08.09.2024 - 07:01 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Bakan Uraloğlu, Ford Trucks’ın Seviye-4 Otoyol Pilotu teknolojisine sahip kamyonunun, Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) ile donatılan Yavuz Sultan Selim (YSS) Köprüsü Kuzey Çevre Otoyolu’ndaki trafiğe kapalı alanda gerçekleştirilen test sürüşüne katıldı. Uraloğlu, otonom araçların trafiğe açık alanlarda da kullanılmasına yönelik çalışma içinde olduklarını belirterek, “Muhtemelen önümüzdeki yılın ilk çeyreğinde, bir yasal düzenleme ile trafiğin daha disipline, daha az yoğun olduğu yerde, canlı trafikte de deneyimlemeye başlayacağız. Bunun hukuki altyapısını da oluşturmaya başladık” dedi.
Ford Otosan Ford Trucks’tan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Emrah Duman, IC Altyapı Grubu Genel Müdürü Serhat Soğukpınar ve ICA Yavuz Sultan Selim Köprüsü Genel Müdürü Alper Akar’ın da katıldığı test sürüşü sırasında açıklama yapan Bakan Uraloğlu, “Seviye-4 Otoyol Pilotu” fonksiyonunun şehir dışı lojistik merkezleri arasında sürücüsüz lojistiğe imkan tanıyacağına işaret etti.
Maliyet azalıyor
Avrupa Birliği’nin 2035 yılından itibaren benzinli ve dizel araç satışlarının yasaklanmayı planladığını hatırlatan Uraloğlu, şöyle devam etti: “2035’te her iki araçtan birinin elektrikli olacağı öngörülüyor. Bu noktada bizler de ülkemizin ürettiği yerli ve milli aracımız Togg’u fosil yakıtlı motorlar olmadan sadece elektrikli olarak üretiyoruz. Artık elektrikli ve otonom araçlar hayatımızın bir gerçeği. Otonom araçlara uygun olarak yolların da akıllı ulaşım sistemleriyle donatılması gerekiyor. Böylece otonom araç motivasyonlarında lojistik firmalarına toplamda yüzde 40’lara varan tasarruf sağlanarak, tüketiciye yansıtılacak maliyetler de azalıyor.”
Bu doğrultuda kara yolu ağlarını önem ve ihtiyaç sıralamasına göre akıllı ve otonom teknolojilerle donatmaya devam ettiklerini anlatan Uraloğlu, hukuki altyapıyı da oluşturmaya başladıklarını sözlerine ekledi.
Türkiye’de geliştirildi
Ford Trucks’tan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Emrah Duman, “Yaklaşık dört yıldır üzerinde çalıştığımız Seviye-4 Otoyol Pilotu teknolojisi, bu hedeflere ulaşmak için geliştirdiğimiz en önemli projelerden biri. Otoyol taşımacılığında kullanılmak üzere geliştirdiğimiz bu teknoloji sayesinde, kamyonlarımızın taşımacılık faaliyetlerini tamamen otonom bir şekilde gerçekleştirebilmesini hedefliyoruz” dedi. Verilen bilgiye göre, Ford Trucks’ın Türkiye’de geliştirdiği Seviye-4 Otoyol Pilotu’nun özellikleri şöyle:
*Otoyol taşımacılığında kullanılmak üzere geliştirildi.
*Şerit takibi, öndeki araca göre hızı ve mesafeyi ayarlama, yan şeritleri kontrol edip gerektiğinde şerit değiştirme ve ardından tekrar şeridine dönme, dur-kalk manevraları gibi kritik sürüş davranışlarını gerçekleştiriyor.
*Sensörlerle çevresini algılıyor, hareketlerini planlıyor. Fonksiyon, algılama, lokalizasyon, çevre modeli, karar verici, sürüş planlama ile kontrolcü gibi yazılım bloklarından oluşuyor.
*İnsan hatalarından kaynaklanan kazaları en aza indirmeyi ve yakıt tüketimini yüzde 10’lara varan oranda azaltmayı hedefliyor.