11.09.2012 - 02:30 | Son Güncellenme:
GÖKHAN KARAKAŞ OZAN GÜZELCE CEREN BÜYÜKTETİK DİLARA YILMAZ İstanbul
17 Eylül’de tüm sınıflar eğitimlerine başlayacak. Ancak 1. sınıf öğrencileri 1 hafta önceden okula ‘merhaba’ dedi. Uyum haftasında öğrenciler günlük 3’er saat ders görecek, 17 Eylül’den itibaren süre artacak. İlk dönemi el işleri ve oyunlarla geçirecek öğrenciler, 2. dönemden itibaren alfabeyi öğrenerek okuma-yazmanın ilk temellerini atacak.
Yeni sistemde aya göre sınıf
Yeni sisteme göre farklı yaş gruplarından öğrencilerin olması nedeniyle bazı okullarda öğrencilerin sınıf dağılımları yaş gruplarına göre yapıldı. Bu şekilde farklı yaşlardaki öğrencilerin birbirini olumsuz etkilemesinin önüne geçilmeye çalışıldı. Ayrıca tek devreli eğitim yapan bazı okullarda, bahçeler tel örgüyle ikiye ayırılarak ortaokul ve ilkokul öğrencilerine oyun alanları yaratılacak.
Veliler rapordan çekiniyor
Okullarda 60-66 aylık öğrencilerin oldukça fazla olduğu göze çarptı. Kimi veliler çocuklarının evde oturması yerine sosyal bir ortamda kendini geliştirmesinin daha iyi olacağını düşünürken, bazıları da rapora sıcak bakmadıkları için mecburen çocuklarını okula gönderiyor. Raporlar ‘sağlık sistemi’nde kayıtlı olacağı için, çocuklarının siciline hayat boyu işleneceğini belirten veliler, bunun hem ileride çocuklarının özgüvenini etkileyeceğini, hem de öğretmenlerin çocukları hakkında önyargıya kapılabileceğini düşünüyor.
Kalabalık problemi
Okullarda sınıf nüfusu açısından eşitsizlik yaşanıyor, bu eşitsizlik bir çok soruna neden oluyor. Kimi bölgelerde okul sayısının az olmasından dolayı, 70-80 çocuk aynı sınıfta eğitim görüyor. Bu durum başta öğretmenlerin işini zorlaştırıyor. Yaşları 5 ile 6 buçuk arasında değişen küçük çocuklara laf dinletmenin ve ilgisini ayakta tutmanın oldukça zor olduğunu belirten öğretmenler, öğrenci sayısı arttıkça sınıfı kontrol altında tutmakta ve öğrenciye bilgi aktarmakta güçlük çekiyor. Öğrenci sayısının artmasıyla farklı yaş gruplarının aynı sınıfta olma olasılığı da yükseliyor. Aralarında yaş farkı bulunan öğrencilerin aynı sınıfta olması bir öğrenci daha kolay öğrenirken, diğerinin daha geride kalması gibi problemlere yol açıyor. Diğer yandan kalabalığı ‘iki devreli’ eğitim yaparak çözmeye çalışan okullarda ise eğitim süresi yetmiyor, MEB’in öngördüğü 8 saatlik seçmeli ders 2-3 saatle kısıtlı kalabiliyor. Tam gün eğitim yapan okullarda öğrenciler 9 ile 3 arasında öğrenim görürken, iki devreli sistem uygulayan okullarda eğitim sabah 07.00-08.00 saatlerinde başlıyor, akşam 18.00- 19.30 arasında bitiyor. Sabah saatlerinde 5,6, 7 ve 8. sınıflar, öğleden sonra 1, 2, 3 ve 4. sınıflar ders yapıyor. Bazı okulların ders saatleri ise hala belli değil.
En zoru tuvalet
Küçük yaştaki öğrencilerin yemek, tuvalet gibi ihtiyaçlarını kendi başlarına nasıl giderecekleri velilerin en büyük endişelerinden birisi. Özellikle devlet okullarının çoğunda tuvaletlerin alafranga olması küçük çocukların işini zorlaştırıyor. Ayrıca kısa boylu öğrenciler lavabolara ulaşmakta güçlük yaşıyor. Öğrencilerin bir diğer sorun ise oturdukları sırada ayaklarının bir türlü yere ulaşamaması.
İlk kez okulla tanışan minik öğrencilerden bazıları annelerinden ayrılmak istemedi. Bazıları gözyaşı dökerken öğretmenlerine zor anlar yaşattı.
