15.12.2020 - 07:00 | Son Güncellenme:
Uraloğlu, TBMM Deprem Araştırma Komisyonu’nda özetle şu mesajları verdi:
EKİM 2021’DE DEVREYE GİRECEK: Türkiye Karayolları ve Demiryolları Tünelleriyle Diğer Zemin ve Yapıların Deprem Yönetmeliği, Türkiye Köprü Deprem Yönetmeliği, Türkiye Yalıtımlı ve Sönümleyicili Köprü ve Viyadükler Deprem Yönetmeliği Ekim 2021’de devreye girmiş olacak. Yönetmelikler devreye girdiğinde de artık 2 bin 475 yıllık depreme göre biz köprülerimizi projelendirmeye başlayacağız.
KUZEY MARMARA’DA ENDİŞE YOK: Marmara Bölgemiz için, İstanbul başta olmak üzere, Kuzey Marmara Otoyolu’nun bu anlamda çok hayati bir değeri var ve bu Kuzey Marmara Otoyolu’nda ise biz 2 bin 475’lik deprem döngüsüne göre projelerimizi yaptık. Dolayısıyla, burada bir endişe duymamaktayız. Deprem anında İstanbul’a her türlü ulaşımın ve çıkışın yapılmasında büyük bir görev yapacak. Kuzey Marmara Otoyolu oranın aort damarı gibi.
KÖPRÜLER GÜÇLENDİRİLDİ: İstanbul’da şiddetli bir deprem olma ihtimali dikkate alınarak köprü, viyadük ve tüneller gibi sanat yapılarının depreme karşı güçlendirilmelerine karar verdik. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü boğaz geçişinde ve yine 15 Temmuz Şehitler Köprüsü başta olmak üzere, yaptığımız ihalelerle beraber toplamda 237 adet sanat yapısı -ki bunlar büyük sanat yapıları- köprü ve viyadükleri biz güçlendirmiş olduk. Yaklaşık 2 milyar 260 milyon liralık bir harcama gerçekleştirdik. Sanki inşaatı yeniden yapıyormuşuz gibi temeli kazdık, etrafını mantoladık yorgunluk çatlakları giderildi, ağır bir donatıyla beraber ve yüksek dayanımlı betonla beraber temelleri öncelikle güçlendirdik. Mesela, Haliç Köprüsü’nde çelik mantolama yaptık. Fatih Köprüsü’nde askı halatlarının tamiri ve değişmesiyle ilgili ihale sürüyor 2021’de başlayacağız.
MUAYENE YAPILIYOR: Devlet ve il yollarımızdaki tünel, köprü, viyadükler bunların güçlendirilmesi projesinde 140 köprünün muayenesini yaptık. Bunun 55’inin depreme karşı davranışlarını ve yeterliliklerinin raporlanması çalışmalarını başlattık. İstanbul’da, olası bir depremde, ulaşımda bir sıkıntı yaşamama adına bu projeler yürütülüyor. 2017’den 2020’ye kadar muhtelif illerimizde 60 köprüde bakım onarım çalışması yaptık. Yine 164 köprü veya viyadüğü de yıkarak yeniden yaptık.
ALTERNATİF GÜZERGÂHLAR: Depremlerde köprüler başta olmak üzere alternatif güzergâhlarımız var. Özel idarelerin, belediyelerin güzergâhlarını da alternatif olarak değerlendirebiliyoruz. Mesela Ankara’da Çevre Yolu, İstanbul Otoyolu; İzmir-İstanbul Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu alternatif güzergâhtır.
HASSAS ÖLÇERLERLE TAKİP
Aktif fay hatlarında çokça köprümüz var. Mesela, Bolu Dağı’nda maalesef yaşadığımız bir deprem. Orada açtığımız tüneli de terk ederek fay hattından, diri faydan biraz daha uzaklaşarak ve ilave önlemler alarak orada gerçekten tünel hasar görse bile içerisindeki insanları tahliye edebileceğimiz şartları oluşturmaya gayret ettik. Bolu Tüneli dışında tünellerimiz depremden etkilenmedi. Tünellerin inşaat aşamasında zaten her anını uygun izolatörler, basınç ve hareket ölçerlerle beraber takip ediyoruz.