GündemDin Kültürü’nde 15 Temmuz’a vurgu

Din Kültürü’nde 15 Temmuz’a vurgu

24.11.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

TEOG kapsamında birinci dönem sınavlarının ilk oturumu dün gerçekleştirildi. Türkçe, Matematik, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinden oluşan ilk gün sınavları müfredata uygundu, hatalı soru iddiası bulunmuyorTürkçe soruları öğrencilerin yorum gücünün üstündeydi, Matematik’te çeldiricisi güçlü sorular vardı. Din’de ise 15 Temmuz’a vurgu yapan bir soru yer alırken “Merve’nin babaannesi” konulu soru testin en zor sorusuydu

Din Kültürü’nde 15 Temmuz’a vurgu

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemi kapsamında, ortaokul 8. sınıf öğrencilerine yönelik düzenlediği birinci dönem ortak sınavlarının ilk gün oturumu bitti. 1 milyon 190 bin 826 öğrencinin yarıştığı sınavda, ilk gün Türkçe, Matematik ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinin sınavları yapıldı. Bugün gerçekleştirilen Fen Bilimleri, T.C İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ile Yabancı Dil sınavlarıyla ortak sınavların ilk dönemi tamamlanacak. Sınava giremeyen ve geçerli mazereti olan öğrenciler için 17-18 Aralık’ta Mazeret Sınavları yapılacak.

Haberin Devamı

İlk gün sınavları MEB kazanımlarına ve müfredata uygundu. Ancak uzmanlara göre önceki yıllara göre zor bir sınavdı. Sınava dair yorumlar şöyle:

Türkçe, YGS düzeyindeydi

Bilfen Ortaokulları: Sorulara bir seçenek daha eklenseydi YGS olabilirdi. Sorular anlam bilgisi ağırlıklı konulardan geldi. 20 sorunun 15’i sözcükte, cümlede ve paragrafta anlam konularından oluşmakta. Ancak sorular 8. sınıf öğrencilerinin yorum güçlerinin üstünde olduğundan soruyu analiz etme hususunda öğrencileri çok zorladı. Sözcükte anlam başlığından gelen soruda “unutmak” sözcüğünün öncülünde verilen 2. cümledeki “Yoğunluktan dolayı kitap okumayı da unuttuk.” şeklindeki kullanımı “Bir şeyi yapamaz duruma gelmek” anlamını net olarak vermemesi öğrencilerin çoğunun bu cümledeki “Unutmak” sözcüğünü “Hatırlamamak” olarak değerlendirmesine neden oldu. Geçmiş yıllarda OKS’de olduğu gibi öğrencinin 8 yıllık eğitiminde edindiği Türkçe birikimini denetleyecek nitelikteydi.

Haberin Devamı

ERA Okulları: Türkçe testi genel itibariyle açık, net cevaplı, rahatlıkla çözülebilecek düzeydeydi. Anlam bilgisi sorularının ağırlıkta olduğu görülmekte. Dil bilgisi soruları eleyici nitelikte. Özellikle D kitapçığındaki 19. soru öğrencileri zorlayabilir. Anlam bilgisi sorularında ise yine D kitapçığında 2, 6, 9 ve 16. sorular öğrencileri kısmen de olsa düşündürecek niteliktedir. Soru tarzı gittikçe OKS’ye benziyor.

Nesibe Aydın Okulları: Sınavdaki 3 soru kolay, 13 soru orta, 4 soru ise zor düzeyde. Sınavda kolay soruların oranının geçen yıllara göre daha az tutulduğu, orta derecede güçlüğe sahip soruların ise yoğunluk kazandığı söylenebilir. Birkaç paragraf sorusu beklendiği üzere düşündürücü ve çeldiricisi daha kuvvetli nitelikte hazırlanmış. Görselli sorulara yer verilmemiş.

Çevre Koleji: Önceki yıllara göre zorluk ve seçicilik bakımından zorlaşan bir ivmeye sahip. Sorularda güçlü çeldiriciler kullanılmış. Yazı türleri sorusunda öğrenciler “anı” seçeneği ile “biyografi” seçeneği arasında çokça gidip gelmişler. A kitapçığı 7. sorunun tüm seçeneklerini incelemedikleri takdirde ilk seçenekle doğru seçenek arasında şüphede kalabilecekleri bir soru olduğu gözlemlenmekte. “Sözcükte Anlam” konusunda sözcüğün farklı anlamlarını detaylı olarak soran sorular var. Dil bilgisinde uzun paragraflar kullanılarak öge ve fiilimsi bilgisi ölçülmüş.

