31.07.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü / Otokolik
Üretim ve ihracatıyla başarı çıtasını yükselten, 1 milyar dolarlık Egea projesinin başarısıyla tam kapasiteye ulaşan Tofaş, Avrupa ve dünya çapındaki sayılı tesisler arasına girdi. Nitekim FCA (Fiat Chrysler Automobiles) fabrikaları arasında geçen yılı birinci sıraya yükselen Tofaş, 2016 yılı adetleriyle Avrupa Birliği genelindeki tesisler içinde en çok üretim yapan
7. fabrika oldu.
Geçtiğimiz yıl üretimlerini bir önceki yıla göre yüzde 38, ihracatlarını ise yüzde 61 artırdıklarını hatırlatan Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, “2016 yılındaki üretim adetlerimizle Avrupa Birliği genelinde hatırı sayılır büyüklükteki fabrikalar arasına girerek, 7’inci sıraya yükseldik. Aynı zamanda FCA dünyasında da en fazla üretim yapan tesis olduk. 2014 yılında ise FCA genelinde üretimde 15. sıralardaydık” diye konuştu. Dünyada farklı boyutlarda 500’e yakın otomobil fabrikası bulunduğunu, kapasite kullanımının önemli bir belirleyici olduğuna dikkati çeken Eroldu, “Tofaş, kapasite kullanımı ile de dünya çapında ayrışan bir fabrika oldu. Şu anda yüzde 100’e yakın kapasiteyle çalışıyoruz. Bu da aslında Tofaş’ı Avrupa ve Türkiye’deki diğer tesislerden ayrıştıran önemli bir özellik. Bunun olumlu etkilerini de, finansal sonuçlarımızda görüyoruz” ifadelerini kullandı.
Tecrübe konuşturuyor
Söz konusu yükselişi bu yıl da sürdürdüklerini kaydeden Eroldu, “Üretimde geçen yıl kaydettiğimiz yüzde 38’lik artışın üzerine bu yıl da yüzde 9’luk bir artışı ekledik. İhracatımız da bu yıl yüzde 14 artış gösterdi. Dolayısıyla hem üretim hem de ihracatta büyümeyi sürdürüyoruz” diye konuştu. Tofaş olarak ilk 6 ayda güçlü performans sergilediklerini de anlatan Tofaş CEO’su Eroldu, “Sektör liderliğimizi geçen yıl olduğu gibi bu yılın ilk 6 ayında da sürdürdük. Ocak-Haziran döneminde 198 bin adetle ülkemizdeki en yüksek üretimi gerçekleştirdik” dedi. Ar-ge konusunda da Tofaş’ın önemli bir tecrübeye sahip olduğunun altını çizen Eroldu, “Bu tecrübemizi FCA dünyasında da değerlendiriyoruz. Geçtiğimiz aylarda Endüstriyel Operasyonlar Direktörümüz Akın Aydemir, ABD’ye transfer oldu. Tofaş’ın birçok mühendisi, ABD ve Çin gibi dünyanın farklı ülkelerinde çalışıyor. Ayrıca Ar-Ge’mizden 70 kadar mühendis, İtalya’da FCA adına farklı projelerde görev alıyor” diye konuştu.
Egea Fiat’ı liderliğe taşıdı
Avrupa’da “Tipo” olarak satılan Egea’nın, dış pazarlarda konumu her geçen gün güçlendirdiğini söyleyen Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, “Uzun süredir kompakt sınıfta varlık göstermeyen Fiat, 9 yıl sonra kendi evinde, İtalya’da segment liderliğini elde etti. Bu, Tipo ile gelen önemli bir başarı” dedi. Avrupa pazarlarında filo satışlarının önemli yeri bulunduğunu, bu pazarda station wagon araçların potansiyelinin yüksek olduğunu anlatan Eroldu, “Fiat, Tipo ile uzun yıllardan sonra kompakt segment filo pazarında yer almaya başladı. Fiat’ın Avrupa filo pazarındaki penetrasyonu önümüzdeki yıllarda daha da artacak. Bunu da gelecek için pozitif bir işaret olarak değerlendiriyoruz” diye konuştu.
