29.01.2018 - 01:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü - Otokolik
Tüm dünyada milyoner ve milyarderlerin sayısında sürekli artış kaydedilmesi, “süper otomobil” üreticilerini de keyiflendiriyor. Nitekim dünyanın tanınmış ve köklü süper otomobil üreticilerinden Ferrari, Lamborghini ve McLaren, 2017 yılını rekor satış adetleriyle kapadıklarını açıklarken, bunu yeni modellerle sürdürme arayışına girdi.
Geçtiğimiz günlerde, Davos’ta düzenlenen Dünya Ekonomik Forumu öncesinde açıklanan ve haberlere konu olan rapora göre, 2010 yılından bu yana milyarderlerin servetinin hızla arttığı, Mart 2016 ile Mart 2017 arasında her iki günde bir yeni bir milyarder ortaya çıktığı ve milyarderlerin sayısının 2 bin 43’e ulaştığı bildirilmişti. Bununla birlikte yine bazı araştırmalarda, dünya çapında dolar milyonerlerinin sayısının da 13 milyonu aştığı belirtilirken, süper otomobil modelleri ve markalarında da benzer bir artış göze çarpıyor.
Türkiye’de ise genel olarak “F6” diye sınıflandırılan süper lüks spor otomobil satışları 186 adedi buldu. Geçtiğimiz yıl Aston Martin 25, Bentley ve Ferrari 16’şar adet satış yaparken, Lamborghini 7 adetlik satış gerçekleştirdi. Diğerlerinin ise, Infiniti, Lexus, Mercedes, Audi, BMW, Porsche, Jaguar gibi markalardan satılan adetleri ifade ettiğini söyleyelim.
Rekorlarını kırdılar
İngiliz McLaren, bir önceki yıla oranla 2017’de satışlarını artırarak 3 bin 340 adetle rekor kırdığını açıklarken, 2022 yılına kadar 12 model tanıtımı olacağını açıkladı. 5 yılda 10 bin adetlik sayıya ulaşan firmanın, 2019’da 20 bininci otomobilini banttan indirmesinin sürpriz olmayacağı konuşuluyor.
Süper otomobil dünyasının köklü markalarından Ferrari ve Lamborghini de, geçen yıl rekorlara imza attıklarını açıkladı. Henüz 12 aylık sonuçları açıklanmasa da, Ferrari, 2017’nin 11 ayında 6 bin 381 araç sattığını ve 1 milyar dolardan fazla kar beklentisini hedeflenenden iki yıl önce tutturduğunu bildirdi. Portofino Convertible ve 488 GTO/Speciale gibi yenilikleri olacak Ferrari, pahalı “özel” modellerle karlılığını katlarken, SUV modeli üzerinde de çalışıyor. Hedefi, yılda 10 bin adet üretim. İtalyan rakibi Lamborghini ise, 3 bin 185 adetle rekorunu kırarken, SUV modeli “Urus” ile 2019’da yıllık 7 bin adet satışı zorlayacak.
YÜKSELİŞ SÜRECEK
Uzmanlar, sadece Avrupa’da “süper” ya da “egzotik” olarak sınıflandırılan otombillerin satış adetlerinin 2016’da 11 bin civarındayken geçen yıl 13 bine ulaştığını hatırlatırken, bunun yükselmeye devam edeceği görüşünde.
Tüm bunlar da, yeni süper spor otomobil markaları ve tabii ki üreticilerinin türemesine neden oluyor. Tıpkı daha önce duyulmayan “Arash”, “Mazzanti” ve “Zenvo” gibi... Bir bölümü “sadece elektrikli” olan süper otomobilleriyle dikkat çekerken, “dünyanın en pahalı modelleri” listesine de girmeyi başararak, adlarını daha kısa yoldan duyurabiliyor... Köklü markaların “en pahalılar” listesindeki modelleri ise, sınırlı sayıda üretim olmalarından kaynaklı. Zira bu özel modeller, üreticilerin mali tablolarına ve prestijlerine büyük katkı sağlıyor...
Hilux’a 50 yaş versiyonu
Toyota, efsanevi pick-up modeli Hilux’ın 50. yılına özel “Hilux Invincible 50 Chrome Edition” versiyonunu geliştirdi. İlk kez 1968’de piyasaya sunulan Hilux, tüm dünyada 18 milyon adedin üzerindeki satışıyla, dünyanın en çok tercih edilen pick-up modeli durumunda. Geçen yıl 41 bin 44 adetlik satışla Avrupa rekorunu da kırmayı başaran Hilux, bugün 6 farklı ülkede üretiliyor ve dünya çapında 180 ülkede satılıyor.
50. yıldönümü için özel üretilen Hilux “Invincible 50 Chrome Edition” versiyonunda, krom roll barlar, krom yan basamaklar, krom ön ve alt koruma, siyah çamurluk korumaları, 18 inç alaşım jantlar, plastik bagaj havuzu ve ön kapılarda modele özgü “Invincible 50” logosu yer alıyor. Hilux’ın bu özel versiyonu, 150 HP’lik 2.4 lt dizel motor seçeneğiyle donatılırken, “Stop/Start” özelliği sayesinde düşük yakıt tüketimi sunuyor.