‘Kalabalık olmayacak’
İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Muammer Yıldız, “Yaz döneminde okullarımızın alt yapılarını tamamladık ve yeni döneme 5 bin derslikle giriyoruz. Şu dakikadan itibaren İstanbul’da farklı şekilde kalabalık sınıfların olmayacağını garanti ediyoruz. Eğer gözden kaçan uygulamalar varsa siz basın mensuplarının da bize bunları yansıtarak arkadaşlarımızın zorlandığı yerleri bizi de haberdar ederek yardım etmenizi rica ediyorum” diye konuştu.
‘Hiç tatil yapmadık’
İstanbul Bahçelievler Siyavuşpaşa İlkokulu’nda düzenlenen eğitim öğretim yılı açılış töreninde konuşan İstanbul Vali Yardımcısı Harun Kaya, “Bir şeyi itiraf etmek istiyorum. Ben bu yaz tatil yapmadım. İl Mili Eğitim Müdürümüz hiç tatil yapmadı. Sayın Valimiz tatil yapmadı. Her hafta bir ilçeye gidildi ve o ilçede eğitim öğretimle alakalı toplantılar yapıldı” dedi.
4 yaşındaki ikizleri kayıt ettirmek istedi
Çoğu veli küçük çocuklarını okula gönderip göndermeme konusunda kafa karışıklığı yaşarken Maltepe’de bir anne ikiz çocuklarını henüz 4 yaşında olmalarına rağmen okula kayıt ettirmek istedi. Pınar Akman, ikizleri Poyraz ve Ece’yi Binbaşı Necatibey İlköğretim Okulu’na getirdi. Çocuklarının ana okuluna gitmelerini isteyen Pınar Akman, “Çocukları bırakacak kimsem yok. En azından yarım gün çalışarak çocukların masraflarını karşılayabilirim. Okul benim son çarem. Ana sınıfı da olsa kaydettirmek istiyorum” diye konuştu.
Ankara’ya yürüyecekler
Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen) üyesi bir grup zorunlu eğitimi 12 yıla çıkaran ve kamuoyunda ”4 4 4” olarak bilinen yasayı ile 40 bin öğretmen ataması yapılmasını protesto etti. Sendika üyeleri Sultanahmet Meydanı’nda ”4 4 4’e karşı çocuklarımıza, geleceğimize sahip çıkıyoruz” yazılı pankart açtı. Sloganlar eşliğinde İstanbul Valiliği’ne kadar yürüyen grup adına açıklama yapan sendikanın İstanbul 5 No’lu Şube Başkanı Mehmet Aydoğan, 385 bin çocuğun 1. sınıfa başladığını belirterek okul zillerinin kaos ve belirsizlik için çaldığını savundu. Konuşmalardan sonra sendikanın İstanbul şube başkanları taleplerinin bulunduğu dilekçeyi valiliğe teslim etti. Adana’da da Eğitim-İş Sendikası üyesi öğretmenler, ’4+4+4 eğitim sisteminin’ iptali için imza kampanyası başlattı.
Bakan Ömer Dinçer’e doğum günü hediyesi
Denizli’de ise Eğitim-Sen üyeleri, Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer’in protesto ederek, İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün kapısına siyah çelenk koydular. Grup, bugün (dün) doğum günü olan Bakan Dinçer’e bu eylemi ’Hediye ettiklerini’ belirterek, istifaya çağırdı.
‘4+4+4’e Karşı Dört Koldan Ankara’ya’
Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim-Sen) Genel Başkanı Ünsal Yıldız, ’4+4+4’e Karşı Dört Koldan Ankara’ya programı kapsamında geldiği Çanakkale’de, yeni eğitim sistemiyle çocukların siyasal sistemin bir parçası haline getirilmek üzere feda edilmek istendiğini söyledi. Yıldız, “Yarın (bugün) 4+4+4’e karşı dört koldan Ankara’ya yürüyeceğiz. Bir kolumuz Rize-Trabzon, bir kolumuz Batman-Diyarbakır, bir kolumuz, Çanakkale-Edirne, Tekirdağ ve İstanbul, diğer bir kol Muğla, Aydın, İzmir olmak üzere hareket edeceğiz. 4+4+4 yasasının açtığı sorunlara karşı tepkimizi dile getirip çözüm arayışı içerisinde olacağız. Ayın 15’inde Ankara’da büyük bir miting gerçekleştireceğiz. Boyun eğmediğimizi, alnımızın ak, başımızın dik olduğunu bu mitingde ortaya koyacağız” diye konuştu.