Haberin Devamı

Çarpanlar’ konusu çarptı

Bilfen Ortaokulları: Matematik testinde Üslü İfadeler konusundan 8, Kare Köklü İfadeler’den 7, Çarpanlar ve Katlar’dan 5 soru var. Seçici bir sınavdı. Temel kavramları bilen, işlem yapabilme gücü iyi olanlar başarılı olur. Çarpanlar ve Katlar’dan gelen sorular belirleyici olacak. Çeldiricisi güçlü sorular var, hatalı soru yok.

Nesibe Aydın Okulları: Sınavdaki 10 soru kolay, 9 soru orta, 1 soru zor düzeydeydi. Özellikle bu sene müfredata yeni eklenen Çarpanlar ve Katlar, EBOB EKOK konularından da sorular sorulmuş. Matematik soruları belirleyi olacak.

ERA Okulları: Yeni müfredatı içeren merkezi yazılı da ilk kez uygulanıyor. Aşamalı olarak müfredatın hafiflemesiyle kazanımı ölçen, daha az yorum gerektiren sorulardı. Sayı doğrusu sorusu, en seçici soruydu. Ayrıca A ve B sayılarının EKOK’unun EBOB’una oranının sorulduğu soru, aralarında asal iki doğal sayının toplamı 15 verilmiş çarpımı hangisi olamaz sorusu, ülkeler arası bir toplantıya katılan kişiler sorusu da seçiciydi.

Haberin Devamı

Çevre Koleji: Genellikle üslü ve köklü sayılarla ilgili sorular problem şeklinde sorulmuş. Bu durum öğrencilerin muhakeme yeteneklerini ölçmesi açısından önemli. Ancak bu durum soruların zorluk derecesini bir kat daha arttırmış. Sorular geçmiş yıllara göre biraz daha zorlaştırılmış.

EN ÇOK KONUŞULAN SORULAR

Din Kültürü’nde 15 Temmuz’a vurgu

Din’de ‘Merve’nin babaannesi’ belirleyici

Nesibe Aydın Okulları: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’nde 7 soru kolay, 8’i orta, 5’i zor düzeyde. Sorular, müfredata ve kazanımlara uygun ve kaliteli sorulardan oluşmakta. Bilgiyi kullanmayı gerektiren, anlama ve yorumlama beceresi içeren sorulardan oluşuyor.

Bilfen Ortaokulları: Bilgiyi ölçen soruların yanı sıra öğrencilerin muhakeme güçlerini de kullanmalarını gerektiren, zorluk derecesi orta düzeyde olan sorular yer aldı. 15 Temmuz süreci ile ilgili güncel bir sorunun da yer aldığı sınavda, “Babaannesinin Merve’ye verdiği cevap” üzerine kurulu soru, üç farklı konu başlığını barındırdığı ve dolaylı yoldan doğru cevaba ulaşmayı gerektirdiği için sınavın en belirleyicisi olacak. (Sağdaki soru)

Haberin Devamı

Çevre Koleji: Önceki yıllardan farklı olarak özgün metinler kullanılmış. Son üç yılın en zoruydu. Bilgiden çok yorum ağırlıklıydı. A Kitapçığında yer alan 19. soru irade-kader-tevekkül konularını ve farklı kazanımları içermekte. Sınavın çeldiricisi en güçlü sorusu.

ERA Okulları: Önceki yıla göre daha ayırt edici sorular var. Sorular öğrencilerin okuduğunu anlama ve yorumlama becerisini ölçmeye yönelikti. Soruların bir kısmı güncel hayattan örneklerle aktarılmış. Bir soruda 15 Temmuz olayına vurgu yapılmış. (Soldaki soru)

Matematik zorladı

‘Sürem yetmedi’


Ece Doğan: Genel olarak sorular kolaydı. Sadece bazı sorularda zorlandım. Özellikle Matematik’te sürem yetmedi. Sorular, derslerde işlediğimiz konulardan geldi.

‘Tartışmalı sorular var’

Göksenin Yirmibeşoğlu: Sınavım iyi geçti diyebilirim. Matematik’te sayı doğrusu olan soruyu herkes farklı yapmış. Sorunun hatalı olabileceğini düşünüyorum. Türkçe’yi kolay buldum. 460 üstü bir puan hedefliyorum.

