25.04.2023 - 10:13 | Son Güncellenme:
ANKARA (DHA)
TUSAŞ tarafından geliştirilen Hürjet, daha önce piste çıkmıştı. Hürjet, tek motorlu, tandem ve modern aviyonik suite sahip kokpiti ile üstün performans özelliklerini kullanarak kritik rol oynamak üzere tasarlandı.
Hürjet projesi, Jet Tekamül Eğitimi kapsamında kullanılan T-38 uçakları ile akrotim gösterilerinde kullanılan F-5 uçaklarının yerine Türk Hava Kuvvetleri envanterine dahil edilmek üzere başlatıldı. Hürjet ile Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde yer alan T-38 uçakları ile akrobasi gösterilerinde kullanılan F-5 uçaklarının yerine geçecek olan yeni nesil jet eğitim uçağının tasarlanması, üretilmesi, kalifikasyon ve sertifikasyon faaliyetlerinin tamamlanması hedefleniyor.
Proje kapsamında belirlenen konfigürasyonda ilk güvenli uçuş bugün gerçekleştirildi. Uçuş başarıyla yapıldı. Projenin sertifikasyon faaliyetlerinin 2025 yılı sonu itibarıyla tamamlanarak jet eğitim uçağı varyantının kullanıma sunulması da bu hedefler arasında yer alıyor.
ERDOĞAN: TÜRKİYE YÜZYILINA ARMAĞAN OLSUN
Öte yandan Cumhurbaşkanı Erdoğan, Hürjet'in uçuşu ile ilgili Twitter'dan paylaşım yaptı. Erdoğan'ın açıklamaları şu şekilde:
"Yerli ve millî ilk insanlı süpersonik jet uçağımız HÜRJET ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Hamdolsun. Türkiye Yüzyılı'na armağan olsun!"
İSMAİL DEMİR: MİLLETİMİZE HAYIRLI OLSUN
Konuyla ilgili Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir'in Twitter paylaşımı şu şekilde:
"Kısa sürede semalarımızda bir Jet sesi duyarsanız o ses #Hürjet’imizin sesi olacaktır demiştik. Bugün o sesi, Hürjet’te emeği olan herkesle birlikte duyduk. Rabb’imize şükürler olsun. Milletimize hayırlı olsun. Cumhurbaşkanımız Sn.@RTErdogan ’a ve emeği geçen herkese teşekkürler."
HÜRJET NASIL BU NOKTAYA GELDİ?
Öte yandan Savunma Sanayii Başkanı İsmail Demir, geçtiğimiz ay yaptığı açıklamada Hürjet ile ilgili önemli bilgiler vermişti. İsmail Demir'in açıklamaları şu şekilde:
"Bu çatı altında 4-5 tane çok önemli proje paralel yürüyor. Bunlardan birisi de HÜRJET. Türkiye’nin ilk jet insanlı uçağı olacak.
Kendi hava kuvvetlerimizin pilot eğitiminde kullanacağı uçağı ortaya çıkarmış oluyoruz. Sadece eğitim uçağı olarak kalmayacağını belirtiyoruz. Ufak tefek değişikliklerle yakın hava destek uçağı olarak da kullanılacak bir uçak olacak.
Milli Muharip Uçak (MMU) çok daha gelişmiş kabiliyetlere sahip bir uçak olacak. Madem böyle bir uçak yaptınız harekat alanında ihtiyaç olması durumunda silahlandırılarak kullanılması için deneme yapmakta fayda var. Çeşitli kullanım alanları açısından MMU başka, HÜRJET başka.
En önemlisi ilk jet eğitim uçağı tecrübemiz HÜRJET ile oldu.
HÜRJET’İN KOKPİTİ YERLİ VE MİLLİ OLARAK MI TASARLANDI?
Yerli ve milli, dünyada modern uçakların kokpiti burada var. Büyük ekranımız var, bugün baktığımızda F-35'te gördüğünüz kokpitten geri kalır tarafı yok. Yerli imkanlarla yaptığımız bir kokpit.
'ÇOK SAYIDA SİPARİŞ BEKLİYORUZ'
Çok sayıda sipariş bekliyoruz. Uçağımız uçmaya başladıktan sonra test amaçlı veri almayı hedefleyen cihazlarımız var. Bunlardan gelen verilerle beraber uçağımızın tasarım aşamasında planlanan performans parametrelerini ne kadar gerçekleştirdiğini görmüş olacağız. Bu bir süreç, oradan gelecek verilerle karar safhasına gideceğiz. Arzumuz en kısa zamanda envantere almak.
Bazı şeyler hızlı olsun diye yerli olmayan bazı unsurlar koyduk. Bütün sistemlerde hedefimiz yüzde 90 yerlilikle uçağımızı çıkarmaktır.