09.02.2013 - 02:30 | Son Güncellenme:
BURCU Ünal
Adapazarı’nda önceki gün bir alışveriş merkezinin otoparkında bulunan go-kart pistinde geçirdiği kaza sonucunda üniversite öğrencisi Tuğba Erdoğan’ın (24) hayatını kaybetmesiyle eğlence amaçlı go-kart pistlerinin ne kadar güvenli olduğu konusunda akıllarda soru işaretleri oluştu. Erdoğan, arkadaşları ile birlikte geldiği go-kart pistinde, kafasının kopması sonucunda hayatını kaybetti. İk tespitlere göre genç kızın kaşkolunun go-kart motoruna dolanarak başının kopmasına neden olduğu değerlendirmesinde bulunuldu. Fakat ölüme emniyet kemerinin yanlış bağlanmasının da neden olmuş olabileceği ihtimali de bulunuyor.
‘Ruhsatı kanunlara uygun’
Olayın meydana geldiği go-kart pisti dün açılmazken Erdoğan’ın ölümündeki güvenlik ihmalinin nedenleri kafa karıştırdı. Profesyonel karting sporundan tamamen bağımsız şekilde hizmet veren hobi karting pistlerinin açılabilmesi için pistin bağlı bulunduğu belediyeden ruhsat alınması gerekiyor. Adapazarı Belediyesi’nin Basın Müdürü Muhammet Durmaz, pistin işletme ruhsatının kanunlar çerçevesinde eğlence merkezi statüsünde iş yeri açma kapatma ruhsatı şeklinde verildiğini dile getirdi. Durmaz, ruhsatın verilmesi sırasında Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu’nun (TOSFED) hazırladığı “Hobi Karting Pisti Yönetmeliği”nin de göz önünde bulundurulduğunu vurguladı.
TOSFED: Bize başvurulmadı
TOSFED’den yapılan açıklamada şöyle denildi:
“Türkiye’de bulunan ticari go-kart pistlerine özgü mevcut bir yasal mevzuat, kanun veya yönetmelik bulunmamakta ve bu tesisler belediyelerce eğlence tesisi statüsünde değerlendirilmektedir. Asıl ilgi alanı otomobil sporları ve sportif yarışlar olan TOSFED, bu tür ticari işletmeler ile ilgili kendisine yasalar ve yönetmeliklerce herhangi bir görev verilmemiş olmasına rağmen; yol göstermek amacıyla 2007 yılından bu yana çıkarmış olduğu ‘Hobi Karting Pist Yönetmeliği’ ile kendisine başvuru yapan işletmelere güvenlik ile ilgili olarak yön göstermektedir.
TOSFED’e başvuru yapan işletmeler, söz konusu yönetmeliğe göre incelenmekte, bu işletmelerin varsa eksikleri kendilerine bildirilmekte ve fiziksel açıdan yönetmelikteki standartlara uygun olan pistlere ‘uygunluk belgesi’ verilmektedir. Kazanın yaşandığı go-kart işletmesi, uygunluk belgesi almak için federasyonumuza başvurmamıştır. Bu nedenle tesise güvenlikle ilgili bir yol gösterme imkanı olamamıştır.”
Eldiven, kask ve tulum!
İstanbul Karting ve Otomobil Kulübü yetkilileri, Türkiye’de 300-400 tane ticari amaçlı go-kart pistinin bulunduğunu belirtti. Yetkililer, Türkiye’deki psitlerde güvenlik konusunda ciddi denetimler yapılması ve işletmecilerin eğitimden geçirilmesi gerektiğini belirterek, “Sürücülere tulum giydirilmeli, etekle, kaşkolla ve uzun saçla go-kart araçlarına binmeye izin verilmemeli” dedi. TOSFED’in “Hobi Karting Pist Yönetmeliği”nde “kask ve vücudun ayak bileklerine kadar örten kıyafet olmas mecburiyettir. En ideali kask, tulum ve eldiven giyilmesidir” deniliyor.
CHP Hatay Milletvekili Hasan Akgöl, Erdoğan’ın go-kart pistindeki kazada yaşamını yitirmesini Meclis’e taşıyarak, “Pistin TOSFED tarafından verilmiş lisansı ve işletmenin bulunduğu belediyece verilmiş işletme ruhsatı var mıdır?” diye sordu.
Korkunç kazanın meydana geldi bu pist gibi Türkiye’de 300-400 adet go-kart pisti bulunuyor.
Baba Süleyman Erdoğan, kızı Tuğba’nın cenazesini memleketleri Kütahya’ya götürdü.
