21.10.2008 - 01:06 | Son Güncellenme:
EKONOMİ SERVİSİ
Küresel finans kriziyle birlikte özellikle Avrupa piyasalarında başlayan daralma Türkiye’deki otomotiv üreticilerini de etkilemeye başladı. Üretimlerinin büyük bölümünü Batı Avrupa’ya ihraç eden üreticiler, bu krizi üretimde “dengeleme” amaçlı duraklamalarla atlatmaya çalışıyor.
Türkiye’nin otomotiv ihracatının yaklaşık yüzde 70’ini gerçekleştirdiği Batı Avrupa ülkelerinde otomotiv ürünlerine olan talebin daralması, iç pazarın da benzer bir tablo çizmesi, Türk otomotiv endüstrisinin üretim konusunda bazı ayarlamalar yapmasını gerektirdi. Satışların Almanya, İtalya ve İspanya’da ciddi düşüşler göstermesi, bu ülkelerdeki fabrikalarda bile duraklamalara yol açarken, Türkiye’de de bunun etkileri görüldü.
Nitekim Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) verilerine göre, toplam taşıt aracı üretimi, 2008 yılı ocak-eylül döneminde, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 24.6 artış gösterirken, aylık bazda düşüşlergörüldü. Eylül rakamlarına bakıldığında üretim, 2007’nin aynı ayına göre yüzde 1.3 azaldı.
Avrupa’da yüzde 8’lik düşüş
Avrupa’da oto satışları eylül ayında, bir önceki yıla göre toplamda yüzde 8.2’lik düşüş kaydederken, Türkiye’de de üretim tesisleri bulunan Ford, Renault, Fiat, Toyota gibi markaların satışlarında yüzde 1.4 ile 11.4 arasında değişen oranlarda düşüşler yaşandı.
Özellikle bayram döneminden başlayarak fabrikalarda yaşanan duraklamaların, iç pazardaki daralmanın da etkisiyle yılın son çeyreğinde üretim rakamlarına olumsuz yansıyabileceği belirtiliyor. Öte yandan bu düşüş ve duraklamalar, yan sanayi firmalarını da aynı oranda olumsuz etkiliyor.
FORD OTOSAN
Global piyasalardaki gelişmeler ve talep düşüşü nedeniyle araç üretimine ara vermeyi kararlaştırdı. Ford Otosan, global piyasalardaki olumsuz gelişmeler nedeniyle yurtdışı ve yurtiçi pazarlarda görülen talep düşüşünü dikkate alarak Kocaeli ve İnönü fabrikalarında 25 Ekim -2 Kasım arasında üretimi durduracağını açıkladı.
Ford Otosan, daha önce de gerek bakım çalışmaları gerekse de talep daralması nedeniyle Temmuz-Ağustos aylarında Kocaeli fabrikasında üç haftalık bir ara vermişti.
GOODYEAR
Lastik stoklarının artması nedeniyle Adapazarı ve İzmit fabrikalarında üretim planlarını gözden geçirdi. Şirket, aşırı lastik stoğu taşımamak için her iki fabrikada da imalatı 8 gün durdurdu. Bununla birlikte yıl sonuna kadar üretim miktarının azaltılmasına da karar verdi.
OYAK-RENAULT
Yeni model üretiminin de etkisiyle, normal bakım ve bayram tatillleri dışında duraklamaya gitmedi. Fabrika yetkilileri, birden fazla model ürettikleri için, gerektiğinde bu modellerin üretim adetlerinde ayarlama yaptıklarını belirtirken, yıl sonuna kadar ekstra bir duraklama planlamadıklarını söylüyorlar. Bununla birlikte, krizin sürmesi halinde yıl sonunda üretim hedeflerinin revize edilebileceğini de belirtiliyorlar.
TOYOTA
Satışlardaki daralma nedeniyle Avrupa’daki 2008 yılı hedefini düşüren Toyota’nın, Türkiye ve İngiltere’de bulunan fabrikalarında üretimi yavaşlatma kararı almasıyla birlikte Adapazarı’nda üretim bayram tatili öncesinde bir hafta durdu. Üretim, bayram sonrasında yeniden başladı.
HYUNDAI
Normal tatiller dışında farklı bir uygulamaya gitmedi. Bununla birlikte firma yetkilileri, ellerinde daha önceden alınmış siparişler bulunduğunu, bu nedenle şu aşamada herhangi bir duraksamanın söz konusu olmadığını belirtiyorlar. Bununla birlikte gerekli olduğu taktirde ileriki günlerde duruma bağlı olarak çeşitli önlemlerin gündeme gelmesinin de mümkün olabileceğini ima ediyorlar.
HONDA
İhracatının büyük bölümünü Rusya ve çevre ülkelere gerçekleştiren firma, şu aşamada üretimin durdurulması gibi bir karar almış değil.
MERCEDES-BENZ TÜRK
Her iki fabrikasında da üretime devam ediliyor. Gerek yurt içi, gerekse yurt dışı siparişlerin yoğunluğu nedeniyle bir kesinti ya da duraklamanın söz konusu olmadığı belirtiliyor.
26 AB ülkesinin 16’sında düşüş var
Uludağ İhracatçı Birlikleri’nin (UİB) verilerine göre otomotiv sektörü yılın ilk 9 ayında 5 kıtada toplam 168 ülke ile 13 serbest bölgeye ihracat yaptı.
Bu dönemde, 19 milyar 285 milyon dolar ihracatla 2007’nin tamamında yapılan 20 milyar dolarlık ihracat rakamına yaklaşma başarısını gösteren otomotiv sektörü, Avrupa pazarlarında özellikle yılın ikinci yarısından itibaren gözlenen daralmadan etkilendi.
Sektör aylık bazda uzun süredir 2 milyar doların üzerinde ihracat rakamı yakalarken, bu trend Ağustos ayında kırılma eğilimi gösterdi. Ağustosta, sektör, 1 milyar 377 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. Eylülde ise Rusya gibi bazı çevre ülkeler sayesinde otomotiv ihracatı 1 milyar 972 milyon dolar oldu.
Eylülde otomotiv ihracatının yaklaşık yüzde 70’inin gerçekleştirildiği 26 AB üyesi ülkenin 16’sında gerileme oldu.
Bu çerçevede Almanya, İtalya, İspanya, Hollanda, İrlanda, Avusturya, İsveç, Yunanistan, Portekiz, Polonya, Letonya, Litvanya, Slovakya, Malta, Bulgaristan ve Romanya pazarına yapılan ihracat geriledi.