İSTANBUL, ADANA AA
‘Yaşımı anneme sorun’
Çocuklar ilk günkü duygularını şöyle anlattı:
- Ceyda Çulha (5 yaşında): 5 yaşındayım ama okula geldiğim için mutluyum. Daha önce anaokuluna gitmemiştim. Her şeyi ilk kez burada öğreneceğim. Heyecanlıyım ama korkmuyorum. Burada çok güzel oyunlar oynayacakmışız.
- Melike Kapıkaya: (5,5 yaşında): Sabah çok erken geldik. Çok sıkıldım. Okumayı da yazmayı da bilmiyorum. En çok top oynamayı seviyorum. İnşallah derslerde toplu bütün oyunları oynarız.
- Nursima Şahin: (‘Kaç yaşındasın?’ sorusu üzerine) Yaşımı bilmiyorum. Annem biliyor. Ona sorabilirsiniz.
- Emin Saltık: Erken uyandım. Uykum geldi. Okulu beğendim ama annem de burada olsaydı daha iyi olurdu. Oyunların ne olacağını merak ediyorum.
‘Nerede oynayacak?’
Veliler okulların sisteme göre yeniden düzenlenmesi gerektiğini savundu. Öğrenci velisi Sakine Kapıcı, 66 aylık oğlunun bu yıl okula başladığını söyleyerek, “Rapor almak istemedik, ileride sorun olarak karşısına çıkmasın diye. Ama okullar fiziken yeterince hazırlanmamış. Ççocuk kayboldu sıranın içinde. Sınıf çok kalabalık. Oyunu nerede oynayacaklar? Yazın bahçede, peki kışın? Kayıt konusunu bir kere daha düşünebilirmişiz” diye konuştu.
Sabah erken saatlerde anne-babalarıyla okula gelen 60-66 aylık çocuklar ilk günlerini oyun oynayarak, şarkı söyleyerek geçirdi. Balonlarla süslenen sınıflarda çocuklar şeker yiyerek öğretmenleriyle tanıştı.
Oyun arkadaşlarınız artacak
Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer, yeni eğitim öğretim yılının açılışını Mamak’taki Kazım Orbay İlkokulu’nda gerçekleştirdi. Bakan Dinçer, öğrencilere, velilere ve öğretmenlere mesajlar verdi
ÖĞRENCİLERE
Okullarınızın bahçeleri ve sınıflarınız, oyun oynadığınız evlerden ve çocuk bahçelerinden çok daha büyük ve çok daha çeşitli oyunlar oynayacağınız yerler olacak. Ve belki de sizi çok mutlu edecek en güzel değişiklik, oyun arkadaşlarınızın sayısının artması olacak. Okulunuzda yaşınıza uygun programlarla oynayarak, eğlenerek eğitim göreceksiniz.
VELİLERE
Çocukların iyi bir şekilde yetişmesi, sağlık ve mutlulukla gelişimlerini sürdürmeleri için hep birlikte çaba göstereceğiz. Okul-öğrenci-veli işbirliği ile uygulamada yaşanabilecek kimi aksaklıkların aşılacağına inanıyorum. Okula başlama yaşının düşmesiyle birlikte okullarda dersliklerle ilgili gerekli düzenlemeleri yaptık. Müfredatımız ve eğitim materyallerimiz de yenilendi. Kısaca çocuklarımızın sağlıklı ve mutlu bir şekilde okula uyumları için bütün ayrıntıları gözden geçirdik” diye konuştu. Türkiye’nin dünyadaki değişime ve eğitimdeki yeni yaklaşımlara uygun bir yapılanmanın öncü adımlarını attığını kaydeden Dinçer, “Çocuklarımızın bundan sonra çok daha büyük bir şevkle okula devam edeceklerine, oyun yoluyla çok temel bilgi ve becerileri edineceklerine, hatta okulu ikinci evleri gibi göreceklerine hep birlikte tanıklık edeceğiz. Bazen gerçekten de, bir şey değişince her şey değişir.
ÖĞRETMENLERE
Yeni sistemde bir öğrencinin bir an önce okumayı sökmesi, bir an önce yazmaya başlaması bir kazanım olarak değerlendirilmemektedir. Nisan ayından önce okuma-yazmaya geçilmemesini öngören yeni sistemde, bunun yerine bir çocuğun hayatı boyunca kullanacağı bilgi ve becerilerin temellerinin atılmasına önem verilmektedir. Bunu da çocuklarımızın keyif alacakları sınıf içi oyunlar, boyama-çizme etkinlikleri, kesme-yapıştırma çalışmaları, müzikli oyunlar, kitap okuma saatleri gibi çeşitli etkinliklerle gerçekleştireceğiz.
