-12 saat antrenman yapıyor. Oyuncuların belli teknikleri, refleks özellikleri, strateji geliştirme yetenekleri olması gerekli. Oyun içinde kısa ve uzun zamanlı strateji geliştirmelisiniz. Oyuncu, ne zaman, nerede, ne yapılması gerektiği konusunda detayları iyi bilecek. Koçlar, antrenörler sürekli oyuncularla görüşerek çocukların gelişimi için emek harcıyor.”
12-27 yaşın gözdesi
“LOL Dünya Finali’ni ekran karşısında 200 milyon kişi izledi. Bu haliyle bile NBA veya futbol maçı finallerinin ötesine geçmiş durumda. Maçlar, Twich ve Youtube’dan canlı takip edilebiliyor. E-spor ve LoL’ın bu denli büyümesinin nedeni 12-27 yaş aralığındaki gençliğin tamamen internet ve dijital çağda büyümüş olmaları, klasik medya ve TV’den uzak durmalarından kaynaklanıyor. Bir kitle, ilk kez bu kadar hesaplanabilir, ölçülebilir bir sistemde yatırım yapıyor. LoL’un Türkiye pazarı yaklaşık 50 milyon dolar civarında. Çin, Güney Kore, ABD ve Brezilya pazarı bu rakamların çok üzerinde. Yatırımcılar e-spor sayesinde görünürlük elde ediyorlar. Milyonlarca takipçiye ulaşabileceğiniz kaç arena var ki?”
4 milyon insan oynuyor
“Uluslararası Olimpiyat Komitesi, Espor’un bir spor branşı olmadığını öne sürüyor. Artık her kurumun bu realitenin farkında olmasını istiyoruz. Çok büyük bir kitle ve yatırımdan söz konusu. Türkiye’de amatör 4 milyon LoL oynayan insan var. 10 milyon kişi e-sporun içinde. Futbol neden izleniyorsa, e-sporda aynı sebepten ötürü izleniyor. 30 yaş üstü jenerasyona 11 adamın top peşinde koşturması keyif verirken, e-sporda ise dijital maçlar heyecan veriyor. E-spor kitlesi geleneksel sporlardan çok uzaklar, bu nedenle geleneksel sporların gelecek 10, 15 yıl sonrasında izleyici sayısı çok ciddi oranda düşecek.”
Fazlası zarar
“E-spor oyuncuları, fiziksel bir iletişim veya sosyal hayatın içinde değiller ancak, dijital cihazlar üzerinden onlarca ülkeden insanlarla iletişim kuruyorlar. Kendi kendine dil öğrenen bile var. Futbol gibi LoL ve diğer oyunların dili de evrensel. Ayrıca Ataşehir’de açılan merkez, oyuncuların fiziki alanda tanışıklık ve iletişim kurmasına yardımcı oluyor. Biz, arkadaşlarımıza e-sporun fazlasının da zararlı olduğunu söylüyoruz.”
Koçlar da transfer oluyor
Ahmet Can Arslan (Bahçeşehir Üniversitesi Espor-LoL Takım Koçu): “Bildiğiniz geleneksel sporlarda antrenör veya teknik direktör ne yapıyorsa bizler de aynı işi icra ediyoruz. Antreman ve müsabakalarda oyuncuların arkasında durup, taktik veririz. Oyucu, bu taktiklere göre strateji üretir. Müsabaka öncesi hafta boyunca rakip takımın analizini yapıyorum. Birkaç yıl oyunculuk yaptıktan sonra koç olmaya karar verdim. İlk dönem analistlik yaparken zaman içinde takımın antrenörü oldum. Müsabaka öncesi futbolda olduğu gibi formayı kimin giyeceğini belirlerim. Bahçeşehir’den önce kısa süre Galatasaray e-spor takımında yer aldım. 3 aylık ortalama kazancımız 50 bin lira civarında.”
Yarısı 14-15 yaş gençliği
İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Rüstem Mustafaoğlu, Bingöl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Emrah Zirek ile Harran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Zeynal Yasacı’nın yaptığı ‘E-spor Oyuncularının Demografik Özellikleri, Oyun Oynama Süreleri ve Başarılarını Etkileyen Faktörler’ başlıklı çalışmaya göre, e-sporcuların yüzde 24.9’u uluslararası, yüzde 44.6’ı da ulusal turnuvalara katılıyor. Araştırmaya katılan e-sporcuların yarıdan fazlası (yüzde 53.6) 14-18 yaş aralığında. E-sporcuların yüzde 56.9’u lise mezunu ve yüzde 63.2’si birden fazla tür oyun oynuyor. Ortalama haftalık oyun ve antrenman süresi ise 42.9 saat olarak anlaşıldı.
Yarın: Oyuncuların yaşantısı. Neler yapıyorlar, nasıl yaşıyorlar? Takımların gelir kalemleri neler?