05.11.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü - Otokolik
Avrupa ülkelerinde son dönemde dozu artan kirlilik karşıtı önlemler, elbette çoğunlukla dizel motorlar kullanan hafif ticari araçları da hedef alıyor. Bu nedenle özellikle hafif ticariler için son dönemde “elektrikli” ve “hibrit” çözümler, yeni konseptler geliştiriliyor son yıllarda. Elektrikli veya elektrikliye dönüştürülmüş hafif ticarilerin satışlarının henüz istenilen seviyede olmadığını belirten uzmanlar, buna karşın, elektrikli ve hibrit araçların yaygınlaşmasının, binek otolara göre ticari araçlarda daha hızlı olabileceğini savunuyor.
Bazı sektörlerde elektrikli araçlar için, menzile bağlı olarak özel teslimat rotaları belirlenebileceğini, bu tip araçların “temiz olduklarından” şehir içine daha rahatça sokulabileceğini belirten uzmanlar, yine de satın alma aşamasında hala dezavantajların bulunduğunu belirtiyor. Tıpkı otomobillerde olduğu gibi elektrikli ile benzinli/dizel araçlar arasında ciddi farklar bulunduğuna dikkat çeken uzmanlar, bunun değişmediğini vurguluyor.
Fiyat farkları
Ticari “Van” tipi araçların halen kısa bir menzile sahip olmaları ve altyapı gereksinimleri, yapılan bu yatırımın geri dönüş zamanını uzatıyor. Zira elektrik motorları ve aküleri, henüz yüklü olarak uzun yolculuklara çıkacak durumda değil. Ancak küçük ticari araçların, bu konuda daha şanslı olduğu belirtiliyor. Zaten Avrupa pazarında da bu araçların satışları canlı. Renault Kangoo, Nissan NV200, Peugeot Partner ve Citroen Berlingo’nun elektrikli versiyonları, Avrupa’nın gözdeleri durumunda. Bunun yanında Fiorino’nun da elektriklendirilmiş versiyonu seviliyor.
Bu pazarda en dikkat çeken firma ise, aslen Alman Posta İdaresi’ne araç üretmek için kurulan Street Scooter. Firma mevcut küçük aracının yanı sıra Ford Transit temelli daha büyük bir elektrikli ticariyi de hazırladı. Bu arada 1.0 lt benzinli motor ve elektrik motoruyla donatılacak, üstelik 2019’da Türkiye’de üretilmesi gündemde olan Transit Custom Hybrid’i unutmamalı. Halen İngiltere’de testleri süren aracın, yukarıda yazdığımız dezavantajları gidermesi ve ticari araçlarda alternatif yakıtlı ciddi bir seçenek olması bekleniyor.
Uzmanlar, sanal ticaret ve otomasyonun, ticaret dünyasında artan bir yere sahip olacağını, bu nedenle sürücüsüz elektrikli araçların yakın gelecekte kısa mesafe teslimatlar için “nimet” olabileceğini belirtiyor. Tıpkı fotoğraftaki sürücüsüz ve akıllı Renault EZ-PRO konsepti gibi...
Müzeye ‘normal yol’dan gitti
Alman spor otomobil üreticisinin, Le Mans dayanıklılık yarışlarında bir dönem podyumlara abone olmasını sağlayan Porsche 919’lar, “Porsche Müzesi”ndeki yerlerini aldı. Mark Webber ve Marc Lieb tarafından kullanılan iki araç, müzeye gitmek içinse pisti ya da bir çekicinin arkasını kullanmak yerine, “normal” yollardan gitti. Özel izinler alınarak, eskortlu bir şekilde otoyol ve köy yollarında süzülen 919 Hybrid’ler, bir anlamda kısa süreliğine “halkın arasına” karışmış oldular. Nitekim 25 km yol kat eden araçlar, müzede törenle karşılandı ve yerlerine konuldu.
Porsche, 919 Hybrid’ler ile 2015-2017 yılları arasında LMP1 kategorisinde 3 Le Mans birinciliği, iki rekor ve şampiyonluklar kazanmıştı.
Adından da anlaşılacağı üzere hibrit teknolojiyle donatılan Porsche 919 Hybrid, marka ve VW Grubu adına aynı zamanda gelecek teknolojilerine yönelik bir laboratuar gibiydi. Yaklaşık 500 HP üreten 2 litre hacimli turbo beslemeli benzinli motor, 400 HP güç sağlayan elektrik motoruyla birlikte toplamda 900 HP’lik güce ulaşabiliyordu.
VW’den küçük bir SUV hikayesi!
Volkswagen markasının SUV atağı, T-Cross ile sürüyor. T-Roc’tan daha kısa boyutlarıyla şehir içi kullanıma uygun ve kompakt olan T-Cross’un henüz Türkiye’ye ne zaman getirileceği açıklanmadı.