ANKARA Milliyet
Lavabo ve pisuarlar çocukla aynı boyda
Ankara’da fiziki olarak yenilenmemiş okullarda, çocukların karşı karşıya kalacağı pek çok aksaklık daha ilk günden kendini gösterdi. Bazı öğrenciler ilk günden “okul stresi” yaşadı. 60-66 aylık çocuklar, sınıflara anne babalarıyla girmek istedi; ağlayan bazı çocukları sınıfa sokmak için öğretmenleri bile ikna edemedi. Aynı sınıfta 60 aylık çocukla 84 aylık çocuklar aynı sırada yan yana oturtuldu. Bu sene ilk kez okula başlayacak yeni yaş grubuna göre “yenilenen” lavabo ve pisuarların boylarının neredeyse çocukların boylarıyla eşit olması dikkati çekti.
AYŞEGÜL KAHVECİOĞLU Ankara
Ankara’da 100 bin çocuk
İl Milli Eğitim Müdürü Kamil Aydoğan, Ankara genelinde toplam 950 bin öğrenci ve 52 bin öğretmenin 27 bin derslikte 2012-2013 eğitim-öğretim yılına başlayacağını söyledi. 10 milyona yakın kitabın sıralara konulduğunu ifade eden Aydoğan, uyum eğitim kapsamında ise 100 bine yakın çocuğun okula başladığını belirtti.
‘Seçmeli derslerin tarihi uzatılsın’
İmam Hatip Liseleri Mezunları ve Mensupları Derneği (ÖNDER) Genel Başkanı Hüseyin Korkut, bu yıl ilk kez 5. ve 9. sınıflarda seçmeli ders olarak okutulacak olan Kur;an-ı Kerim ve Hz. Peygamber’in Hayatı derslerinin seçimi için belirlenen 12 Eylül tarihinin 21 Eylül’e kadar uzatılmasını istedi. Korkut, sürenin kısa olması nedeniyle velilerin bu durumdan haberdar olamadığını, çocuklarının kayıtlarını netleştirmeyen aileler olduğunu, ayrıca bazı vatandaşların ağır hareket ettiğini kaydederek, okul yönetimlerinin, velilerin bu durumun farkında olması için duyurular ve bilgilendirme çalışması yapması gerektiğini söyleyerek, Kuran-ı Kerim ve Hz. Peygamber’in Hayatı derslerinde öğretmen açığının tamamlanmasıyla ilgili bakanlığın bu konuda çalışmasının olduğunu belirtti. Korkut, “Yüzde 99’u Müslüman olan bir ülkede eğitim-öğretim sisteminde milli ve manevi değerlerin öğretilmesinden daha doğal bir şey olamaz” dedi.
Rapor alan ana sınıfına
Bazı aileler 60-66 arası çoçukları için rapor alarak okula göndermedi. İzmir’de 66 ay sonrası okula gitmesi zorunlu 65 bin 837 öğrenciden bin 327’sinin rapor alarak ana sınıfına başladı. Konak Salih İşgören İlköğretim Okulu’nda uyum programı kapsamında 60-66 ay arası sadece 4 öğrenci eğitime başladı, 66-72 ay arası 8 öğrenci ise doktor raporu getirerek 1. sınıf yerine ana sınıfına gitti.
Veliler isyan etti
İzmir’deki bazı okullarda, 4+4+4 eğitim sistemi sorunlu başladı. Buca’daki Necip Fazıl Kısakürek İlköğretim Okulu’na 323 birinci sınıf öğrencisi başvurdu. Okul yönetimi birinci sınıflar için 10 şube açınca diğer sınıflara yer kalmadı. İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, 1. sınıf öğrencilerin yarısını Meşkure Şamlı Ortaokulu’na geçireceğini açıklayınca veliler tepki gösterdi. Velilerden Cem Koğumtekin ise, “Benim evimden okul görünüyor ama buraya gönderemiyorum” diye konuştu. Sinan Bağcı ise, “Beş sınıfın nereye gideceği belli değil” dedi.
ELİF DEMİRCİ İzmir DHA
İlk dersimiz bomba eğitimi
Afyonkarahisar’da 25 askerin şehit düştüğü patlamanın meydana geldiği Şehit Uzman Çavuş Mete Saraç Kışlası’nın hemen yanındaki Ataköy İlköğretim Okulu’nda birinci sınıf öğrencileri uyum eğitimine başladı. Bölgeye saçılan bombaların fotoğraflarının camlara asılı olduğu okulda, müdür Birol Karabulut, öğrenci ve velileri dikkatli olmaları konusunda uyardı.
