GündemBaşarısızlık ‘Abide’si oldu

Başarısızlık ‘Abide’si oldu

02.12.2017 - 01:30 | Son Güncellenme:

MEB’in ABİDE sınavının sonuçlarına göre öğrencilerin yüzde 71’i neden-sonuç ilişkisini kuramıyor. Yüzde 26’sı matematikte dört işlem yapamıyor. Yüzde 18’i vücudundaki organ adlarını dahi bilemiyor

Başarısızlık  ‘Abide’si oldu

Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın en önemli uluslararası eğitim ölçeklerinden PISA sınavında Türkiye’nin 72 ülke içinde son sıralarda yer almasına getirdiği, “PISA tek başına bir ülkenin eğitim seviyesini göstermeye yetmez” açıklamasına karşılık, MEB’in öğrenci başarısındaki gelişimin izlenmesi amacıyla 38 bin 8. sınıf öğrencisinin katılımıyla hazırladığı Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE) çalışmasından da başarı seviyesi değişmedi. Rapora göre Türkçe testinde öğrencilerin yüzde 71’i deyimlerin, atasözlerinin, özdeyişlerin anlamlarını yorumlayamıyor, verilen metni günlük hayatla ilişkilendiremiyor.
En kötü Güneydoğu
Türkçe yeterlilikte en başarısız bölge Güneydoğu Anadolu Bölgesi. Bu bölgedeki öğrencilerin yüzde 82’sinin Türkçe yeterliliği orta ve alt seviyede bulunuyor. Güneydoğu Anadolu’yu Kuzeydoğu Anadolu ve Ortadoğu Anadolu takip ediyor.
Matematikte ise tüm öğrencilerin yüzde 88.7’si orta ve daha alt seviyede. Öğrencilerin yüzde 26.4’ü verilen matematiksel ifadeleri, sayıları, nesneleri, şekilleri belli bir kurala göre sınıflayamıyor. Açıkça tanımlanmış dört işlem sorularını çözemiyor, basit hesaplamalar ve basit olasılık hesaplamaları yapamıyor. Temel denklemleri kuramıyor; verilen sayıları istenen şekilde sıralayamıyor. Özel okullarda bile her dört öğrenciden biri temel ve temel altı seviyede matematik biliyor. Genel ortaokullarda öğrencilerin yüzde 89’u; imam hatip ortaokullarında ise yüzde 92’si matematikte orta ve alt seviyede.
Fen bilgisinde öğrencilerin yüzde 85.6’sı orta ve alt seviyede. Öğrencilerin yüzde 18’i bazı temel fen kavramları ile ilgili şekilleri bile birbirinden ayıramıyor; basit verilerle sunulan bilgileri karşılaştıramıyor. Bazı basit fiziksel olayların neden ve sonuçlarından en az birini bile belirleyemiyor. İnsan vücudu ile ilgili çoğu organ adlarını bilemiyor. Sosyal bilgilerde ise öğrencilerin yüzde 72.9’u orta ve alt seviyede. Öğrencilerin yüzde 32’si planlı gözlem yapamıyor, harita, tablo, grafik, diyagram yorumlayamıyor, kronolojik sıralama yapamıyor. Sebep-sonuç ilişkisini kuramıyor.
‘Din referanslı eğitim’
ABİDE’nin sonuçlarına ilişkin eğitim uzmanları ve sendikaların görüşleri şöyle:
Eğitim-İş Genel Başkanı Orhan Yıldırım: MEB, uluslararası düzeydeki olumsuz sonuçları kabul etmiyor; o nedenle benzer bir sınavı Türkiye’de yapmak istedi. Ama bu sınavda, bilimsel gerilemenin sonuçları başarı geriliği olarak kendini gösterdi.
Eğitim-Sen Genel Başkanı Feray Aytekin Aydoğan: MEB’in kendi yaptığı ve bilimsel kriterleri çok da desteklemeyen bu sınavda bile sonuç çok kötü. Dini referans alan eğitim sistemine çocuklarımız mahkum edildi. Okullarda öğrenciler, matematik, fen, Türkçe gibi temel derslerden fazla, seçmeli denilen ama pek çok okulda zorunlu tutulan ve haftada 8 saate kadar din dersi aldılar. Sonuç bu.

Zorunlu rotasyon

Çalışmada, pek çok parametreyle birlikte öğretmenlerin aynı okulda çalışma süreleri arttıkça, öğrencilerin başarılarının yükseldiği sonucunun da ortaya çıktığı kaydedildi. Ayrıca öğretmenlerin, belli bir okulda çalışma süreleri arttıkça buraya bağlılıklarının arttığı, öğrencileri ve okulun özelliklerini daha iyi tanıyabildikleri tespit edildi. Ancak bu tespitlere rağmen, MEB’in geçtiğimiz aylarda Resmi Gazete’de yayımlayarak yürürlüğe koyduğu Öğretmen Strateji Belgesi’nde öğretmenlere “zorunlu rotasyon” uygulaması için en geç 2019 tarihi işaret edilmişti.

Yazarlar