21.12.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:
MİTHAT YURDAKUL / ANKARA - Hakem heyetlerine, şahsen veya e-Devlet üzerinden başvurulabiliyor. Tüketiciler, yaşadıkları yerin yanı sıra, mağduriyeti yaşadıkları tatil beldesi gibi yerlerdeki heyetlere de başvurabiliyor.
Başvurularda kanıt niteliğindeki belgeler önem taşıyor. Yüksek meblağlı anlaşmazlıklar için ise sorun mahkemeye taşınıyor.
Ticaret Bakanlığı’nca, Resmi Gazete’de yayımlanan tebliğe göre, Tüketici Mahkemesi başvuru sınırı, 2023 yılı için yeniden değerleme oranı olarak tespit edilen yüzde 58.46 oranında artırıldı. Tebliğ, 1 Ocak 2024’te yürürlüğe girecek.
İNTERNETTEN BAŞVURU
Tüketici hakem heyetleri, tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıklara çözüm bulmak amacıyla faaliyet gösteriyor. Hakem heyetlerine, şahsen veya avukat aracılığıyla elden, posta yoluyla veya e-Devlet üzerinden de girilebilen Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) üzerinden ücretsiz olarak başvurulabiliyor. Tüketici, oturduğu veya şikayet ettiği alışverişi yaptığı yerdeki heyete başvurabiliyor.
EN GEÇ 9 AYDA KARAR ÇIKIYOR
Gerekli gördüğü zaman anlaşmazlık yaşayan tarafları ve bilirkişi çağırabilen tüketici hakem heyetleri, şikayetçi ve şikayet edilenden ilave belge de isteyebiliyor. Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular, verilecek 3 aylık ilaveyle birlikte en geç altı 9 ay içinde karara bağlanıyor ancak genelde bundan önce sonuç çıkıyor. Hakem heyetlerinin kararları, bağlayıcı nitelikte. Tüketiciler, yerine getirilmeyen kararlar için icra yoluna gidebiliyor. Ancak kararlara itiraz yolu da açık. Tüketici hakem heyetlerine yapılan başvurular e-Devlet üzerinden takip edilebiliyor.