5 kişinin rahatlıkla seyahat edebildiği geniş bir iç mekan sağlayan T-Cross’ta, arka koltuklar 14 cm’ye kadar ileri-geri kaydırılıp, bagaj hacmi artırılabiliyor. Yaya Algılama Sistemi ve Şehir İçi Acil Fren Destek özelliğine sahip “Ön Bölge Asistanı”, Şerit Takip Asistanı, Yokuş Kalkış Asistanı, Proaktif Yolcu Koruma sistemi ve entegre Arka Trafik Uyarısı özelliğine sahip “Kör Nokta Uyarı Sistemi”, Şerit Değiştirme Asistanı, isteğe bağlı donanımlardan.
Benzinli ve dizel, farklı motor seçeneklerine sahip T-Cross’un Türkiye’de satışa sunulacak versiyonlarıyla ilgili çalışmalar sürüyor. Benzinli, üç silindirli 1.0 lt TSI motorlar sırasıyla, 95 PS ve 115 PS’lik. En üst seçenek 1.5 lt TSI 150 PS gücünde. Ayrıca, 95 PS’lik 1.6 lt dizel motor da bulunuyor.
İhracatta ‘en iyi ikinci’ ay
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) verilerine göre, ekim ayında otomotiv endüstrisi, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11 artışla 2.9 milyar dolar ihracat gerçekleştirerek, aylık bazda 3.1 milyar dolarla rekor karılan mart ayından sonra en yüksek ikinci rakama imza attı. Endüstrinin toplam ihracattan aldığı pay ise yüzde 19 oldu. Bu dönemde otomotiv yan sanayi ihracatı yüzde 3 artışla 939 milyon dolar, binek otomobil ihracatı yüzde 10 yükselişle 1 milyar 192 milyon dolar, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ihracatı yüzde 5 artarak 471 milyon dolar ve otobüs-minibüs-midibüs ihracatı da yüzde 26 yükselerek 178 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Ülke bazında, en büyük pazar Almanya’ya ihracat yüzde 2 azalırken, ABD’ye yüzde 24, Polonya’ya yüzde 15, Fas’a yüzde 40, Cezayir’e yüzde 122, Slovenya’ya ise yüzde 48 artış oldu.
Binek otoda en fazla ihracat yapılan ülke Fransa’ya ihracat yüzde 4 düşerken, yBirleşik Krallık’a yüzde 33, İspanya’ya yüzde 24, Polonya’ya yüzde 50, Belçika’ya yüzde 56, İsveç’e yüzde 41, Fas’a yüzde 64 ihracat artışı, Almanya’ya yüzde 14, ABD’ye de yüzde 53 düşüş görüldü. Yük taşımaya mahsus taşıtlarda en fazla ihracat yapılan ülke Birleşik Krallık’a yüzde 22 artış gerçekleşirken, ABD’ye yüzde 89, Belçika’ya da yüzde 39 artış yaşandı. İtalya ve Fransa’ya yüzde 15’er ve Almanya’ya yüzde 18, ihracat düşüşü oldu.
Elektrikli Smart Türkiye’ye de getirildi
Yüzde 100 elektrikli Smart EQ fortwo, 156 bin 600 TL’den başlayan fiyatlarla, Türkiye’de satışa çıktı. Yüksek kapasiteli lityum-iyon bataryalar tüm modellerde standart. Ev tipi standart prizlerde yüzde 10 doluluktan yüzde 80’e kadar 6 saatte şarj edilebilen elektrikli Smart için, Türkiye’de 22 kW’lık dahili şarj dönüştürücüsü standart sunuluyor.
Yeni Smart’ın arka kısmında 81 HP gücünde bir elektrik motoru görev alıyor ve gücünü sabit bir aktarma sistemiyle arka tekerleklere aktarıyor. Yüksek çekiş gücüne sahip motor, henüz ilk hareket anından itibaren 160 Nm tork üretiyor. Yüksek performanslı lityum-iyon bataryaların sağladığı 160 km’lik menzil (NEDC standartlarıyla ölçüme göre), şehir içinde sıfır emisyon ile ulaşım imkânı sunuyor. Öngörülen menzilin olumsuz etkilenmemesi için maksimum hız 130 km/s ile elektronik olarak sınırlandırılıyor.
Elektrikli motorun güç karakteristiği sayesinde sistem tek bir dişliyle yetiniyor, böylece vites değiştirme gerekliliği de ortadan kalkıyor. Bu durum sıkışık trafikte kullanım kolaylığını beraberinde getiriyor. Geri manevralarda ise motor tersine çalışıyor. Elektrikli Smart EQ, içten yanmalı motora sahip Smart modelleri gibi zengin donanımla sunuluyor. Örneğin isteğe bağlı ısıtmalı direksiyon simidi gibi.