18.03.2018 - 08:41 | Son Güncellenme:
Son günlerde giderek artan Taksi-UBER geriliminde İstanbullular taksi şoförlerine daha mesafeli durduklarını bir çok mecrada belirtiyor. Bir çok vatandaş taksicilerle yaşadığı kötü tecrübelerden dolayı UBER’i kullanmayı tercih ettiğini söylüyor. Sosyal medya üzerinden #UBERedokunma başlığı altında şikayetlerini paylaşan vatandaşların bir çoğu, daha önce yaşanan tecrübelerden dolayı taksicilere tepkili. Ancak UBER de sorunsuz, kusursuz hizmet vermiyor. Peki kullanıcı ne diyor?
Hem yolcu hem sürücü puanlıyor
UBER, kullanıcılar tarafından sevilen bir çok özelliği var. Bunlardan biri de puanlama ve yorum özelliği. UBER aracı kullanan her yolcu sürücüsüne yaptığı yolculukla ilgili 1 ile 5 arasında puan veriyor. İsterse yorum da yazıyor. Aynı şekilde sürücü de yolcuyu puanlıyor. UBER bu puanlamalar ve şikayetlere göre hem sürücüyü hem de yolcuyu sistem dışı bırakabiliyor. Adli durumlar dışında yaşadığınız bir sorun ile ilgili şikayete gidebileceğiniz tek yer UBER şirketi. UBER bu konuda hassas ve müşteri memnuniyeti odaklı çalıştığını beyan ediyor. UBER sürücü ve yolcu birbirini gördüğü ve sistemden takip edilebildiği için daha güvenli bulunuyor.
Genişlik ve konfor
UBER’in taksiye göre tercih edilme nedeninin büyük çoğunluğunu kullandığı teknoloji oluşturuyor. Türkiye’de 1.5 milyondan fazla indirilen UBER uygulamasını kullanan biri akıllı telefonundan araç çağırarak boşuna sokakta beklemekten kurtuluyor. Ayrıca yolcu kendisini almaya gelecek araçla haberleşmek gibi bir şansa da sahip. Özellikle UBER XL araçların genişliği ve VIP dizayndan kaynaklanan konforu, tercih sebebinde öne çıkan bir diğer faktörü oluşturuyor.
Kısa mesafe ve yolcu seçme
İstanbul’daki taksi kullanıcıları, taksilerin çoğunun aşırı derecede bakımsız olmasından ve sürücülerin yolculuk sırasında kendilerine sormadan sigara içmesinden şikayet ediyor. Ayrıca taksilerde araç temizliğinin yeterli olmaması da bir başka şikayet nedeni. Taksi şoförleri hakkında yapılan en büyük eleştiri ise yolcu seçme ve kısa mesafeye götürmeme olarak karşımıza çıkıyor. Taksi şoförlerinin yolcularını yabancı turistlerden seçme, trafiğin yoğun olduğu güzergâhları kullanmama, trafiğin yoğun olduğu güzergahlar ile yağmurlu ve karlı günlerde yolcu almama, Öğleden sonra nöbet değişiminde hizmet vermemek gibi nedenlerle haklarında yapılan bir çok şikayet var.
‘Nereye sözünü bir daha duymayacağım’
İstanbullu UBER kullanıcıları özellikle sosyal medyada sistemden memnun olduklarını sıklıkla dile getiriyor. Reklamcı Gülfem E. (32), UBER’i tercih sebebini VATAN’a şöyle anlatıyor: Geçtiğimiz Ekim ayında çok yağmurlu bir günde acilen Osmanbey’den Beşiktaş’a gitmem gerekiyordu. Taksi bulmanın çok zor olacağını bilerek sokağa çıktım. Bardaktan boşanırcasına yağmur yağıyordu. Biraz bekledikten sonra boş taksi görünce el bile kaldırmadan doğruca kendimi önüne attım. Kapıyı açtığımda şoför, ‘Nereye’ diye sordu. Beşiktaş’a ineceğimi söyledim. Şoför o güzergahta çok trafik olduğunu arabayı teslim edeceği için gidemeyeceğini söyledi. Bana dolmuşu tavsiye etti. Çok kızdım. O gün bir daha ‘nereye’ sorusunu duymamak için ne gerekiyorsa yapacağım dedim. Sonra UBER’i indirdim. Yaklaşık 6 aydır kullanıyorum ve çok memnunum. Araçlar çok konforlu, şoförler çok kibar. Ayrıca kısa mesafe de sormuyorlar.
Para olmasa bile yolculuk mümkün
UBER’iN avantajlarından biri de 6-7 kişiye kadar taşıma yapması ve ücretin bölünmesi. UBER XL araçları genelde 8+1 olduğu için çok kişi aynı anda faydalanabiliyor. Uygulamanın bir diğer artısı ise kredi kartından ödeme imkanına sahip olunması. UBER uygulaması üzerinden çekim yapılıyor. UBER, son dönemde uygulama üzerinden yolculuk ücretini paylaşımı da açtı. Böylece cebinizden nakit para hiç çıkarmadan yolculuk ücretini paylaşabiliyorsunuz. mümkün.