‘Peşini bırakmayacağım’
Erdoğan ailesinin 1995 yılında bir kızlarını da lösemi hastalığından kaybettiği ortaya çıktı. Baba Süleyman Erdoğan, “3 kız bir erkek çocuğu babasıyım. 1995 yılında 9 yaşındaki kızım Merve lösemi hastalığından hayatını kaybetti. Merve öldüğünde Tuğba 6 yaşındaydı. Kızımın kullandığı go-kart aracının arkasında koruyucu yumuşak kafalık yok. Başında kask bulunmuyor. Geçen yıl da burada bir kızın uzun saçları aynı şekilde sıkışmış ama saçları koparak kurtulmuş. Kamu davası zaten açıldı. Ben de şikayetçi oldum. Ben bu işin peşini bırakmayacağım. Böyle eğlence yerlerinin iyi kontrol edilmesi gerekiyor. Benim çocuğum genç yaşında öldü. Başka insanların çocukları ölmesin. Kızım bir an önce mezun olup ekmeğini kazanmak istiyordu” diye konuştu.
SAKARYA - İSTANBUL DHA
İşletmeci bırakıldı
Go-kart pistindeki kazada kafası koparak hayatını kaybeden Sakarya Üniversitesi Çevre Mühendisliği 3. sınıf öğrencisi Tuğba Erdoğan’ın (24) cenazesi, ailesi tarafından İstanbul Adli Tıp Kurumu Morgu’nda alınarak, toprağa verilmek üzere Kütahya’nın Gediz ilçesine götürüldü. Kazayla ilgili soruşturma sürerken, ’taksirle ölüme sebebiyet vermek’ suçlamasıyla gözaltına alınan pistin işletmecisi Ömer Malkoç, ’adli kontrol’ kararıyla tutuksuz yargılanmak üzere serbest bırakıldı. Polisin yaptığı ilk tespitte, Erdoğan’ın ölümüne neden olduğu belirlenen yeşil kaşkola da el konuldu. Tuğba’nın içinde can verdiği go-kart ise Cumhuriyet Savcısı’nın talimatı üzerine yediemine teslim edildi. Poliste ifade veren genç kızın sözlüsü Muhammet Enes Özkan, “Her şey bir anda oldu” dedi.
Dünyada nasıl?
İNGİLTERE
Çocuklar için yazılı izin
Karting yapmak isteyen her yetişkin, kendi mesuliyetini taşımak zorunda. 16 yaşın altındaki her genç, ancak ailesinden yazılı izinle karting yapabiliyor. Aksi takdirde başına gelecek her türlü sorundan, karting işletmecisi sorumlu tutuluyor. Epilepsi, nefes darlığı, boyun ve bel rahatsızlığı, sinirsel hastalıkları bulunan veya hamile olanların karting yapması uygun bulunmuyor. Alkollü veya uyuşturucu madde etkisinde kimsenin karting yapmasına izin verilmiyor. İşletme, bu kuralı ihlal eden kişiyi tespit ettiği takdirde ödemesi iade edilmeksizin pistten çıkarılıyor. Sürücüler, yüz ve başlarını koruyan kaskı takmak zorunda. Tüm kıyafetlerin sürtünmeye karşı vücuda bilekler ve boyundan kemerle bağlı olması gerekiyor. Kuralların yerine getirilip getirilmediği Motor Sporları Örgütü (MSA) tarafından denetleniyor.
ABD
Özel tulumsuz yarışmak yasak
Sürücülerin boyu 1.44’ten kısa, 1.98’den uzun; kiloları 113’ün üzerinde olamıyor. Saatte maksimum 48 kilometre hızla yarışmak isteyenlerin, 18 yaşın üzerinde ve ehliyet belgesi olması gerekiyor; en fazla 35 kilometre hızda yarışmak isteyenler için ise tek şart boy kıstası. Boyun hareketlerini kısıtlayan kask olmadan, bonesiz, kemersiz ve yangına karşı korunaklı tulum ile eldiven giymeden yarışmak da yasak. Saçın dışarı taşması da yasak olduğu için saçı uzun olanların mutlaka toplaması veya kaskın içine gizlemesi şartı var. Uluslararası Karting Federasyonu’nun (CIK) çok fazla denetleme etkisi bulunmazken, yarışlar birçok farklı uluslararası veya ulusal organizasyon tarafından denetleniyor. Bunlar arasında Uluslararası Kart Federasyonu (IKF), Dünya Karting Örgütü (WKA) ve Amerika Kartingciler Yarış Topluluğu (KART) gibi oluşumlar yer alıyor. CIK, dünyanın her yerinde 8 yaşından küçüklerin lisanslı karting yapmasını hiçbir bahane kabul etmeksizin yasaklıyor. 2010 yılının Nisan ayında İngiltere’nin Newcastle kentinde karting yapan 26 yaşındaki Avustralya uyruklu türbanlı kadın, yarış sırasında başörtüsü boynuna dolanınca boğularak yaşamını yitirmiş; karting işletmecisi 50 bin dolar cezaya çarptırılmıştı.
FRANSA
Ayakkabılar özel
Yanmaya karşı dayanıklı kıyafetlerin yanısıra koruyucu eldivenler ve özel ayakkabılar giymek gerekiyor. Ayakların yaralanmaması için ayakkabının özel olarak giyilmesi şart. Gözlük ve kask takılmadan go-kart yapılamıyor.
DIŞ HABERLER SERVİSİ