20.04.2015 - 11:41 | Son Güncellenme:
Teknoloji dünyasında vatandaşa modern bir hizmet sunulabilmesi için gelişen internet teknolojisinin kamu hizmetlerinde en aktif şekilde kullanılması gerekiyor. Özellikle de akıllı cep telefonları ve tablet bilgisayarlar gibi pek çok mobil teknoloji ile birlikte artık insanların internete çok daha pratik ve kolay bir şekilde erişim sağlayabiliyor olması nedeni ile günümüzde sıklıkla kullanılmakta olan gelişen internet teknolojisi ile birlikte kamu hizmetlerinde daha çağdaş ve daha modern standartların oluşturulabilmesi sağlanabiliyor. Başbakanlık tarafından 2008 yılında dijital platformda hizmete açılan e-Devlet portalı vatandaşlara daha iyi hizmet sunabilmek ve farklı alanlardaki kamu hizmeti ihtiyaçlarının karşılanabilmesini sağlamak amacı ile oluşturulmuş sanal bir devlet sistemidir.
Son dönemlerde dijital platform üzerinde kamu kurumları tarafından hizmete açılan online hizmetler bu alanda vatandaşa önemli kolaylıklar sağlıyor olsa da dağınık vaziyette bulunması vatandaşların kamu kurumlarının online hizmetlerine erişim sağlayabilmelerinde büyük sorunlar yaşayabilmelerine neden oluyor. E-Devlet portalı da dijital dünyadaki kamu hizmetlerinin bu şekilde dağınık olması nedeni ile hizmete açılmış bir sanal devlet kapısı olarak öne çıkıyor. Özellikle de günümüz modern teknolojisinin hızlı gelişimi ile birlikte internetin yaygınlaşması bu sanal devlet kapısı sisteminin gerekliliğinin önemini daha da arttırıyor.
Günümüz modern Türkiye’sinde Başbakanlık adın Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından geliştirilen ve yönetilen e-Devlet sistemi vatandaşın kamu kurumları ile olan işlemlerini yapabilmelerinde önemli kolaylıklar ve avantajlar sağlıyor. 18 yaşını geçen her Türk vatandaşının kullanıcı hesabı alabildiği sanal devlet kapısı içerisinde aktif olarak 21 milyon 426 bin 941 kullanıcı bulunuyor. Bu rakam Türkiye’nin 18 yaşını geçmiş nüfusunun yarısını oluşturduğundan ülkenin yarısı tarafından yoğun olarak kullanılmakta olan bir sanal devlet sistemidir. Vatandaşların gereksinimlerine yönelik olarak sürekli yeni hizmetlerin ilave edilmekte olduğu sanal devlet kapısı içerisinde şu anda 174 kamu kurumunun toplam bin 156 hizmeti bulunuyor.
Vatandaşların pratik bir şekilde kullanabilmesine yardımcı olacak bir ara yüze sahip olan e-Devlet sisteminde vatandaşların kimlik bilgileri gibi önemli bilgilerin yer alıyor olması nedeni ile güvenlik amaçlı olarak sisteme giriş yapılması gerekiyor. Vatandaşlar sanal devlet kapısı hizmetlerinden yararlanabilmek için ana sayfa üzerinde yer alan sisteme giriş penceresindeki ‘e-Devlet şifresi ile giriş’, ‘mobil imza ile giriş’, ‘elektronik imza ile giriş’ ve ‘T.C. kimlik kartı ile giriş’ giriş yöntemlerinden birisini kullanarak sisteme giriş yapabiliyor. E-Devlet şifresi ile giriş yöntemini kullanacak vatandaşlar herhangi bir PTT şubesinden cüzi bir ücret karşılığında şifrelerini alabiliyor. Bu giriş yönteminde vatandaşlar ilk giriş esnasında şifrelerini değiştirebiliyor ancak sistem içerisinde bazı kamu kurumlarının online hizmetlerinde yeterli düzeyde güvenliğe sahip olmaması nedeni ile işlem yapılamıyor.
E-Devlet şifresi ile vatandaşlar adres değişikliği işlemlerini yapamıyor. Adres değişikliği gibi işlemlerin yapılabilmesi için ‘mobil imza’ veya ‘elektronik imza’ kullanılarak E-Devlet sistemine giriş yapılması gerekiyor. GSM operatörlerine yapılan başvuru ile alınabilen mobil imzada imza yerine geçen özel bir şifre veriliyor. Vatandaşlar sisteme mobil imza ile giriş esnasında ‘T.C. kimlik numarası’, ‘GSM numarası’, ‘GSM operatörü’ bilgilerini girerek ilerlemeden sonra mobil imza şifresini girerek sisteme giriş yapabiliyor. Elektronik imza ise vatandaşların ıslak imzalarının dijital ortama aktarılmasıdır. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından onaylanan Elektronik Sertifika Sağlayıcıları aracılığı ile ıslak imzanın dijital platformda yasal geçerliliğe sahip olması sağlanarak sisteme özel bir cihaz ve program kullanılarak ıslak imza ile giriş yapılabiliyor.
Bu giriş işlemleri ile e-Devlet adres değişikliği gibi işlemler kolay bir şekilde yapılabiliyor. Ayrıca sanal devlet kapısı içerisinde vatandaşlar kimlik bilgileri, iletişim bilgileri ve adres bilgileri gibi bilgilerine erişebiliyor. Bunun dışında mahkeme sorgulama, SGK hizmet dökümü alma, SSK sorgulama, ilaç kullanım süresi sorgulama, muayene katılım bedeli hesaplama, BİMER başvuru, araç sorgulama ve daha pek çok farklı kamu işlemini gerçekleştirebilme imkanına sahip olabiliyor. E-Devlet sistemine sürekli olarak eklenmekte olan yeni hizmetlere ise yeni hizmetler sayfasından ulaşılabiliyor. Ayrıca vatandaşlar sistem içerisinde ‘benim sayfam’ isimli sayfa içerisinde sistemin hizmetlerinden sıklıkla kullandıklarını bir araya getirebiliyor. Bu gibi pratik uygulamaları ile de vatandaşların sistem içerisinde işlemleri çok daha pratik ve çok daha kolay bir şekilde yapabilmeleri sağlanabiliyor.