30.05.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Kültür Sanat Servisi
Türk resminin ilk kadın ressamlarından Hale Asaf, Osmanlı’nın son ve Cumhuriyet’in ilk yıllarına rastlayan kısa ve sıradışı hayatında İstanbul’da, Paris’te, Berlin’de ve kısa bir süre de Bursa’da yaşadı, çalıştı, az ama etkileyici eserler üretti. Sanat tarihçisi Burcu Pelvanoğlu, Hale Asaf’ın hayatının ayrıntılarını, toplumsal konumunu ve yapıtlarını titiz bir araştırmayla Yapı Kredi Yayınları tarafından basılan ‘Türk Resim Sanatında Bir Dönüm Noktası’ kitabında gün ışığına çıkarmıştı. Basıldıktan 10 yıl sonra, Asaf hakkında çıkan yeni bulgular neticesinde yeni baskısı yapılan kitapta Asaf’ın sanatı ve kişiliği yakın tanıklıklarla, belgelerle aktarılıyor.
Pelvanoğlu, verdiği bir röportajda Asaf’ın ressam Mihri Müşfik Hanım’ın yeğeni olduğunu söylüyor ve şunları ekliyor: “Mihri Müşfik’ten ilk resim derslerini alıyor. Mihri Hanım İtalya’ya yerleşiyor ve Asaf’a resim yapmayı bırakmasını öğütlüyor.”
Aynı zamanda Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneği’nin kurucu üyelerinden olan Hale Asaf, Türk resminde genç kübizmi başlatan isimlerden de biri. Pelvanoğlu, bunlara ek olarak, “Art deco sanatını üreten isimlerden biri olmasıyla önemli ki art deco her ülkenin kendi modernist çizgisini yansıtma yönünde oldukça önemli. Bunun başarılı bir temsilcisi. Hale Asaf’ın Paris’te çok sayıda sergiye katılmasına ilk yurt dışı başarısı da diyebiliriz” diyor.
Eksiksiz şecere
Pelvanoğlu, kitap ikinci baskıya hazırlayıp kitabı teslim ettiği sırada bir e-posta almış. Asaf’ın son dönem resimlerinin Paris’te bir koleksiyoncuda olduğu üzerine bir mail. 15 Kasım 2017’de bu koleksiyoncuyla görüşen Pelvanoğlu, 37 resimden haberdar olmuş. Kitabın ikinci baskısı için hazırlanan önsözde Pelvanoğlu, “Böylelikle sanatçının yaşamının son yıllarına ait bilgi muğlaklığı artık tamamen ortadan kalktı. (...) Çalışmanın son aşamasında elde ettiğim yeni bulguları ilk metne fazla müdahale etmeden yerleştirmeyi tercih ettim. Bu çalışmaya, ilk baskıda olmayan 50’den fazla yeni resim çeşitli fotoğraflar, çeşitli mektuplar eklendi. Sanatçının aile şeceresi bu kez eksiksiz çıkarıldı.”