02.04.2015 - 11:25 | Son Güncellenme:
E-devlet kapısı, uygulaması sanal ortam aracılığı ile vatandaşların hizmetine sunulan bir programdır. e-devlet uygulaması devletin kısa yolu olarak da bilinir. E devlet sistemi, vatandaşlara devlet tarafından sunulan bazı hizmet kollarının, elektronik ortam aracılığı ile yine vatandaşlara ulaştırılması şeklinde faaliyet göstermektedir. E devlet uygulaması sayesinde birçok alanda, çeşitli devlet işlemlerinizi, sanal ortam aracılığı ile yapabilme imkanına sahip olursunuz. Bu durumda, vatandaşlar, e-devlet uygulaması sayesinde devletin sunmuş olduğu hizmetlere, en etkin ve en kolay bir şekilde ulaşabilmektedir.
Yukarıda bahsettiğimiz avantajlarından ayrı olarak, e-devlet uygulaması kaliteli, hızlı, kesintisiz ve güvenilir bir hizmet anlayışına sahip bir uygulama özelliği ile oldukça cazip ve kullanışlıdır. Ülkemizde yaşamını sürdüren her bir vatandaşa, kolay ve eşit nitelikte hizmet sunmak amacı ile kurulmuş olan e-devlet uygulaması, klasik ve bürokratik devlet anlayışı kavramının da önüne geçmiş durumdadır.
Yaygın olarak kullanılmaya başlanan e-devlet uygulaması sayesinde vatandaşlar, gerekli kamu kuruluşlarına gitmeden de devletin sunmuş olduğu çeşitli hizmetlerden online olarak yani web ortamı üzerinden yararlanabilmektedir. İnternet ağının bulunduğu her yerden, e-devlet uygulamasına giriş yapmak mümkündür. Böylece, merak ettiğiniz bilgileri e-devlet sistemine giriş yaparak sorgulatabilir, öğrenebilir ya da gelişmeleri takip edebilirsiniz.
E-devlet sisteminin kullanım şekli nasıldır?
e-devlet sistemini kullanmak için ilk işlem olarak web üzerinden, www.turkiye.gov.tr adresine giriş yapınız.
Burada açılan yeni sayfa, e-devlet kapısının resmi web sayfasıdır.
Daha sonra bu sayfanın en sağ ve en üst bölümlerinde yer alan ve, Sisteme Giriş şeklinde düzenlenmiş olan bölümü göreceksiniz. Bu bölüme geliniz.
Devamında burada açılan yeni sayfada yer alan ve Türkiye Cumhuriyeti Vatandaş Kimlik Doğrulama Sistemi başlığı ile düzenlenmiş olan bir tablo göreceksiniz.
Ardından bu tabloya geliniz.
Devamında bu tablonun içinde yer alan ve e-devlet şifresi, mobil imza, elektronik imza, T.C. kimlik kartı şeklinde sıralanmış olan seçeneklere geliniz.
? Bu aşamadan sonra, e-devlet işleminizi yapmak için, bu seçeneklerden her hangi birini seçebilir ve o seçeneğe göre işlem yapabilirsiniz.
Eğer bu tabloda yer alan e-devlet şifresi seçeneğini kullanmayı tercih ettiyseniz, bu sistemde işlem yapabilmek için ilk aşama olarak, e-devlet şifresi edinmeniz gerekecektir.
Şimdi yazımıza bu seçenekler arasındaki e-devlet şifresi seçeneğini anlatarak devam edelim. Buna göre;
1) e-devlet şifresi
e-devlet şifresini elde etmek çok kolay bir olaydır. Bu durumda, e-devlet şifrenizi herhangi bir PTT şubesine başvuru yaparak temin edebilmeniz mümkündür. Gitmiş olduğunuz PTT şubesinde, sizden e-devlet şifresi alım işlemleri için 2 TL ücret ve bir takım kişisel bilgileriniz istenecektir. Tüm bu aşamaların sonrasında, e-devlet şifrenizi temin etmiş olursunuz.
e-devlet şifrenizi aldıktan sonra, kamu kuruluşları ile ilgili işlerinizi, e-devlet sistemine giriş yaparak gerçekleştirmeye başlayabilirsiniz. Her hangi bir PTT şubesinden e-devlet şifrenizi aldıktan ve yukarıda bahsettiğimiz tablodan da e-devlet şifresi seçeneğini seçtikten sonra, e-devlet şifreniz ile işleminizi, burada ilgili alanlara, T.C kimlik numaranızı ve e-devlet şifrenizi yazarak yapmaya başlayabilirsiniz.
e-devlet şifresi dışında, diğer iki seçenekleri kullanarak da, e-devlet uygulamasından yararlanabilirsiniz. Bahsi geçen bu uygulamalar ise, mobil imza ve elektronik imza yöntemleridir.
Şimdi yazımıza mobil imzanın nasıl kullanılacağını anlatarak devam edebiliriz. Bu durumda;
2) Mobil imza
Güvenli bir şekilde elektronik imza işlevi yapılmasına yardımcı olan ve ıslak imza özelliğinde bir düzenleme olan mobil imza, bir diğer e-devlet programıdır. Bahsi geçen bu mobil imza, e-devlet tarafından herhangi bir ücrete tabi tutulmadan vatandaşlara sunulmasına rağmen, mobil imzanın elde edilmesi aşamasında, GSM operatörleri kullanıcılardan belirli bir miktar ücret talep etmek durumundadır. Bu aşamada, mobil imza uygulamasını kullanabilmek için, T.C kimlik numaranızı, GSM numaranızı ve GSM türünüzün bilgisini sistemde yer alan ilgili alanlara yazınız. Böylece e-devlet uygulamasını kullanmaya başlayabilirsiniz.
En son olarak da yazımıza, diğer seçeneklerden biri olan elektronik imza yöntemini anlatarak son verebiliriz. Bu durumda;
3) Elektronik imza
Elektronik imza, ıslak imza eşdeğerinde işlev gösteren ve dijital ortamda bulunan bir belgeye eklenerek imzalayan kişinin kim olduğunu tespit etmeye yarayan bir tür imzadır. Elektronik imza kullanarak, e-devlet uygulamasını aktifleştirmek için, yapmanız gereken sadece, T.C kimlik numaranızı kullanarak işlem yapmak olacaktır.
Bu anlatılanların dışında e-devlet uygulaması aracılığı ile, bir bilginin alınması, gönderilmesi veya resmi evrakların aslı gibidir çıktısının alınması gibi işlemlerin yapılması da imkan dahilindedir. Bu özelliği ile e-devlet uygulaması oldukça kullanışlı bir uygulamadır.