EkonomiOsmanlı’da doğdu Louis Vuitton’un oldu

Osmanlı’da doğdu Louis Vuitton’un oldu

08.03.2011 - 00:45 | Son Güncellenme:

Louis Vuitton’dan Fendi’ye 60 civarında lüks markayı bünyesinde bulunduran Fransız lüks devi LVMH, Osmanlı topraklarında temeli atılan İtalyan mücevherat markası Bulgari’yi 5 milyar doları aşan bir anlaşmayla satın alıyor

Osmanlı’da doğdu Louis Vuitton’un oldu

Osmanlı İmparatorluğu topraklarında temelleri atılan ünlü İtalyan mücevherat markası Bulgari, Fransız lüks devi LVMH Möet Hennessy Louis Vuitton’a satıldı.
Çantalarıyla tanınan Louis Vuitton markasının yanı sıra, Dom Perignon şampanyaları, Guerlain parfümleri, TAG Heuer saatleri ve Donna Karan modaevi gibi 60’a yakın lüks markayı bünyesinde bulunduran ‘LVMH’, Bulgari için nakit ve hisse takası içeren bir anlaşmayla 3.7 milyar euro’yu (5.19 milyar dolar) gözden çıkardı.
Fransa’nın en zengin ismi Bernard Arnault’nun sahibi olduğu LVMH, anlaşmayla birlikte hem mücevherat piyasasındaki payını yükseltmeyi, hem de gelişmekte olan piyasalardaki varlığını artırmayı planlıyor. Bulgari de LVMH’nin global satış ağından yararlanmayı, Richemont gibi daha büyük saat ve mücevherat markaları ile arasındaki farkı azaltmayı hedefliyor.

Yeni alımlar gelebilir
Fiyatı yüksek bulan piyasa analistleri, Bulgari’nin bir aile şirketi olması dolayısıyla LVMH’nin ‘ikna niyetiyle’ hisseleri yüzde 60 primli almayı kabul ettiğini belirtiyor.
1987 yılında Fransız ‘milyarder’ Bernard Arnault tarafından kurulan LVMH, yalnızca satın almalar yoluyla büyüyor. Şirketin portföyüne kattığı yatırımlar arasında Hennessy konyaklarından, hazırgiyim markası Kenzo’ya kadar çok çeşitli lüks markalar yer alıyor.
Anlaşmayla ilgili açıklanan bilgilere göre, LVMH Bulgari’nin yüzde 50.4 hissesini alacak. Bulgari’de Paolo Bulgari, Nicola Bulgari ve CEO Francesco Trapani’nin toplam yüzde 51 hissesi bulunuyordu. Birleşmeyle birlikte Bulgari’nin kurucu ailesi, yüzde 3 payla, LVMH’nin en fazla hissesini elinde tutan ikinci aile durumuna geçecek. Bernard Arnault’nun şu an LVMH’deki payı yüzde 47.6 civarında. LVMH yönetimine Bulgari ailesinden iki isim de girecek. Bulgari satışının, lüks piyasasındaki diğer şirketler arasında yeni satın almaları da tetiklemesi bekleniyor.

‘Pazar 2025’te trilyon doları görür’
ABD’li yatırım bankası Goldman Sachs satışın ardından yayınladığı bilgi notunda, “Lüks pazarına 2025 yılına kadar 600 milyon yeni müşteri dahil olacak. Lüks pazarının bu tarihte trilyon dolarlık bir boyuta varmasını bekliyoruz” dedi.
Araştırma şirketi Bernstein’in ‘lüks’ analisti Luca Solca ise, “Bulgari dünyanın en tanınan mücevher markalarından. LVMH’nin global dağıtım ağının ve finansal gücünün katkısıyla büyüme potansiyeli çok uygun” yorumunda bulundu. Anlaşmayla birlikte LVMH’nin saat ve mücevher işinin ikiye katlanarak toplam satışlarının yüzde 10’una denk gelmesi bekleniyor. Şirketin Çin gibi lüks pazarının giderek büyüdüğü ülkelerde varlığını artırması bekleniyor.

Bulgari zayıflamıştı
Bulgari, son dönemde satışları düşmesine rağmen büyük mağaza yatırımlarına girerek mali yapısını zayıflatmıştı. Bu nedenle satışı hakkında sık sık spekülasyonlar yapılan Bulgari’nin İsviçreli saat üreticisi Swatch grubuna satılacağı yönünde söylentiler artmıştı. LVMH bir süre önce ise bir diğer lüks marka Hermes’ten yüzde 20.2 hisse satın alarak dikkatleri üzerine çekmişti. Hermes, LVMH’nin daha fazla hisse almasını engellemek için bir aile holdingi kurarak savunmaya geçmişti.

Liz Taylor’ın gözdesi Bulgari

Haberin Devamı

En lüks İtalyan markalarından olan Bulgari, adını Yunan kökenli kurucusu Sotirio Bulgari’den alıyor. Şirketin adı, eski Roma stilini yansıtarak BVLGARI diye yazılıyor. Aslında Bulgari’nin kökeni Osmanlı İmparatorluğu’na dayanıyor. Sotirio Bulgari, bugün Yunanistan’da bulunan, 1857’de Osmanlı sınırları içinde kalan Epirus köyünde doğdu. Ailesi Bizans döneminden beri gümüş işleme sanatıyla uğraştığından küçük yaşlardan itibaren bu sanatı öğrendi. Bulgari 1870 yılından itibaren mücevhercilikte geleneksel kalıpların dışına çıkmaya başladı.

İlk mağaza Roma’ya
1873 yılında Osmanlı Devleti’nin yaşadığı iç karışıklıklar sırasında babasıyla birlikte çalıştığı atölye yanınca önce Korfu adasına, oradan da İtalya’da Napoli’ye geçti. Roma’da 1905’te açtığı dükkanın ardından 126 yılda ünü tüm dünyaya yayıldı. Bugün 260 mağazası bulunan Bulgari’nin saat ve mücevherat dışında otel yatırımları da var. Markanın en sadık takipçileri arasında efsanevi Hollywood oyuncusu Elizabeth Taylor geliyor.

Lüks imparatoru Bernard Arnault

Dünyanın en büyük lüks imparatorluğu sayılan LVMH’nin başındaki isim Bernard Arnault, şirketini 1987 yılından bu yana 20 milyar euro’luk bir büyüklüğe kavuşturdu. Markaları arasında Louis Vuitton, Christian Dior, Hennessy, Dom Perignon, Fendi, Donna Karan, Givenchy, Zenith, Moet et Chandon, Guerlain ve TAG Heuer de var.
Servetinin 27.5 milyar dolar civarında olduğu hesaplanan Arnault, dünyanın en zengin 7’nci ismi.
1980’li yıllarda LVMH içinde yaşanan aile kavgalarını kendi lehine çevirerek yönetimi eline alan Arnault, 1987 yılında da borsadaki çöküşten faydalanıp LVMH’nin yüzde 43 hissesinin sahibi oldu. 1989’da LVMH’nin CEO’su ve yönetim kurulu başkanı olan Arnault, aynı dönemde ünlü Fransız perakende grubu Carrefour’un da azınlık hissedarı oldu.