UBER’e binmek mangal gibi yürek istiyor
Peki UBER’in bu kadar avantajının yanında hiç dezavantajı yok mu? Son dönemde UBER’e binmek mangal gibi yürek istiyor. Tehlike sadece UBER arabalarına yapılan tacizler ve saldırılarla sınırlı değil. Artık bir de trafik polisleri tarafından kesilen cezalar var. Trafik polisleri artık UBER sürücülerini yakaladığında korsan taşımacılık diyebileceğimiz bir sebepten ceza kesiyor. Ancak aynı şekilde araçtaki yolcularda ceza yiyor. Polisler yolculara, ‘İlgili belediyeden izin veya ruhsat alamamış ve ayırıcı işareti bulunmayan araçlardan belediye sınırları dahilinde ticari amaçla yolcu taşımacılığı hizmeti almak’ nedeniyle 334 lira ceza kesiyor. Gelen cezayı ise E-Devlet uygulamasını açtığında görüyor.
UBER’den şikayetler
UBER büyüdükçe taksiciler ile yaşanan sorunlar da benzeşmeye başlıyor. Çünkü UBER sürücülerinin önemli bir bölümünü eski taksi şoförleri oluşturuyor. Online şikayet siteleri üzerinden bir çok şikayete rastlamak mümkün. Uygulamadaki hata yüzünden yolculuk ücretinin bir kaç kez ya da fazla miktarda çekilmesi gibi durumlar da yaşanıyor. Ama UBER buna 7/24 çalışan destek hattıyla çözüm bulduklarını söylüyor. Ama onda da ulaşım sorunu var. Ayrıca bir çok yolcu UBER’den gider olarak kullanabileceği fatura almakta güçlük yaşadığını, alamadığını ya da çok geç aldığından yakınıyor. UBER yolculuk sonrası mail adresine bir makbuz gönderiyor ama bunun mali bir değeri bulunmuyor.
Üçüncü şikayete men cezası
Taksi şoförleriyle ilgili vatandaşların yakındığı en önemli konu şikayetlerin karşılık bulamaması. İstanbul Taksiciler Odası Başkanı Eyüp Aksu ise şikayet için izlenecek yolu anlattı: Eğer vatandaş bir taksi şoföründen şikayetçiyse bunu Alo 153’e, emniyete ya da Taksiciler Odası’na bildirmesi yeterli. Yolcunun kanıtı varsa, ilk şikayette 700 lira cezaı kesiyoruz. 3 kez şikayet olduğunda da şoförü meslekten men ediyoruz. Ancak burada şikayet alınması için kanıt olması gerekiyor. Aksi halde kanıt yoksa ve şoför olayın yaşanmadığını söylüyorsa işlem yapamıyoruz. Ancak burada da kanıt sunmak çok zor.
‘Kucağımdaki hasta bebeğe rağmen taksiye almadılar’
Yaklaşık 4 aydır taksi kullanmadığını ve gerektiği anda UBER’i tercih ettiğini söyleyen Berfin D., iki aylık bebeğiyle yağmurlu havada 40 dakika taksi bekledikten sonra bir daha taksiye binmeme kararı aldığını söylüyor: Hasta bebeğimle 40 dakika bekledik. Onlarca taksi durdu, ama mesafeyi söyleyince bastı gaza gitti. En son alan taksici de 10 liralık yol için 20 lira istedi”.
Bir başka yolcu Sadettin K. ise yaşadığı olayı şöyle anlatıyor: Geçen yıl kış oğlum ateşlenmişti. Caddeye inip bir taksi aldım ve evin önüne getirdim. Taksiciye, ‘iki dakika bekle, çocuğum hasta ve alıp geleceğim’ demiştim ama aşağıya indiğimde taksici kısa mesafe olduğu için gitmişti. O günden sonra bir daha taksiye binmedim. Tek düşündüğü cebine giren para olan taksi şoförleri var. UBER’i şikayet edeceklerine kendilerine çeki düzen versinler.
‘Yaralı halde bırakıp kaçtı’
Yaralandığı bir kaza sonrası bir taksiciyle yaşadıkları ve iki yıl önceki havalimanı saldırısında gördüklerini anlatan Tuncer D. artık taksiye binmediğini söylüyor: Dört yıl önce geçirdiğim bir kazada kolum parçalandı. Gece 02.00’de taksi çevirdim. Taksici binerken kanı fark etti ve kapısı açık bir halde gazlayarak kaçtı. Aracı kirlenmesin diye beni o halde bıraktı. İki yıl sonra Atatürk Havalimanı’nda terör saldırısı yaşandı. Orada gördüklerim bana yetti. Patlamadan kaçan insanları parasına ve mesafeye göre seçen taksici vardı. İnsanlar canlarını kurtarmaya çalışırken, kimi daha fazla dolandırsam diye düşünen insanlar şimdi UBER’i suçluyor. Önce kendilerine bakmaları gerekiyor. (İLKER AKGÜNGÖR - ESRA CAN SİNAV / GAZETE VATAN)