‘Girmediğimiz pazarlar var’
Bu yılın ilk 6 ayında Tofaş’ın ihracatı 153 bin adede, ihracat geliri ise 1.7 milyar dolara ulaştı. Son yıllardaki büyük yatırımlar ve yoğun çalışmalarının olumlu sonuçlarını gördüklerini, artık hasat dönemine girdiklerini kaydeden CEO Cengiz Eroldu, “İç ve dış piyasada iş sonuçlarımız yükselmeye devam ediyor. Henüz girmediğimiz pazarlar var. Örneğin Afrika ve Rusya pazarına girmedik. Daha gidecek yolumuz var” dedi. Eroldu, şöyle devam etti: “İlk 6 ay, 8.6 milyar TL ciro elde ettik. Geçen yıl aynı dönemdeki ciromuz 6.4 milyar TL’ydi. Bu yılın ilk yarısı rakamlarıyla 2014 tüm yıl rakamları eşdeğer seviyede. Tofaş 2014’de toplam 222 bin adet üretim gerçekleştirmişti. Bu yılsa ilk 6 ayda 198 bin adet ürettik. 2014’te ihracatımız 142 bin adetken, 2017’nin ilk 6 ayında 153 bin ihracat yaptık. Toplam ciromuz 2014’te 7.4 milyar TL’ydi. Şimdi ilk 6 ayda 8.6 milyar TL ciro elde ettik. Dolayısıyla Egea öncesi ve sonrasına bakarsak, Tofaş performansını ikiye katladı.”
‘GSi’ efsanesi InsIgnIa ile dönüyor
Yeni nesil Insignia’nın en sportif versiynu olacak “GSi”, eylül ayındaki Frankfurt Uluslarası Otomobil Fuarı’nda görücüye çıkacak. Bir dönem Manta, Kadett, Astra ve Corsa modelleriyle efsane haline gelen, şimdi de Insignia ile dönüş yapacak “GSi” versiyonu, Türkiye’de 2018 yılının başında pazara sunulacak.
Hafif mimarisi ve alçak ağırlık merkezinin yanı sıra güçlü motor alternatifleriyle sportif sürüş meraklılarına hitap edecek Insignia GSi, 2.0 lt (260 HP) turbo benzinli ve 2.0 lt (210 HP) dizel motor seçeneklerine sahip olacak. Her iki motor seçeneğinde de, direksiyondan da kumanda edilebilen 8 ileri otomatik şanzımanla bulunacak. Insignia GSi’da standart sunulacak dört çeker sistemiyse, aracın virajlarda daha iyi performans sergilemesine yardımcı olacak.
Geliştirme süreci Almanya’nın ünlü Nürburgring yarış pistinde yürütülen Insignia GSi, öndeki geniş hava kanalı ve arka spoyler gibi unsurlara sahip. Bununla birlikte aracın yerden yüksekliği 10 mm daha alçaltılmış. Özel sportif amortisörler ile 345 mm Brembo frenler de, dinamik ve güvenli sürüşe katkı sağlıyor. GSi ile standart olarak sunulan FlexRide adaptif şasi sistemi sayesinde sürücü, kendi sürüş tarzına göre süspansiyonu ve direksiyon sertliğini ayarlayabiliyor. Insignia GSi’da, tüm bunların yanı sıra ısıtma, havalandırma ve masaj özellikli spor deri koltuklar gibi unsurlar da var.
İkinci el otonun haritası çıktı
İkinci el otomotiv pazarında satışa sunulan tüm modeller hakkındaki verilere en kolay ve çabuk ulaşılmasını sağlayan Cardata, sisteme üye 420 bayi ile “Türkiye’nin 2. El Haritasını” çıkardı. Yılın ilk yarısındaki verilere göre 2. elde dizel modellerin hakimiyeti yüzde 65 olurken, manuel vites tercihi de yüzde 65 olarak istatistiklere yansıdı. En fazla satılan modellerde de yüzde 45.53 ile dizel-manuel vites ağırlığı görülürken, dizel-otomatiklerin oranı yüzde 19.46’da kaldı. İkinci elde satılan 1.2 milyon aracın verilerinden derlenen bilgilere göre “sedan” modellerin oranı yüzde 52’yi buldu. Sedanları yüzde 30.51 ile hatchback modeller izledi. SUV tipi araçların oranıysa şimdilik yüzde 7.22.
Çekişme sürüyor
“Sıfır” kilometre araçlarda olduğu gibi 2. elde de en çok tercih edilen renk beyaz olurken, bunu sırasıyla gri, siyah, füme, kırmızı ve mavi izledi.
Tıpkı “sıfır” kilometrede olduğu gibi ikinci elde de Volkswagen ve Renault çekişmesi sürüyor. Ege ve Marmara’da 2. elde en çok satan marka Renault olurken, diğer bölgelerde Volkswagen olması dikkati çekiyor. Bununla birlikte 2. elin en çok satan modelleri sıralamasında Fiat Linea’nın birinci olması dikkat çekici. Ford Focus Sedan ise ikinci sırada...