MURAT ARISOY Afyonkarahisar DHA
Bir gün bile okula gidemedi
Kahramanmaraş’ta okul ihtiyaçlarını karşılamak için anneannesiyle alışverişe çıkan 5 yaşındaki çocuk, yolun karşısına geçerken bir aracın çarpması sonucu hayatını kaybetti. Karaziyaret Mahallesi’nde anneannesi Fatma Beşen’le evlerinin karşısındaki kırtasiyeye gitmeye çalışan Bekir Beşen’e, M.Y’nin kullandığı ticari araç çarptı. Hastaneye kaldırılan Beşen, müdahaleye rağmen kurtarılamadı. Beşen’in babasının İstanbul’da çalıştığı ve oğlunun okul kaydını yaptırmak üzere yola çıktığı öğrenildi.
KAHRAMANMARAŞ AA
EZGİ’NİN OKUL GÜNLÜĞÜ
69 aylık Ezgi Karayel de dün okul heyecanını ilk kez tadan öğrencilerdendi. Sabah 09.00’da başlayacak tören için erkenden kalkan Ezgi, büyük bir heyecanla üniformasını giydi, özenerek aldığı yeni tokalarıyla saçlarını topladı, kahvaltısını yaptı ve 15 dakika uzaklıktaki Şişli Kuvayi Milliye İlköğretim Okulu’na gitmek için ailesiyle yola koyuldu. Ezgi’nin sevinci diğer öğrencilerden biraz fazlaydı, çünkü babasının öğretmenlik yaptığı okulda öğrenim görecekti.
Sınıf öğretmeni olan babası Orhan Karayel, “Ezgi’yi öncesinde anaokuluna göndererek okula hazırladık ve okul öncesi eğitim almayan öğrencilerle aynı sınıfta okumasının olumsuz etki yaratacağından endişeleniyoruz. Ezgi okumaya çok istekli olmasına rağmen okula başladığında sıkılmaması ve sınıf arkadaşlarının geri kalmış hissetmemesi için okuma-yazma öğretmedik. İlk dönem el becelerine dayalı oyunlarla geçecek, ikinci dönem alfabeyi öğrenmeye başlayacaklar. Ancak ilk dönem oyunla geçecek zaman onun için bir kayıp olacak. Kendinden yaşça küçük öğrenciler okula uyum sağlamaya çalışırken, o bu süreci okul öncesi eğitimle çoktan geçti” dedi.
Fransa’da da okula başlama yaşı tartışılıyor
Fransa’da Türkiye’dei olduğu gibi okula başlama yaşının düşürülmesi tartışılıyor. Hükümet, göçmenlerin yoğunlukta yaşadığı ve suç oranlarının son dönemde oldukça yükseldiği Marsilya şehrinde, çocukların ilköğretim bünyesindeki anaokullarına başlama yaşının 3 yaşın altına çekileceğini açıkladı. Erken yaşta okula başlamanın çocukların sosyalleşmesine ve dil gelişimlerine faydalı olacağını savunan hükümet bu sayede uzun vadede göçmenlerin entegrasyonunu artırmayı ve suç oranlarını düşürmeyi hedefliyor.
Başbakan Jean-Marc Ayrault, Marsilya’da bu yıle 3 yaşın altındakiler yüzde 15’inin bu sene okula başlatılmasının hedeflendiğini belirterek, beş sene içerisinde de bu oranı yüzde 30’a çıkartmak istediklerini söyledi. Açıklama ülkede tartışmaları da beraberinde getirdi.
‘Onlar daha bebek’
Hükümeti destekleyen pedagoglar, ‘okula ne kadar erken başlanırsa o kadar faydalı’ görüşünü savunuyor. Fakat bazı pedagoglar, okula 3 yaşından önce başlamanın bazı çocuklarda duygusal travmalara ve agresifliğe neden olabileceği konusunda uyarıyor. Nantes Üniversitesi’nden pedagog Agnes Florin, 3 yaşından önce okula başlamanın çocukların dil gelişimini ve sosyalleşmesini olumlu etkileyeceğini söylüyor. Fakat Florin bir noktaya dikkat çekiyor, ‘uykuya çok düşkün olan çocuklar’ ile ‘dile hakimiyeti yeterince gelişmemiş’ çocukların kesinlikle okula gönderilmemesi gerektiğinin altını çiziyor. Ebeveynler Federasyonu başkanı Cecile Vignes ie hükümetin önerisinde, “Onlar daha bebek” diyerek karşı çıkıyor.
DIŞ HABERLER SERVİSİ