27.04.2022 - 07:01 | Son Güncellenme:
AYLİN RANA AYDİN - Ramazan Bayramı’na sayılı günler kala alışveriş hareketliliği başladı. Bayram öncesi hediyelik çikolata, şeker, baklava gibi ürünlere talep sürüyor. Esnaf satışların bayram yaklaştıkça daha da hızlanacağını belirtirken tüketici dernekleri ise, bayram alışverişleri için tüketicileri merdivenaltı ürün ve yanıltıcı indirimlere karşı dikkatli olmaları konusunda uyarıyor. Bayram için dökme şekerlerin kilogram fiyatı 37.50 liradan başlayıp, 39.90 liraya çıkıyor. Madlen çikolataların kutu fiyatları ise marka ve gramajına göre 35.50 lira ile 64.95 lira arasında değişen fiyatlardan tüketiciye sunuluyor.
İstanbul Şekerci Pastacı, Helvacı, Tatlıcı ve Şekerli Mamuller Esnaf Odası Başkanı Aykut Şener, satışların bu hafta itibarıyla hızlandığını ve bayram yaklaştıkça daha da hızlanacağını söyledi. Tüketicilerin tatlı alımında daha çok uygun fiyatlı ürünleri tercih ettiğini belirten Şener, “Tatlılarda eskisi gibi kilolarca değil de yarım kilo ya da 250 gram satın alınıyor. Bayram şekerinde ise geçen yıla oranla neredeyse yüzde 100’e yakın fiyat artışı söz konusu. Fiyatlardaki artış nedeniyle tüketicilerin ucuz şeker, çikolataları tercih etmemelerini öneriyoruz. Bu dönemde merdivenaltı üretim yapan yerlere yönelenler var. Gıdada sağlık önemli” diye konuştu. Şener, tüketicilerin açıkta satın alınan ürünleri tercih etmemesi gerektiğinin de altını çizdi.
‘Baklavanın şerbeti akmaz’
Baklava ve Tatlı Üreticileri Derneği (BAKTAD) Başkanı Mehmet Yıldırım, bayram arifesinde satışlarda artış beklediklerini belirterek, “Salgından önce Türkiye genelinde günlük 1400 ton üretim vardı. Şimdi de hammadde fiyatları nedeniyle ürünlere gelen zamlardan dolayı ortalama 200 ton düşüş var. Ramazanlarda tüketim 1.5 kat, bayramlarda da 2-3 kat artar. Bayramda 2800 ton civarı tüketim bekleniyor. Fiyatlarda ise geçen bayrama göre yüzde 40 civarında bir artış söz konusu” ifadelerini kullandı. İyi baklavanın şerbetinin akmaması gerektiğini söyleyen Yıldırım, “Baklava, baklavacıdan alınır. Online baklava satışları da devam ediyor. Altyapısını oluşturmamış esnafımızı da online satış için teşvik ediyoruz” dedi. IdeaSoft CEO’su Seyhun Özkara ise geçen yılın Ramazan ayının ilk iki haftasına göre online siparişlerde yüzde 55 artış gerçekleştiğini kaydederek, “Fakat bayramın yaklaşmasıyla birlikte geçen yılın ilk iki haftasına göre daha yoğun bir alışveriş gözlemliyoruz. Bir diğer dikkat çeken unsur da, ürün fiyatlarındaki artış ve dalgalanmalar oldu. Tüketiciler, online kanallar üzerinden daha uygununu bulma eğilimini artırdı” diye konuştu.
‘Düşük fiyat uyarıcı olmalı’
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, bayram döneminde tüketicilerin yoğun bir şekilde alışverişe çıktığını belirtti. Ucuz fiyatlı ürün sunma vaadiyle fırsatçılık yapabilecek firmaların olma ihtimalini değerlendiren Deniz, “Örneğin, bir çikolatanın değeri 50 lira ise ve 20 liradan satışa sunuluyorsa o çikolatada bir problem vardır. Bu dönemde bu tür olayların yaşanma olasılığı yüksek. Bayrama özgü hediyeler konusunda düşük fiyatlar tüketici için uyarıcı olmak zorunda” dedi.