İkinci elde en çok satan modeller, bölgelere göre de farklılık gösteriyor. Nitekim Fiat Linea, 2. elde en çok Marmara, Karadeniz, İç Anadolu ve Ege’de müşteri bulurken, Focus Sedan Akdeniz bölgesinde, VW Passat ise Güneydoğu Anadolu’da çok tercih ediliyor. Doğu Anadolu’da ise sürpriz bir model listenin başında: Fiat Fiorino Combi.
Audi A8 kendini aştı!
Audi, markanın “amiral gemisi” olarak tanımladığı A8 modelinin 4. neslini, Frankfurt Fuarı öncesi tanıttı. “Teknoloji küpü” haline gelen, gelecek yıldan itibaren “otonom sürüş” fonksiyonlarıyla da donatılacak yeni nesil Audi A8, 2018’in ilk çeyreğinde Türkiye’de de satışa sunulacak.
Yeni tasarım dili, dokunmatik ekranlı kontrol konseptiyle dikkati çeken A8, aynı zamanda dünyada ileri otomatik sürüş için geliştirilen ilk tüketici otomobili olma özelliğini taşıyor. Audi, 2018 yılından itibaren üreteceği otomobillerde park pilotu, otopark pilotu, sıkışık trafik pilotu gibi otonom sürüş fonksiyonları ekleyecek. Yeni A8, Audi lazer aydınlatma teknolojisine sahip “HD Matrix” LED farlar ve LED stop lambalarıyla dikkat çekerken, bu aydınlatma alt yapısı, sürücü otomobiline yaklaşırken veya otomobilden uzaklaşırken farklı ışık animasyonları yaratıyor.
Yolu öğreniyor!
Kalite hissinin ön planda olduğu araçta, elektronik açılıp-kapanan havalandırma kapaklarından “Long” yani uzun versiyonunda isteğe bağlı alınabilen ve ayak dayama yerine de “dinlenme koltuğu” gibi ilginç donanımlar yer alıyor. Dinlenme koltuğuna oturan yolcu, ön yolcu koltuğunun arkasına entegre ünite yardımıyla ayaklarını ısıtıp, masaj yaptırabiliyor.
Geleneksel döner düğme ve dokunmatik ekranın tarihe karıştığı yeni A8’de, gösterge panelinde kullanılan düğme sayısı son derece azaltılmış. Bunun yerine sürücü, otomobilin birçok fonksiyonunu yeni ve doğal ses kontrol sistemiyle kumanda edebiliyor. Navigasyon sistemi de, kullanılan yolları öğrenerek kendini geliştiriyor. Bu sayede sürücüye aramalarda akıllı tavsiyeler sunuyor. Bununla birlikte yeni A8, otonom sürüş özelliğine de sahip olacak. 60 km/s’den düşük hızlarda otomobilin kontrolünü ele alabilecek sistem, kalkış, hızlanma, dönüş ve frenler, sıkışık trafik gibi durumları yönetebiliyor.
Yeni A8, Türkiye’de 3.0 lt TDI motor seçeneğiyle satışa sunulacak.
‘Yılın Otomobili’ ödülü fabrikada...
Oyak Renault tarafından üretilen ve Bursa’dan dünyaya ihraç edilen Renault Megane Sedan’ın, Otomobil Gazetecileri Derneği’nce düzenlenen “Türkiye’de Yılın Otomobili Yarışması”ndan elde ettiği birincilik ödülü, Renault Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş tarafından Oyak Renault Genel Müdürü Tunç Başeğmez’e takdim edildi. Oyak Renault Genel Müdürü Başeğmez, bu ödülle gurur duyduklarını belirtti, emeği geçenlere teşekkür etti. Ödülü fabrikada takdim eden Renault Mais Genel Müdürü Çağdaş ise, “Çok değerli bu ödülünü mühendis ve işçilerimize teslim etmek üzere Oyak Renault’da bir arada olmaktan mutluluk duyuyoruz. Megane Sedan onların emeğinin ürünü” dedi.
‘Dolu’ desteği
Hyundai Assan, 27 Temmuz’da yaşanan aşırı yağış ve dolu nedeniyle zarar gören Hyundai araç sahiplerine destek olmak için özel bir kampanya düzenliyor. İstanbul başta olmak üzere Tekirdağ, Çorlu ve Edirne’yi kapsayan ve model ayrımı gözetmeksinizin yapılan kampanyada, yedek parçada yüzde 35, işçilikte de yüzde 20 indirim imkanı
var. Ayrıca kampanya dahilinde ücretsiz check-up ve araç yıkama hizmeti de veriliyor.