08.08.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
DERLEYEN: PELİN AYKIN
DERLEYEN: PELİN AYKIN- El Nino iklim fenomeni nedeniyle yaşanan olumsuz hava koşulları, zararlı böceklerin yaygınlaşması, salgın hastalıklar ve politik gerilimlere ek olarak yaşlanan kakao tarlalarında sürdürülebilir tarım uygulamalarının eksikliğinin de üretimi sekteye uğrattığı bildirildi. Hollanda merkezli finansal hizmetler şirketi Rabobank’ta analist Pia Piggott, küresel kakao fiyatlarının geçen yıl yüzde 27 arttığını belirterek, geçtiğimiz 12 ayda bazı çikolata markalarının fiyatlarını yüzde 10 ila yüzde 20 artırdığını söyledi.
‘DAHA DA YÜKSELECEK’
Piggott, çikolatanın bir diğer unsuru olan ham şekerin fiyatının da yüzde 20 arttığını ifade etti ve gelecek yıl da çikolata fiyatlarının yükseleceği tahmininde bulundu. Avrupa’da kakao yağının fiyatı yılbaşından bu yana yüzde 70, sütlü çikolata yapma maliyetinin ise yüzde 31 arttığı belirtilirken, Amerika’da ve Asya’da benzer bir durumun olduğu bildirildi. Çikolatanın yakın gelecekte ayrıcalıklı bir azınlığın ara sıra ulaşabildiği bir atıştırmalığa dönüşebileceği belirtildi. Nitekim, 2010 yılında Gana merkezli Doğayı Koruma Araştırma Konseyi’nden John Mason, “20 yıl içinde çikolatanın havyar gibi olacağını” söylemişti.
‘BAŞKA ÇAREMİZ YOK’
*Kakaonun fiyatının artmasının ardından Lindt ve Hershey gibi dünyanın en büyük çikolata üreticileri, çikolata ve bisküvi paketlerinin gramajını küçültme planları olduğunu açıkladı. Ancak firmalar, az gramajlı paketlerin aynı fiyata satılacağını belirtti.
*Nestle’den bir sözcü, “Sektörümüzün karşı karşıya olduğu enflasyonist baskılar karşısında fiyatları mümkün olduğunca düşük tutmak için çok çalışıyoruz” derken, kakaonun değerinin artmasının kaçınılmaz olarak çikolatanın fiyatını da artırdığını ifade etti.
*Atıştırmalık ürünleriyle tanınan Mondelez International’ın sözcüsü, “Maliyet artışları son birkaç yıldaki önemli hareketlerin ardından geldi. Kovid-19 ve Rusya’nın Ukrayna’yı işgali gibi küresel olaylarla bağlantılı tedarik zorlukları ve yakıt maliyeti baskıyı artırdı. Ürünlerimizi bu ortamda üretmeye ve dağıtmaya devam edebilmemiz için ayarlamalar yapmamız gerekiyor” dedi ve zamların yolda olduğunun sinyalini verdi.
*Singapur merkezli Aalst Chocolate’tan Richard Lee ise müşteriler zamlardan memnun olmasa da görünürde bir çözüm olmadığına dikkat çekti. Lee, “Çikolata krizi için sihirli değnek yok ve kimse bununla başa çıkacak ilgiye ve kaynaklara sahip değil. Yapabileceğimiz tek şey çikolatanın sorumlu bir şekilde tadını çıkarmak. 2 ortalama çikolata almak yerine iyi bir tane alın” diye konuştu.
42 gramı 18 bin 500 liraya satılıyor
Son 10 yılda dünya, daha yüksek kakao içeriği ve üstün kalite ile karakterize edilen birinci sınıf ve el yapımı çikolataların popülaritesinde önemli bir artışa tanık oldu. Bu, bir dizi seçenekle çikolata tutkunlarını memnun ederken, aynı zamanda kakao tedarikindeki baskıyı da artırdı. Öte yandan, dünyanın en pahalı çikolataları arasında olan “To’ak” çikolatasının 42 gramının 685 dolara (18 bin 500 TL) satıldığı biliniyor.
Alternatif aranıyor
Bazı tüketiciler, keçiboynuzu gibi alternatifleri araştırıyor. Ama alternatifler, gerçek çikolatanın lezzetini vermiyor. Kakao bazlı ürünlerden uzaklaşmayla, üreticilerin pazar paylarını korumak için yenilik yapmaya ve sürdürülebilir çözümler bulmaya çabalamasıyla tüm çikolata endüstrisi için uzun vadeli etkiler meydana gelebilir.