‘Bir soru hatalı gibi’

Elif Özden: Sınav güzeldi. Türkçe ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sınavlarında zorlandım. Matematik’te kareköklü bir soru vardı. O soru bana hatalı gibi geldi.

‘Matematik çok zordu’

Azra Sezin Bozbay: Türkçe kolaydı. Matematik ise çok zordu. Birkaç soruda şıklar birbirine çok benziyordu. O yüzden takıldım. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi kolaydı. Merve ve babaannesi olan bir soru vardı. Bu soruya herkes farklı bir cevap vermiş. Ben de o soruda zorlandım.

‘Türkçe soruları uzundu’

Ali Engel: Türkçe’de uzun sorular da vardı ama sürem yeterli oldu. Matematik sorularını zor buldum. Devirli ondalıklı sayılar ve kareköklü işlem vardı. Bu soruları yapamadım. Matematik’te 3-4 yanlış, Türkçe’den de iki yanlış bekliyorum.(OZAN ÖMER KADÜKER)

SINAVA DAİR NOTLAR

- Sınav, yurt genelinde 970 merkezde, 16 bin 235 okulda, 93 bin 342 salonda, yurt dışında ise 7 ülke, 14 merkez, 21 okul ve 72 salonda yapıldı.

- Öğrencilere A, B, C ve D kitapçığı olmak üzere dört kitapçık verildi.

- Sınavlar, Türkiye saatiyle 09.00, 10.10 ve 11.20’de aynı anda başladı ve 12.00’de sona erdi.

- Sınavlarda her ders için çoktan seçmeli 20 soru soruldu, adaylara her ders için 40 dakika süre tanındı.

Ek puan kimlere veriliyor?

TEOG kapsamında düzenlenen merkezi ortak sınavlardan alınan puanların yanı sıra uluslararası bilim olimpiyatlarında şampiyon olan öğrencilere ek puan veriliyor. Ek puanlar, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından yapılan uluslararası bilim olimpiyatları ve matematik olimpiyat sınavlarında, ulusal elemelerden geçtikten sonra Türkiye’yi temsil etme hakkı kazanan öğrencilere, katıldıkları yılın yılsonu başarı puanlarına belirlenen oranda verilecek.
Öğrencilerin, olimpiyatlara katıldıkları yıla ait yılsonu başarı puanına, yılsonu başarı puanının altın madalya alanlar için yüzde 10’u, gümüş madalya alanlar için yüzde 9’u, bronz madalya alanlar için yüzde 8’i, bu etkinliklere katılanlar için de yüzde 7’si oranında puan eklenecek.

Öğrenim gördüğü yıl içinde TÜBİTAK tarafından gerçekleştirilen uluslararası bilim olimpiyatları ve matematik olimpiyatı sınavına katılıp her iki sınavda da başarılı olanların almış oldukları en yüksek derecenin tamamı, diğer derecenin de yarısı hesaplamada dikkate alınacak. Ekip ya da takım olarak TÜBİTAK’ın gerçekleştirdiği bilim olimpiyatları ve matematik olimpiyat sınavlarında ulusal elemelerden geçtikten sonra uluslararası sınavlara katılıp başarılı olanların aldıkları ek puan, yıl sonu başarı puanlarına ilave edilecek. Ek puandan, derece veya katılım belgelerini ÖDSGM’ye ibraz eden öğrenciler yararlanabilecek. Belgeleyemeyen öğrencilerin başvuruları dikkate alınmayacak. (MİNE ÖZDEMİR)

Şansınız devam ediyor

TEOG kapsamında öğrenciler, 26-27 Nisan’da bir sınava daha girecek. Bu, ilk dönem sınavı kötü geçenler için ikinci bir fırsat demek. Sınavın iki aşamalı olmasının öğrenciler için avantaj olduğunu belirten Esen Yayıncılık eğitim uzmanları, hem yaşanacak stresin azaldığını hem de konuların ikiye bölündüğünü söylediler.

İkinci dönem yapılacak sınavlar öncesi zamanı kullanma ve strateji oluşturma konusunda öğrencilerin tecrübeleneceklerini dile getiren uzmanlar, öğrencilere bol bol deneme sınavı çözmelerini önerdiler. Bu süreçte takviye derslere ihtiyaç duyanlara ise doğru eğitim kurumlarına yönelmeleri uyarısında bulundular.

YARIN: SON GÜN SINAVLAR NASILDI? HATALI SORU VAR MI? ÖĞRENCİLER KAÇ GÜN İÇERİSİNDE SORULARA İTİRAZ EDEBİLECEK?