16.01.2020 - 07:50 | Son Güncellenme:
GÖKHAN KARAKAŞ İstanbul
Sosyal değişim platformu change.org’un Türkiye raporuna göre, 2019 yılında 3 milyon 044 bin 744 kişi, 28 bin 176 kampanya için 17 milyon 428 bin 904 imza attı. Milliyet’e konuşan Change.org Türkiye Genel Direktörü Dr. Uygar Özesmi, “İmza kampanyası başlatan ve imza atan herkesi başarılı görüyoruz” dedi.
196 ülkeden 327 milyondan fazla kullanıcısı olan dünyanın en büyük sosyal değişim platformu Change.org, sorun ve aksaklıklar karşısında değişim isteyenlerin dijital buluşma noktası. 2007 yılından beri güçlü toplumsal değişimlere neden olan Change.org’un 19 ülkedeki şubelerinden Türkiye’de, 2019 yılında atılan imzalar hakkında rapor hazırlandı.
Platform, 2019 yılında Türkiye’de en çok kampanyanın insan hakları üzerine olduğunu açıkladı. İnsan haklarında açılan bin 259 kampanyadan sadece 5 tanesinin başarılı olduğu vurgulandı. Hayvan hakları konusunda bin 143, ekonomik adalet için 899, ceza adaleti için 733 kampanya yapıldı.
Sağlık ilk sırada
En çok imza ise 1001 kampanyanın yapıldığı sağlık alanında atıldı. Lösemili Çocuklar Vakfı’nın(Lösev) hastanesine ruhsat verilmesi, bazı ilaçların SGK ödeme kapsamına alınması, nadir hastalıkların çözüm bekleyen sorunları, çocukların yaşadığı sağlık sorunları gibi başlıklar Türk imzacıların en çok ilgilendiği konulardandı. LÖSEV’in yeni hastanesine ruhsat verilmesini 469 bin 946 kişi istedi. ‘Hira Bebek için ilaç onayı verin’ diyenlerin sayısı 207 bin 955 oldu. 172 bin kişi, ‘Küçük Ecrin ölmesin’ diye imza atarken, yüzüne kezzap atılan Berfin’e 157 bin kişi destek istedi.
Çevre sorunları için 2 bin 794 kampanya
Çevre sorunları için 2 bin 794 kampanyada, 4 milyon 408 bin 552 kişi imza atıldı. 15 kampanya başarıya ulaşırken en büyük kampanya TEMA Vakfı’nın Çanakkale’nin Kirazlı bölgesindeki usulsüz ağaç kesimini belgelemesi üzerine yapıldı. TEMA Vakfı’nın kampanyasına 650 binden fazla kişi imza atarken, Türkiye’de çevre alanında en fazla imza atılan kampanyası oldu. Fazıl Say’ın piyano çalarak desteklediği Kaz Dağları’ndaki kampanyada yabancı firmanın ruhsatı yenilenmedi. 104 bin kişinin imzaladığı kömürlü termik santrallere çevre muafiyetinin önüne geçilmesi de olumlu sonuçlandı. Ordu-Perşembe’de ki Yason Burnu’nun kaderi ve İzmir-Şirince’de mermer ocağına hayır kampanyaları çevre alanındaki başarılardan oldu.
‘Hayatın parçası haline geldi’
Uygar Özesmi, platformun günlük hayatın bir parçası olduğunu söyledi. Özesmi, “Sorunlar karşısında vatandaşlar farklı görüşle kampanya başlatıyor. Kampanya başlatmak, imza vermek ve paylaşmak, toplumsal sorunlara ses çıkaran insanın ifadesi ve kişisel başarısıdır. Acplatform change.org toplumsal diyalogun ortaya koyarken, kamu kurulusve karar vericilerin takip ettikleri dijital bir mecra, haber ve bilgi kaynagoldu” dedi.