15.09.2008 - 00:23 | Son Güncellenme:
Beste Önkol
Japonya’da 80’li yıllarda marka patlamasının yaşandığı bir dönemde ‘markasız ama kaliteli ürünleri’ pazara sunmak üzere kurulan Muji’nin Türkiye’deki ilk mağazası ekimde İstanbul’da açıyor. Ana teması sadelik olan Muji’nin ürünlerindeki en temel özellik tasarım ve işlevselliğin bir arada olması kadar ürünlerin uygun fiyata satılması.
2 bin 200 çeşit ürün
Önce Japonya, ardından Avrupa ülkeleri ve Amerika’da adeta ‘trend’ haline gelen Muji markasını Türkiye’ye Bilka şirketi getiriyor. Açılışa sayılı günler kala, Türkiye’ye gelen ürünler Japon yetkililer tarafından tek tek raflara yerleştiriliyor.
İşlevleri benzeyen ürünlerin yan yana bulunduğu raf düzenlerinde arananlar daha kolay bulunabilecek.
Gıdadan tekstile, elektronikten eve, kırtasiyeden kişisel bakım ürünlerine kadar akla gelebilecek pek çok kategoride 7 bin çeşit ürün Muji mağazalarında satılıyor. İstanbul Nişantaşı’nda açılacak 300 metrekarelik mağazada ilk etapta 2 bin 200 çeşit ürün olacak. Bu ürünler için Japonya’dan daha uygun olan Avrupa fiyatları esas alınacak.
5 yılda 5 mağaza hedefi
Yüzde 90’ı Japonya’da üretilen ürünler Türkiye’ye Avrupa dağıtım kanalı olan İngiltere’deki depodan gelecek.Türkiye’de tıpkı Avrupa mağazalarında olduğu gibi kırtasiye, mobilya, kişisel bakım ürünleri, banyo ve seyahat malzemeleri satılırken, elektronik, gıda, kozmetikse yer almayacak.
5 yılda 5 mağaza açmayı planlayan Muji İstanbul Anadolu yakasından sonra Ankara,İzmir, Bursa gibi metropollerde yer alacak.
Muji’de silah ve mücevher asla bulunmuyor. Doğa dostu olarak da tanınan Muji, tasarımlarında doğadan alınan ve doğaya zarar verecek ürünlere yer vermiyor. Yaşam için çözümler sunan Muji’nin felsefesi sadelik ve işe yararlılık.
Siyah, beyaz, haki renklerinin ağırlıklı olarak yer aldığı Muji ürünlerinde her yıl iddialı olmayan birkaç renk de koleksiyona dahil oluyor. Bu yılın Muji’deki moda rengi ise Turkuaz olacağı öğrenildi.
Her hafta bir yeni ürünün koleksiyonlara eklendiği Muji’lerde ürün katalogları da mağazalarda yer alıyor.
Kırtasiye ürünleri çok popüler
Dünya genelinde en çok PP adı verilen mika benzeri bir metaryelden yapılan depolama ürünleri satılıyor. Ayakkabıdan kıyafete, aksesuardan kitaba pek çok ürünü bu sistemlerde saklamak mümkün.
Türkiye’deki evlerde Uzakdoğu’daki gibi yer sorunu olmadığı için kişisel bakım ve seyahat ürünlerinin çok satılması bekleniyor. Ayrıca, dünyada çok popüler olan farklı tasarımlı kırtasiye ürünlerinin de Türkiye’de ilgi görmesi bekleniyor.
Talep olursa, kişiye özel üretim de yapıyor
Tasarımlarında tüketici isteklerini de ön planda tutan Muji yurtta kalan kız öğrencilerinin isteği üzerine tek parmakla açılan şampuan kabı da üretti.
Muji bu şekilde, müşterilerinden gelen istekleri değerlendiriyor. Dağınık masalarda kolayca bulunmak için tasarlanmış mıknatıslı anahtarlığa sahip Muji’de çalışan kadınlar için doğranmış mantar, konserveler de yer alıyor.
Muji, kendine özel otomobil bile ürettirdi!
“Hiç bir şeyden her şeye, her şeyden hiçbir şeye” sloganını benimseyen Muji’de adeta yok yok. Bir kişinin 24 saat içinde ihtiyaç duyduğu her şeyin yer aldığı mağaza için otomobil üreticisi Nissan limitli bir koleksiyonla 1000 adet Muji March modeli araba üretmişti.
Japonya’nın Tokyo kentinde yer alan Muji mağazasında cam, metal ve ahşap kullanılarak yapılan ev 152 bin dolardan başlayan fiyatlarla satılıyor. İsteyenler siparişle bu eve sahip olabilecek.
Kitaplara esin kaynağı
Birçok ünlü ismin kullandığı ve hayran kitlesine sahip olan Muji bilimkurgu kitabına da ilham kaynağı oldu. Kanadalı yazar Willian Gibson’ın Pattern Recognition adlı bilim kurgu kitabında ana karakter markalara karşı durduğu için Muji kıyafetleri giymişti.