Sınıfının en çok satanı Vitara...
Suzuki’nin efsanevi SUV modeli Vitara, 2017 yılında kompakt boyutları ve ekonomik avantajlarıyla kendi sınıfında Türkiye’nin en çok tercih edilen SUV modeli oldu. Suzuki Türkiye Genel Müdürü Ümit Karaarslan, Vitara’nın kendi sınıfında elde ettiği bu başarının, Suzuki için gurur verici olduğunu belirterek, “Yeni nesliyle tüm otomobilseverler tarafından büyük bir beğeni ve ilgiyle karşılanan Vitara’nın, dizel motor, otomatik şanzıman ve 4x4 kombinasyonuyla 2018 yılında da başarısını devam ettireceğine inanıyoruz” dedi.
Suzuki’nin kompakt ve yüksek kabiliyetli SUV modeli Vitara, 1.6 lt 120 HP’lik yeni dizel motoru, 6 ileri otomatik şanzıman ve 4x4 Allgrip çekiş sistemiyle dikkat çekiyor. Vitara, fabrika verilerine göre 100 km’de 4.5 litrelik ortalama yakıt tüketimiyle de tutumluluğunu kanıtlıyor.
Ford’un ticarilerine yeni kalp geliyor
Ford’un, Ar-Ge çalışmalarında Türk mühendislerin de yer aldığı ve Türkiye’de üretilecek yeni 2.0 lt “EcoBlue” motoruna sahip ticari araçları, yollara çıkmaya hazırlanıyor. Yeni Ford EcoBlue motor, 2018’de Ford ticari ailesinin büyük bölümünde kullanılacak.
Gerçek yol şartlarında, toplam 5.5 milyon km dayanıklılık testine tabi tutulan yeni EcoBlue motorun Ar-Ge çalışmalarında, Türk mühendisleri de yer aldı. Üretimi Ford Otosan’ın İnönü fabrikasında gerçekleştirilen 2.2 lt Duratorq TDCi motorun yerine geçecek yeni 2.0 lt’lik EcoBlue, bu ay içerisinde Transit, ardından da Transit Custom ve Tourneo Custom modellerinde sunulacak.
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün “Ford Otosan olarak, 50 yılı aşkın süredir ürettiğimiz Transit ve sonrasında gelişen, büyüyen ticari araç ürün portföyümüzle Türkiye ve Avrupa’nın lider ticari araç markası olmaktan gurur duyuyoruz. Ticari araçlar ve ticari araç motor sistemlerindeki gerek mühendislik gerekse üretim yetkinliğimizi, Duratorq ve Ecotorq ile kanıtladık. Ford Otosan mühendislerinin geliştirme çalışmalarında yer aldığı yeni 2.0 lt EcoBlue ile ileri motor teknolojilerindeki gücümüzü de bir üst seviyeye taşıyoruz” dedi.
Euro 6 standartlarını karşılayan EcoBlue, yerini aldığı 2.2 lt motora oranla yüzde 13 daha fazla yakıt tasarrufu sunarken, çok daha çevreci. Yeni EcoBlue dizel motor; 105, 130 ve 170 PS’lik üç farklı güç seçeneğine sahip.
Insignia 100 bini devirdi...
Opel’in yeni Amiral gemisi Insignia, Avrupa genelinde satışa sunulmasının üzerinden bir yıl geçmeden 100 bin adetlik satış rakamına ulaşmayı başardı. Almanya’daki Rüsselsheim fabrikasında üretilen yeni Insignia’nin Grand Sport, Sports Tourer ve Country Tourer gövde tipleri mevcut. Ülkemizde de geçtiğimiz yıl Haziran ayında satışa sunulan yeni Insignia, bugüne kadar yaklaşık 5 bin adetlik satışa ulaştı.
Insignia, Türkiye pazarında 6 ileri otomatik ve manuel şanzıman seçenekleri, 1.6 lt dizel ve 1.5 lt benzinli motor seçenekleriyle satılıyor. Güçlü 2.0 lt motor seçeneklerindeyse dört tekerlekten çekiş sistemi ve 8 ileri otomatik şanzıman standart olarak sunuluyor. Ülkemizde en fazla tercih edilen motor-şanzıman seçeneğiyse 1.6 lt (136 HP) dizel-otomatik kombinasyonlu versiyon oldu. Ülkemizde “Design”, “Enjoy”, “Excellence” ve “Elite” donanım paketleriyle satılan yeni Insignia’nın, bu yıldan itibaren zengin donanımlı “Exclusive donanım paketi seçeneğinin yanı sıra en sportif seçeneği olan “GSi” versiyonu da satışa sunuldu. Yeni Insignia 140 bin 900 TL’den başlayan fiyatlarla satılmakta.